جستجو

با توجه به افزایش مبتلایان به کووید ۱۹، معامله گران نسبت به بازار سنگ آهن بدبین شدند و قیمت سنگ آهن در چین کاهش یافت.

بررسی قیمت سنگ آهن در چین

داده های منتشر شده توسط Nasdaq در روز شنبه (۲۴ دسامبر) نشان می دهد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می در بورس کالای دالیان برای هفته ۱۶ تا ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ به ۸۲۵ یوان در هر تن (۱۱۸.۱۸ دلار در هر تن) رسید. این در حالی است که قیمت سنگ آهن بورس کالای دالیان نسبت به هفته قبل ۲.۰۵ درصد کاهش یافته است. بنابراین، قیمت سنگ آهن چین پس از هفت هفته رشد، اندکی کاهش یافت.

فعالان بازار در روز شنبه (۲۴ دسامبر) اعلام کردند معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه ژانویه در بورس سنگاپور نیز در تاریخ ۲۳ دسامبر به ۱۱۰.۷۵ دلار در هر تن رسید. این در حالی است که قیمت سنگ آهن نسبت به ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲ حدود ۰.۸ درصد افزایش یافتع است.

قیمت سنگ آهن در هفته منتهی به روز شنبه (۲۴ دسامبر)، در میان عدم اطمینان سرمایه گذاران در مورد سیاست مهار کووید ۱۹ در چین کاهش یافت. باید توجه داشت که گسترش شیوع بیماری کووید ۱۹ می تواند بهبود دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگترین تولید کننده فولاد یعنی چین را مختل کند.

تحلیل گران بازار در روز شنبه (۲۴ دسامبر) گزارش دادند ترس از شیوع گسترده کووید ۱۹ بسیاری از مشاغل را به خصوص در شانگهای مجبور به تعطیلی کرده است و خوش بینی سرمایه گذاران ناشی از وعده های مکرر پکن برای تقویت حمایت سیاسی و افزایش رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ را کاهش داده است.

منابع خبری اعلام کردند واقعیت این است که اوج ابتلا به ویروس کرونا در سراسر کشور آغاز شده است. تحلیلگران Sinosteel Futures خاطرنشان می کنند که رکود در صنعت و سایر انواع فعالیت ها با افزایش شیوع ویروس کرونا افزایش یافته است.

به نقل از برخی تاجران، در هفته منتهی به روز شنبه (۲۴ دسامبر)، مقامات چینی مجدداً متعهد به حمایت از اقتصاد شدند و اعلام کردند که با وجود شیوع این بیماری، رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ را مورد هدف قرار داده ‌اند. اما باید توجه داشت که نگرانی‌ ها در مورد تاثیر کوتاه‌ مدت آن بر اقتصاد بر قیمت‌های سنگ آهن نیز تاثیر گذاشته است.

معامله گران در روز شنبه (۲۴ دسامبر) اعلام کردند فشار عرضه سنگ آهن در چین افزایش یافته است زیرا عرضه جهانی مواد خام به میزان قابل توجهی رشد کرده است. Sinosteel معتقد است که این امر بر بهبود قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ تأثیر منفی خواهد گذاشت.

بررسی ها نشان می دهد از سرگیری کار در برخی از پروژه های املاک و مستغلات گروه توسعه دهنده چینی China Evergrande تا حدودی آرامش را در بازار سنگ آهن ایجاد کرده است. علاوه بر این، با انتشار اخباری مبنی بر اینکه بانک صنعتی و تجاری چین ۴۰۰ میلیارد یوان برای حمایت از ۱۰ شرکت املاک و مستغلات ارائه کرده است، جو بازار سنگ آهن بهبود یافته است.

فعالان بازار در روز شنبه (۲۴ دسامبر) اعلام کردند چین در حال حاضر در اولین موج از سه موج مورد انتظار بیماری کرونا در زمستان امسال قرار دارد. این در حالی است که به دلیل عدم اطمینان از بازار، در کوتاه مدت یک عقب نشینی کوچک در قیمت سنگ آهن امکان پذیر خواهد بود، اما وضعیت در اوایل سال ۲۰۲۳، زمانی که موج دوم بیماری ها آغاز می شود واضح تر خواهد شد. بنابراین در اوایل سال ۲۰۲۳ بازار قادر خواهد بود اقدامات مقامات چینی و اعتماد به تقاضا را ارزیابی کند.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، آژانس بین المللی رتبه بندی اعتباری Fitch Ratings پیش بینی های مربوط به قیمت سنگ آهن را برای سال جاری و سال های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ تایید کرد. بررسی ها نشان می دهد که تقاضای جهانی برای فولاد همچنان کاهش می یابد، اما بازار فولاد شلوغ نخواهد بود. باید توجه داشت که کاهش عرضه از اوکراین و فدراسیون روسیه با کاهش تقاضا در اروپا و سایر مناطق جبران می شود. طبق بررسی های آژانس بین المللی رتبه بندی اعتباری Fitch Ratings ، پیش بینی می شود قیمت سنگ آهن تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۱۱۵ دلار در تن، در سال ۲۰۲۳ به ۸۵ دلار در تن و در سال ۲۰۲۴ به ۷۵ دلار در تن برسد.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.