جستجو

با توجه به نزدیک شدن تعطیلات سال نو چینی (CNY)، بسیاری از شرکت های صنعت فولاد ضد زنگ شروع به ذخیره سازی محصولات در انبارهای خود کردند.

بررسی وضعیت نیکل و فولاد ضد زنگ در چین

در پایان سال ۲۰۲۲ قیمت‌ نیکل در بازار معاملات آتی دوباره به ۲۳۰۰۰۰ یوان در هر تن افزایش یافت و قیمت‌ فولاد ضد زنگ در بازار معاملات آتی نیز پس از نوسان در اواسط ماه به طور پیوسته افزایش یافت.
فعالان بازار در روز جمعه (۳۰ دسامبر) اعلام کردند در بازار اسپات، تقاضا برای نیکل و فولاد ضد زنگ ضعیف بود و تعداد معاملات انجام شده بسیار ناچیز گزارش شد. از آنجایی که به تعطیلات سال نو چینی (CNY) نزدیک شده ایم، شرکت های فعال در زنجیره صنعت فولاد ضد زنگ قبل از تعطیلات فعال بوده و انبارهای خود را پر کرده اند. و در اینجا یک مرور کلی وجود دارد.

بررسی وضعیت شرکت های پایین دستی نیکل خالص

طبق تحقیقات SMM، برخی از شرکت های آلیاژی تولید کننده نیکل قصد دارند در طول تعطیلات سال نو چینی (CNY) تولید عادی خود را حفظ کنند. برای این منظور، این شرکت ها تمایل دارند تا در اوایل ژانویه با توجه به احتمال تعلیق لجستیک در طول تعطیلات، سهام خود را ذخیره کنند.
به نقل از چندین منبع خبری، چند شرکت کوچک آلیاژی هنوز برنامه هایی برای توقف تولید در طول تعطیلات دارند. به این ترتیب، افزایش تقاضا برای نیکل خالص از بخش آلیاژی قبل از تعطیلات محدود بوده است. علاوه بر این، به دلیل کسادی بازار در سال جاری و تأثیر همه ‌گیری کووید ۱۹، کارخانه‌ های آبکاری در پایان دسامبر پس از تحویل سفارش‌ها، تعطیل شدند. آنها تا پایان جشنواره فانوس، تولید را از سر نخواهند گرفت.
معامله گران در روز جمعه (۳۰ دسامبر) اعلام کردند از آنجایی که قیمت نیکل در سراسر دسامبر در سطوح بالایی قرار داشت، کارخانه ‌های آبکاری عمدتاً مواد خام را در زمانی که قیمت‌ ها قابل قبول بود خریداری می ‌کردند، بنابراین موجودی مواد خام ارزان قیمت آنها نسبتاً کافی بوده است.
بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر، قیمت نیکل SHFE به بالاترین حد خود در هشت ماه گذشته رسیده است. اکثر کارخانه‌ های آبکاری که هیچ برنامه ‌ای برای تولید در ژانویه ندارند و در میان قیمت‌ های ناپایدار نیکل نگران هزینه ‌های مالی خود هستند، هیچ برنامه روشنی برای ذخیره ‌سازی مجدد ندارند.
تحلیل گران بازار در روز جمعه (۳۰ دسامبر) گزارش دادند انتظار می رود که در مورد مش سیم نیکل کمتر تحت تأثیر همه گیری در ژانویه قرار گیرد. در عین حال، تولید کنندگان این محصول مجبور خواهند بود مواد خام را خریداری کنند زیرا قصد دارند تولید عادی خود را در تعطیلات سال نو چینی (CNY) حفظ کنند. در این زمینه، شاخص موجودی مواد خام در ژانویه ۲۰۲۳ ممکن است افزایش یابد.
به نقل از برخی تاجران، تقاضا برای نیکل خالص بدست آمده از باتری NiMH ضعیف بوده است. باید توجه داشت که کاهش شدید سفارش ‌های مشتریان قدیمی و افزایش مجدد قیمت نیکل، فشار را بر شرکت‌ های تولید کننده باتری NiMH افزایش داده است، زیرا آنها هیچ برنامه ‌ای برای ذخیره‌ سازی قبل از تعطیلات نداشته اند. اکثر شرکت ها به طور کلی نسبت به چشم انداز بازار بدبین هستند و برنامه هایی برای تعطیلات زود هنگام دارند.

