جستجو

وزیر صمت اعلام کرد: کسری تراز تجاری واردات و صادرات به ۱.۳ میلیارد دلار کاهش یافته است که قصد داریم این شاخص را سال آینده به صفر برسانیم.


سیدرضا فاطمی‌امین در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری که در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، وضعیت صادرات را مناسب توصیف کرد و گفت: از ابتدای سال تا ۱۰ دی ماه سال جاری صادرات با ۱۹ درصد افزایش به ۴۲ میلیارد دلار و واردات با ۱۴ درصد افزایش به ۴۳ میلیارد دلار رسیده است. برهمین اساس، کسری تراز تجاری واردات و صادرات به ۱.۳ میلیارد دلار کاهش یافته است که قصد داریم این شاخص را سال آینده به صفر برسانیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، دو هدف عمده وزارت صمت را اقتدار بین‌المللی و بهبود زندگی مردم دانست و افزود: اقتدار بین‌المللی در ۴ بعد مشخص می‌شود. در بعد اقتصادی یکی از معیارها صادرات کالای پیچیده است که براساس آن، شاخصی به نام پیچیدگی معرفی می‌شود. این شاخص یعنی محصولی صادر کنیم که کشورهای کمتری تولید کنند و محصولی وارد کنیم که کشورهای زیادی تولید می‌کنند.
وی، رسیدن به چنین جایگاهی را نشان‌دهنده قدرت اقتصادی و دانشی بودن کشور دانست و اظهارداشت: جامعه دانشی، جامعه‌ای است که توانسته کسب و کارهایی شکل دهد و محصولاتی درست کند که جوامع دیگر تولید نمی‌کنند.
فاطمی امین تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات ۱۵ درصد افزایش یافته و رکود ۸ سال گذشته شکسته شده است.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.