جستجو

رئیس اداره میز‌های صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس گفت: مطالبات بودجه‌ای صنایع از جمله قیمت‌گذاری دستوری، خسارت ناشی از قطعی برق و گاز در صنایع، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در سازمان بورس در حال پیگیری است.


امیر طایفه ابراهیمی با بیان اینکه اتخاذ تدابیر اجرایی لازم به منظور حمایت از حقوق سهامداران و سرمایه آنان یکی از وظایف سازمان بورس و ارواق بهادار است، گفت: سازمان بورس برای پر کردن خلا تعامل میان سازمان با ارکان بازار سرمایه برگزاری میز صنایع با حضور فعال مدیران ارشد شرکت‌ها و صاحب نظران صنایع را از ابتدای سال ۱۴۰۰در دستور کار خود قرار داد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۱ میز صنعت برگزار شده، گفت: میز‌های صنعت، فرصت مغتنمی است تا مسائل، مشکلات و چالش‌های موجود در صنایع از طریق بازو‌های نظارتی و ارتباطی سازمان بورس در قالب لایحه بودجه سنواتی، برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه یا مکاتبات با وزرای اقتصاد، نفت، صمت و … مطرح و تا برطرف شدن آن‌ها از قابلیت پیگیری و بررسی برخوردار شود.

طایفه ابراهیمی با اشاره به میز‌های صنعتی که تا انتهای سال جاری برگزار خواهد شد، عنوان کرد: سازمان بورس طی مدت یادشده، با برگزاری ۳ میز صنعت دیگر، براساس معضلات و مشکلاتی که در ارتباط با صنایع بورسی وجود دارد، تا حصول نتیجه واقعی این نشست‌ها را در دستور کار خود قرار داده است. برهمین اساس، میز صنعت خودرو و ساخت قطعات (بخش دوم) و میز صنعت بانک و موسسات اعتباری از جمله میز‌های صنعتی است که تا پایان سال جاری برگزار خواهد شد.

رئیس اداره میز‌های صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس با بیان اینکه افزون بر بررسی وضعیت صنعت مطرح شده در نشست‌های میز صنعت، مسائل و مشکلات صنایع از زبان مدیران ارشد هر صنعت مطرح می‌شود، گفت: برای نمونه در میز صنعت مواد و محصولات دارویی، مشکلاتی همچون تامین نقدینگی به دلیل سیاست حذف ارز ترجیحی و عدم تناسب بین افزایش قیمت تمام شده با مجوز افزایش نرخ صادره توسط وزارت بهداشت، دوره وصول مطالبات بالا در صنعت دارو و پخش و استنکاف سیستم بانکی از اعطای تسهیلات بانکی مطابق با تعهدات آن‌ها مطرح شد.

او ادامه داد: کاهش میزان تولید و خسارت به ماشین‌الات و تجهیزات در شرکت‌های صنعت فلزات اساسی در پی قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان، محدودیت در صادرات محصولات، وضع عوارض و مالیات بر محصولات صادراتی، اختلاف ۳۹درصدی ارز نیما و توافقی، الزام فروش محصولات بر پایه نرخ نیما در بورس کالا، هزینه بالای حقوق دولتی نیز از از جمله مشکلات مطرح شده در میز صنعت فلزات اساسی بوده است.

این مقام مسئول در سازمان بورس، پیگیری جدی حل موضوع قیمت‌گذاری دستوری در صنایع خودرو و ساخت قطعات را از جمله نتایج میز صنعت برشمرد و تصریح کرد: نظام نرخ‌گذاری و دستورالعمل قیمت‌گذاری مواد خام و فراورده‌های نفتی که وزارت نفت طی مرداد ماه جاری به شرکت‌های پالایشی ابلاغ کرد و عرضه سیمان در بورس کالا از جمله نتایج میز‌های صنعت برگزار شده است.

وی تصریح کرد: در ارتباط با موضوع قیمت‌گذاری دستوری، خسارت ناشی از قطعی برق و گاز در صنایع، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، مطالبات شرکت‌های نیروگاهی و پتروشیمی‌ها و … پیگیری لازم صورت پذیرفته و پیشنهاداتی از سمت سازمان بورس به‌منظور جبران زیان وارده به صنایع در بودجه سال ۱۴۰۲ ارائه شده است.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.