بررسی وضعیت شرکت های پایین دستی سنگ نیکل

معامله گران در روز جمعه (۳۰ دسامبر) گزارش دادند معاملات سنگ نیکل در ماه دسامبر کاملا قطع شده و هیچ معامله ای انجام نشده است. بررسی ها نشان می دهد تا پایان سال ۲۰۲۲، قیمت معاملات CIF و قیمت‌ سنگ نیکل ۱.۳ درصد حدود ۵۰ تا ۵۳ دلار در هر تن بود.
بررسی ها نشان می دهد تقاضا برای سنگ معدن نیکل تولید شده در کارخانه های تولید کننده NPI (فرونیکل عیار پایین) معمولاً در طول در تعطیلات سال نو چینی (CNY) ثابت است زیرا کارخانه های NPI تمایل دارند تا قبل از فصل بارندگی ذخیره سازی متمرکز را شروع کنند. عمدتاً به این دلیل است که حمل و نقل سنگ معدن نیکل در بخش جنوبی فیلیپین در طول فصل بارندگی محدود می باشد.
به نقل از برخی منابع خبری، از آنجایی که قیمت های NPI محدود باقی ماند، تمایل کارخانه های NPI برای افزایش تولید در سال ۲۰۲۲ قوی نبوده است. بنابراین، آنها سنگ معدن نیکل را با سرعت ثابتی مصرف کرده اند. با توجه به داده های موجود در کارخانه و موجودی سنگ معدن نیکل لاتریت در بنادر، مواد خام برای تولید NPI نسبتا کافی بوده است.

بررسی شرکت‌ های درگیر در زنجیره صنعت سولفات نیکل

فعالان بازار در روز جمعه (۳۰ دسامبر) اعلام کردند از نظر سولفات نیکل، کارخانه‌ های نمک نیکل تا کنون دارای ذخایر کافی مواد خام هستند زیرا ذخیره‌ سازی عادی را برای تحویل سفارش‌ های طولانی ‌مدت قبل از تعطیلات حفظ کرده ‌اند. اما باید توجه داشت که برخی از تولید کنندگان سولفات نیکل به دلیل تعمیر و نگهداری و تقاضای پایین دستی ضعیف، تولید را در ماه دسامبر کاهش دادند. بنابراین مصرف مواد اولیه نسبتاً کند بود و رشد موجودی مواد اولیه بر هزینه‌ های مالی کارخانه ها افزوده است.
به نقل از برخی تاجران، از نظر تقاضا در بخش پایین دستی، به دلیل حذف یارانه خودروهای انرژی جدید، کاهش تولید در کارخانه های پیش ساز در یک ماه قابل توجه بود که منجر به کاهش شدید تقاضا برای سولفات نیکل شده است. از آنجایی که برخی از تولید کنندگان پیش ساز، ذخایر سولفات نیکل کافی قبل از شروع سال جدید داشتند، علاقه ای به ذخیره سازی در میان این تولید کنندگان وجود نداشت.

استفاده از NPI در کارخانه های فولاد ضد زنگ

معامله گران در روز جمعه (۳۰ دسامبر) گزارش دادند با نزدیک شدن روز سال نو، تقریباً تمام کارخانه های فولاد ضد زنگ مواد اولیه کافی برای تولید در ژانویه را ذخیره کرده اند. موجودی مواد خام حتی می تواند آنها را در تعطیلات سال نو چینی در فوریه پشتیبانی کند.
بررسی ها نشان می دهد اکثر کارخانه‌ های فولاد ضد زنگ از قبل مواد اولیه مربوط به ماه ژانویه را در اواسط دسامبر ذخیره کرده ‌اند. تعداد کمی از کارخانه ها نیز در پایان دسامبر مواد اولیه مورد نیاز خود را ذخیره کرده اند. بنابراین باید توجه داشت که تعداد کمی از کارخانه ها ممکن است مواد خام بیشتری را بعد از روز سال نو خریداری کنند تا تولید را در تعطیلات سال نوی چینی (CNY) تضمین کنند. بنابراین به طور کلی می توان گفت اکثر کارخانه های فولاد ضد زنگ قبلاً ذخیره سازی خود را به پایان رسانده و انبارهای خود را پر کرده اند.
فعالان بازار اعلام کردند در هفته منتهی به روز جمعه (۳۰ دسامبر)، عرضه NPI (فرونیکل عیار پایین) در بازار اسپات محدود بود و موجودی کارخانه های NPI به طور محسوسی کاهش یافته است. در مورد NPI اندونزی، اکثر محموله ها بر اساس سفارشات طولانی مدت با در نظر گرفتن زمان حمل و نقل طولانی فروخته می شدند، بنابراین کالاهای کمی در بازار اسپات موجود بود.
با این وجود، برخی از معامله گران مستقر در چین که نسبت به چشم انداز بازار خوش بین هستند، هنوز مقداری NPI داخلی و NPI اندونزی را در اختیار دارند. پیش بینی می شود برخی از این محموله ها پس از سال نو وارد بازار اسپات خواهند شد.

