جستجو

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت می گوید: اخیرا در نامه ای از سوی شرکت ملی گاز، 5 میلیون متر معکب از سهمیه گاز صنایع فولادی قطع شده است.


سیف الله امیری درخصوص آخرین وضعیت تولید فولاد و زنجیره محصولات این صنعت در کشور، اظهارداشت: در شرایط فعلی، کارخانجات تولیدکننده فولاد با مشکل تامین سوخت مواجه اند و در حال حاضر بسیاری از کارخانجات تولیدی در این بخش به علت کمبود گاز، به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند.
وی با بیان اینکه تامین گاز به یک معضل جدی برای تولیدکنندگان فولاد تبدیل شده است، گفت: در حالی که قرار بود روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز برای کارخانه های فولادی در نظر گرفته شود که این میزان به ۱۵ میلیون مترمکعب کاهش یافت. اخیرا نیز در نامه ای از سوی شرکت ملی گاز، ۵ میلیون متر معکب از این سهمیه قطع و این میزان به ۱۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت افزود: براساس برنامه های وزارت نفت، روزانه باید یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب گاز در کشور تولید شود، این در حالی است که در حال حاضر فقط روزانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌شود که از این رقم، بین ۵۵۰ تا ۶۵۰ میلیون مترمکعب گاز صرف خانوار، حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب گاز صرف نیروگاه‌ها و بقیه نیز صرف تولید می‌شود.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تصریح کرد: با وجود اینکه تولید باید چرخ‌های اقتصادی کشور را به حرکت درآورد اما میزان گاز اختصاصی به آن مطابق نیاز واحدهای تولیدی نیست.

نبود مشکل در تامین گندله و کنسانتره آهن

امیری درباره وضعیت تولید زنجیره فولاد گفت: در کشور به اندازه کافی گندله و کنسانتره آهن وجود دارد و ۱۱ میلیون تن مازاد گندله در انبارها ذخیره شده است، بنابراین کمبود گاز در صورتی که منجر به کاهش تولید این محصولات شود، فعلا به این بخش‌های تولیدی آسیبی نرسانده است.
وی با بیان اینکه در تولید شمش فولادی مشکلی نداریم، افزود: درخصوص میلگرد هم مازاد در کشور وجود دارد و مشکلی به وجود نیامده است اما کمبود گاز موجب کاهش تولید آهن اسفنجی شده و ممکن است تولید باز هم کاهش یابد.
این مقام مسئول در وزارت صمت بیان کرد: انتظار داریم وزارت نفت حداقل روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز در اختیار کارخانه های فولادی قرار دهد تا شرکت‌های تولیدکننده آهن اسفنجی بتوانند به تولید خود ادامه دهند.

چرا آهن اسفنجی ۲ هفته در بورس کالا عرضه نشد؟

امیری با اشاره به عرضه نشدن آهن اسفنجی در بورس کالا به مدت دو هفته، اظهارداشت: در پی کاهش تولیدات به دلیل قطعی و محدودیت گازی، این محصول دو هفته ای در بورس کالا عرضه نشد، چون اگر عرضه می‌شد، به دلیل تقاضای بالا و عرضه کم، با افزایش قیمت زیادی مواجه می‌شد.
مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت درباره اثر کمبود گاز بر تولید و نوسان قیمت محصولات زنجیره فولاد، اظهار کرد: علاوه بر کمبود گاز که بر میزان تولید اثرگذار است، جو روانی پیرامون نبود سوخت و نوسانات قیمت ارز نیز می تواند بر نوسانات قیمت در زنجیره محصولات فولادی تاثیرگذار باشد، بنابراین وقتی این سه مورد کنار یکدیگر قرار گیرد، افزایش قیمت را هم خواهیم داشت.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.