جستجو

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: ضعف در بازاریابی مطمئن و جدید برای فروش محصولات، بازگشت ارز به داخل کشور و مشکلات جذب سرمایه‌گذاری از مشکلات این صنعت محسوب می‌شود.


علی بیات در رابطه با چالش تأمین مواد اولیه صنایع فولادی مطرح کرد: دستیابی به رکورد ۵۵ میلیون تن نیازمند تأمین به موقع و مداوم مواد اولیه مانند سنگ آهن است. با توجه به ذخایر قطعی ۳.۳ میلیارد تنی معادن سنگ آهن کشور و ذخیره ۱.۷ میلیارد تنی احتمالی، نیاز به توسعه پهنه اکتشافی و سرمایه‌گذاری جدی در این حوزه بسیار حیاتی است.

وی در ادامه اضافه کرد: با توجه به نرخ تبدیل سنگ‌آهن به فولاد برای دستیابی به برنامه افق ۱۴۰۴ تولید فولاد نیازمند استخراج ۱۵۵ تا ۱۶۸ میلیون تن سنگ‌آهن است. اگر در حالتی خوشبینانه موفق به استخراج این مقدار سنگ آهن شویم، باید مواظب چالش‌هایی مانند ضعف و فرسودگی در سیستم حمل و نقل و نیز فرسودگی و هزینه‌زا بودن برخی فناوری‌های قدیمی‌تر و استهلاک قطعات نیز باشیم که منجر به نوعی ناترازی میان استخراج، حمل‌ونقل و تولید فولاد خواهد شد.

کارشناس صنعت فولاد اظهار کرد: سرعت گرفتن توان تولید نسبت به استخراج سنگ آهن و در برخی موارد خام فروشی، منجر به ایجاد خلأ و کاهش توان تولید و بازدهی صنایع می‌شود. برای پرکردن چنین خلایی نیازمند واردات سنگ آهن نیز هستیم تا به صورت موقت بتوان چالش کمبود مواد اولیه که خود ناشی از مشکلات زیرساخت سخت است را کاهش داد.

بیات با بیان اینکه چالش سرمایه گذاری یکی دیگر از مشکلات تولید فولاد کشور است، گفت: ضعف در بازاریابی مطمئن و جدید برای فروش محصولات، بازگشت ارز به داخل کشور و مشکلات جذب سرمایه‌گذاری از مشکلات دیگر این صنعت محسوب می‌شود. در واقع میزان سرمایه مورد نیاز برای تحقق سند چشم انداز در مجموع ۹.۱ میلیارد یورو برآورد شده است که این هزینه همه موارد اعم از اکتشاف تا توسعه زیرساخت سخت‌افزاری را شامل می‌شود.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.