استفاده از فروکروم در کارخانه های فولاد ضد زنگ

تحلیل گران بازار در روز جمعه (۳۰ دسامبر) گزارش دادند عرضه فروکروم در بازار اسپات در پایان سال همچنان محدود بوده است. اگرچه برخی از کارخانه های فولاد ضد زنگ از قبل در اوایل دسامبر برای تهیه مواد اولیه خود آماده شده بودند، اما فروکروم موجود در بازار اسپات در این زمان بسیار محدود بود.
به نقل از چندین منبع خبری از یک طرف، نرخ بهره برداری از کارخانه های فروکروم در جنوب چین پایین ماند زیرا کارخانه های بیشتری با فرا رسیدن فصل زمستان بسته شدند. از سوی دیگر، بیشتر کارخانه ‌های فروکروم در شمال چین تولید خود را فقط برای تحویل سفارش ‌های بلند مدت حفظ کردند.
علاوه بر این بررسی ها نشان می دهد افزایش اخیر قیمت سنگ معدن کروم و کک باعث افزایش هزینه های کارخانه های ذوب فروکروم شده است. باید توجه داشت که کارخانه های فولاد ضد زنگ قیمت پیشنهادی برای فروکروم با کربن بالا را برای ژانویه افزایش دادند تا از تقاضا برای ذخیره سازی زمستانی قبل از تعطیلات اطمینان حاصل شود.

ذخیره سازی مجدد فولاد ضد زنگ

معامله گران در روز جمعه (۳۰ دسامبر) گزارش دادند در پایان سال ۲۰۲۲، معاملات کلی در بازار فولاد ضد زنگ کساد بوده است. باید توجه داشت که گسترش همه‌ گیری کووید ۱۹ بر تجارت و فرآوری فولاد ضد زنگ تأثیر گذاشته است و در نتیجه نرخ‌ های پایین عملیاتی کارخانه ‌های فرآوری در بسیاری از نقاط ایجاد شده است.
بررسی ها نشان می دهد برخی از کارخانه های فرآوری برنامه ریزی کردند که تعطیلات زود هنگام را بگذرانند و پس از آن شروع به ذخیره سازی در انبارهای خود کنند. باید توجه داشت که نحوه ذخیره سازی سری های مختلف فولاد ضد زنگ متفاوت است. شرکت های پایین دستی تولید کننده فولاد ضد زنگ سری #۲۰۰ ، هنوز به روش فشرده شروع به ذخیره سازی نکرده اند.
باید توجه داشت که معامله گران قبلاً مقداری از فولاد ضد زنگ سری #۳۰۰ را ذخیره کرده بودند، اما شرکت های پایین دستی تمایلی به ذخیره سازی نداشتند. در نتیجه معامله گران تا زمانی که قیمت و جو بازار روند واضحی را در دوره شروع سال نو تا سال نو چینی نشان دهد، همچنان منتظر خواهند ماند.
تحلیل گران بازار در روز جمعه (۳۰ دسامبر) گزارش دادند اگر تأثیر همه ‌گیری کووید ۱۹ کاهش یابد، میزان مصرف محصولات فولادی افزایش یافته و شرکت ‌های پایین دستی ممکن است به فکر ذخیره محصولات در انبارهای خود باشند.
بررسی ها نشان می دهد معاملات اخیر مربوط به فولاد ضد زنگ سری #۴۰۰ در هفته منتهی به روز جمعه (۳۰ دسامبر) نسبتا سریع انجام شده بود. دلیل اصلی این است که برخی از کارخانه های فرآوری به تدریج فعالیت خود را برای انجام سفارشات گرفته شده در روزهای پایانی از سر گرفته اند. باید توجه داشت که در روزهای پایانی سال ۲۰۲۲، قیمت فولاد ضد زنگ سری #۴۰۰ به دنبال افزایش قیمت مواد اولیه در حال افزایش بوده است، بنابراین کارخانه های فرآوری مایل به ذخیره مجدد بودند.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.