جستجو

با توجه به نوسان قیمت‌ کویل نورد گرم فولادی در آسیا، قیمت اسلب فولادی در آسیای جنوب شرقی نسبت به ماه نوامبر افزایش یافت.

بررسی قیمت اسلب فولادی

قیمت اسلب فولادی در آسیای جنوب شرقی در روز جمعه (۳۰ دسامبر) برای هشتمین ماه متوالی افزایش یافت. بررسی ها نشان می دهد با توجه به اینکه چشم انداز کوتاه مدت در میان تضعیف قیمت های کویل نورد گرم فولادی آسیا نامطمئن بود، خریداران اسلب فولادی را وادار به ارزیابی مجدد سطوح قابل معامله خود کرد.
ارزیابی ماهانه قیمت توسط S&P Global نشان داد قیمت اسلب فولادی نوع SAE1008، SAE1006 و اسلب فولادی درجه یک در روز جمعه (۳۰ دسامبر) در محدوده ۶۴۵ دلار در هر تن CFR آسیای جنوب شرقی بود. این در حالی است که قیمت اسلب فولادی در آسیای جنوب شرقی در پایان دسامبر نسبت به نوامبر ۲۰۲۲ حدود ۱۰۵ دلار در هر تن افزایش یافته است.
بررسی ها نشان می دهد فعالان بازار در هفته گذشته در مورد کاهش برجسته در حجم تجارت اسلب طی ماه نوامبر صحبت کردند و به این نتیجه رسیدند که کاهش حجم اسلب فولادی به کمبود عرضه و افزایش قیمت های پایین دستی کویل نورد گرم فولادی در چهار هفته اول ماه نوامبر مربوط بوده است.
به نقل از برخی منابع خبری، خریداران مستقر در اندونزی به ویژه از کمبود تخصیص صادرات برای اسلب فولادی از طرف کارخانه‌ های ژاپنی و همچنین عدم ارائه پیشنهاد از طرف کارخانه‌ های CIS و برزیل متاثر شدند.
معامله گران در روز جمعه (۳۰ دسامبر) اعلام کردند عرضه محدود خریداران را با جایگزینی اندک محصولات مورد نیاز آن ها در نیمه اول ماه دسامبر مواجه کرد. در طول این دوره، اسلب فولادی نوع Q235 مالزی نیز با قیمت ۶۵۰ دلار در هر تن آسیای جنوب شرقی برای یک محموله کوچک مورد معامله قرار گرفت. همچنین در هفته پایانی ماه دسامبر، رزرو ۵۰۰۰۰ تن اسلب فولادی ایرانی با قیمت ۶۴۰ دلار در هر تن CFR تایلند برای محموله های مربوط به فوریه تا مارس شنیده شد.
یک منبع کارخانه مستقر در اندونزی اظهار کرد: گمانه ‌زنی بیش از حد در مورد قیمت اسلب فولادی در اکثر کارخانه ها در حال انجام است. قیمت اسلب فولادی در آسیای جنوب شرقی خیلی سریع بالا رفته و کالاهای تمام شده نمی توانند این افزایش قیمت را جبران کنند.
تحلیل گران بازار گزارش دادند با این حال، در هفته ای که از ۲۸ دسامبر شروع می شود با وجود جو نزولی در بازارهای کویل نورد گرم فولادی آسیا ، خریداران ترجیح دادند خرید اسلب فولادی را به بعد از تعطیلات سال نو به تعویق بیندازند تا روند روشنی را در حرکت قیمت کویل نورد گرم فولادی مشخص کنند.
یک تاجر ساکن اندونزی گفت: اگر قیمت محصولات فولادی در چین کاهش یابد، قیمت اسلب فولادی آسیا دیگر نمی تواند بالا بماند. روند حرکت اسلب فولادی در بازار سال ۲۰۲۲ مشابه یک ترن هوایی بوده و در حال حاضر متوقف شده است.
معامله گران در روز جمعه (۳۰ دسامبر) گزارش دادند فعالیت واردات اسلب فولادی در چین همچنان کمیاب می باشد. بررسی ها نشان می دهد قبل از کاهش قیمت کویل نورد گرم فولادی در منطقه، حدود ۲۰۰۰۰ تن اسلب فولادی توسط کارخانه Formosa Ha Tinh ویتنام به قیمت ۵۸۵ دلار در هر تن FOB Son Duong به کارخانه چینی Shagang فروخته شده است. باید توجه داشت که این محموله مربوط به ماه مارس بوده است.
به نقل از چندین منبع خبری، صحبت هایی در بازار از Hyundai Steel کره جنوبی شنیده می شد که نشان می دهد قیمت اسلب فولادی در محدوده ۷۰۰ دلار در هر تن CFR اندونزی پیشنهاد شده بود. این در حالی است که علاقه بازار به این قیمت ها بسیار کم بوده است.
فعالان بازار در روز جمعه (۳۰ دسامبر) اعلام کردند بررسی ها نشان می دهد که فولاد Krakatau اندونزی ممکن است از طریق قرارداد انحصاری محلی خود با شرکت Posco Krakatau اندونزی در سال ۲۰۲۱ به تهیه اسلب فولادی ادامه ندهد. این در حالی است که شنیده شده است که شرکت Posco Krakatau اسلب فولادی را با قیمت ۶۷۰ دلار در هر تن CFR اندونزی به کارخانه های محلی عرضه می کند، در حالی که اسلب فولادی با قیمت متعادل را برای شرکت پوسکو در کره جنوبی ارسال می کند.
در همین حال، شرکت Steel Authority of India Limited یا SAIL از واحد Rourkela خود برای تولید ۱۶۲۰۰ تن اسلب فولادی فشرده غیر آلیاژی فولادی ملایم نوع SS400/Q235/EN10025 دعوت به عمل آورد. بررسی ها نشان می دهد این محموله برای ارسال در ماه فوریه ۲۰۲۳ از بندر ویزاگ موجود در سواحل شرقی هند، تعیین شده بود و اعتبار آن تا ۲۴ دسامبر تعیین شده بود. با این حال، منابع بازار خاطرنشان کردند که کارخانه Steel Authority of India Limited از اعطای مناقصه خودداری کرد، زیرا بالاترین پیشنهاد دریافتی بسیار کمتر از قیمت مورد انتظار کارخانه بود.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.