جستجو

سیف اله امیری با اشاره به تلاش دفتر صنایع معدنی وزارت صمت برای جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده، اظهار کرد: هدف این وزارتخانه ایجاد واحدهای فرآوری با ارزش افزوده بالاتر است تا به هیچ عنوان، هیچ کالای خامی از کشور خارج نشود.


وی افزود: قطعاً صادرات صنایع معدنی یکی از اهدافی است که در وزارت صمت دنبال می‌شود. البته در این خصوص مانعی نداریم اما تمام تلاش وزارتخانه این است که بعد از تأمین نیاز داخل، صادرات رونق داشته باشد.

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تصریح کرد: در سال ۹۴ حدود ۲۴ میلیون تن سنگ آهن صادر می‌شد که با برنامه ریزی های انجام شده، این میزان به ۱.۷ میلیون تن کاهش یافته است. البته برنامه ریزی وزارتخانه به گونه‌ای است که با ورود ماشین آلات و قطعات و تجهیزات به کشور، از خام فروشی جلوگیری کند.

امیری اظهارداشت: اکنون نشرایط پیش روی کشور به گونه‌ای است که قطعاً به ارزآوری برای کشور و صادرات کالاها نیاز شدید داریم ولی آنچه که مهم‌تر است، حفظ واحدهای تولیدی است و زمانی صادرات شیرین‌تر می‌شود که واحدها، مشکل تأمین مواد اولیه نداشته باشند.

وی با تاکید بر مخالفت وزارت صمت با خام فروشی، بیان کرد: در حال حاضر برخی از واحدهای تولیدی کوچکی وجود دارند که قادر به تاسیس بخش فرآوری نیستند. در این واحدها، سنگ‌های آهن هماتیتی کم عیار که فقط در تولید سیمان مورد نیاز است، تولید می‌شود که صادرات در این بخش‌ها نیز فعال است. البته این یک خام فروشی است که در آینده قطعا باید جلوی این کار گرفته شود ولی در حال حاضر اگر این محصول صادر نشود، تولید به صورت کامل تعطیل و به اشتغال و سرمایه گذاری آسیب وارد می‌شود.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.