جستجو

با توجه به عرضه محدود به خریداران و شروع تعطیلات سال نو، قیمت جهانی قراضه فولادی در اکثر کشورها مثل چین و ترکیه تثبیت شده است.

بررسی قیمت جهانی قراضه فولادی

شاخص قیمت کالانیش در روز پنج شنبه (۲۹ دسامبر) نشان داد که قیمت قراضه فولادی نوع HMS 1/2 در بازار ترکیه طی هفته ۱۹ تا ۲۶ دسامبر ۲۰۲۲ در محدوده ۳۸۶ تا ۳۸۷ دلار در هر تن گزارش شد. این در حالی است که قیمت این محصول در ترکیه نسبت به هفته قبل ۱ دلار در هر تن کاهش یافته است.
فعالان بازار در روز پنج شنبه (۲۹ دسامبر) اعلام کردند خرید قراضه فولادی در اکثر کشورهای جهان نسبتاً پایدار است. مواد اولیه از ایالات متحده آمریکا، کشورهای بالتیک و اروپا وارد می شود. با این حال باید توجه داشت که کارخانه‌ های فولادی مستقر در ترکیه در میان فروش ضعیف فولاد همچنان در برابر قیمت‌ های بالاتر مقاومت می‌ کنند. همچنین بررسی ها نشان داد در شرایطی که تقاضای داخلی غیرقابل پیش بینی است، میزان فروش میلگرد فولادی صادراتی همچنان کم می باشد.
به نقل از چندین منبع خبری، تولید کنندگان فولاد همچنان به تامین کنندگان قراضه فولادی وارداتی فشار می آورند، اما بعید است قیمت قراضه فولادی در کوتاه مدت کاهش یابد. در نتیجه عرضه محدود به خریداران قراضه فولادی اجازه می دهد قیمت ها را متعادل نگه دارند، در حالی که کاهش عرضه به دلیل شروع تعطیلات می تواند به صورت برعکس به رشد قیمت ها کمک کند.
معامله گران در روز پنج شنبه (۲۹ دسامبر) گزارش دادند کارخانه های فولادی مستقر در ترکیه از افزایش قیمت ها پس از تعطیلات هراس دارند و به همین دلیل در پایان ماه دسامبر علیرغم شرایط نامناسب بازار محصولات فولادی، در تلاش برای تکمیل ذخایر قراضه فولادی خود هستند.
به نقل از برخی تاجران مستقر در چین، قیمت قراضه فولادی در چین در هفته منتهی به روز دوشنبه (۲۶ دسامبر) در محدوده ۲.۹۵۸ یوان در هر تن (۴۲۳ دلار در هر تن) گزارش شد. این در حالی است که قیمت این محصول در چین نسبت به هفته قبل 57 یوان در هر تن کاهش یافته است. بررسی ها نشان می دهد معامله گران علت کاهش قیمت قراضه فولادی در چین را تضعیف تقاضا می دانند. باید توجه داشت که جمع آوری کنندگان قراضه فولادی چین به منظور عدم نگهداری موجودی، با کاهش قیمت ها موافقت می کنند.
تحلیل گران بازار در روز پنج شنبه (۲۹ دسامبر) اعلام کردند با توجه به تاثیر شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا در پایان سال ۲۰۲۲، برخی از کارخانه ‌های قراضه فولادی تصمیم گرفتند به تعطیلات بروند و زودتر فرآوری قراضه فولادی را متوقف کنند. باید توجه داشت که در این زمینه، قیمت کالاها در چند هفته آینده ثابت خواهد ماند یا اندکی کاهش می یابد. این در حالی است که معامله گران اعلام کردند عرضه و تقاضا ضعیف باقی خواهد ماند.
در این میان چندین منبع خبری گزارش دادند بیشتر بازارهای قراضه فولادی در جهان به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات زمستانی آرام بوده یا تثبیت شده اند. به نقل از برخی منابع خبری، عرضه کنندگان قراضه فولادی انتظار دارند سهام را بفروشند و خریداران قبل از تعطیلات انبارها را پر کنند.
آقای Andriy Glushchenko تحلیلگر مرکز GMK اظهار کرد: پویایی قیمت قراضه فولادی، و همچنین سایر مواد خام و محصولات نهایی فولادی، پس از تعطیلات مشخص خواهد شد. همچنین پس از تعطیلات سال نو مشخص خواهد شد که چین چگونه با شیوع ویروس کرونا مقابله خواهد کرد، آیا این کشور می ‌تواند محدودیت‌ های قرنطینه را حفظ کند یا خیر. باید توجه داشت که سیاست تحریک اقتصادی نیز به این بستگی دارد. بررسی ها نشان می دهد چین اهداف بلند پروازانه ای برای رشد اقتصادی در سال آینده تعیین کرده است. باید توجه داشت که اجرای این اهداف می تواند تأثیر مثبتی بر بازارهای جهانی کالا داشته باشد، اما در صورت تقویت محدودیت های قرنطینه، بعید است که این امیدها برآورده شوند.
همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، مصرف جهانی قراضه فولادی در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۲ با ۸.۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ به ۲۴۸.۷۹ میلیون تن رسید. بررسی ها نشان می دهد روند منفی تقاضا برای قراضه فولادی با کاهش تولید جهانی فولاد حمایت خواهد شد.
فعالان بازار در روز پنج شنبه (۲۹ دسامبر) اعلام کردند مصرف جهانی قراضه فولادی در صنعت تولید فولاد در سال ۲۰۲۱ به ۶۲۰ میلیون تن افزایش یافت. باید توجه داشت که در پایان سال ۲۰۲۱، سهم قراضه فولادی در تولید فولاد به ۳۲ درصد افزایش یافت، در حالی که در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۰ درصد و در سال ۲۰۲۰ و در اوج همه‌ گیری ویروس کرونا حدود ۲۹ درصد بوده است.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.