جستجو

یک فعال فولادی گفت: تعادل در عرضه و تقاضای بازار فولاد در گرو تولید مستمر است و قطعی‌های مکرر گاز، می‌تواند اثر مستقیم در تولید محصولات و صنایع معدنی داشته باشد.


سعید محمدیان در خصوص قطعی گاز فولادی‌ها مطرح کرد: بیش از ۹۰‌ درصد گاز مصرفی در صنعت فولاد به ‌عنوان خوراک و حدود ۹ درصد آن سوخت است؛ به این معنا که محدودیت گازرسانی به این صنایع فقط از بخش سوخت قابلیت جایگزینی با سوخت مایع را دارد و بیشتر از آن باعث کاهش تولید و نهایتا تعطیلی می‌شود.

وی اضافه کرد: با وجود سهم پایین فولاد از مصرف انرژی، زمانی که با عدم پایداری شبکه سراسری گاز مواجه می‌شویم، اول به سراغ فولاد سازان می‌روند و برق و گاز این واحدهای تولیدی را قطع می‌کنند. همین امر تاکنون باعث کاهش ۵۰ درصدی تولید بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی شده است.

این فعال فولادی اظهار کرد: واحد‌های فولادی در بخش‌های گندله‌سازی و نورد می‌توانند از سوخت مایع چون گازوییل و مازوت استفاده کنند اما در بخش احیا به دلیل آنکه در فرایند تولید، گاز لازم است، تحت هیچ شرایطی نمی‌توان سوخت دیگری را جایگزین کرد.

محمدیان درباره چرایی قطع گاز واحدهای فولادی اظهار داشت: مصرف بی‌رویه، فرسودگی خطوط انتقال گاز و افزایش مصرف باعث شده این روزها با کمبود و قطعی گاز و همچنین قطعی برق روبه‌رو شویم. در حال حاضر کمبود زیرساخت‌های مورد نیاز صنعت فولاد به خصوص در زمینه کمبود گاز و برق تولید فولاد را در شرکت‌های فولادی کشور تحت تاثیر قرار داده و روند آن را کاهشی کرده است.

وی در پایان با بیان اینکه تعادل در عرضه و تقاضای بازار فولاد در گرو تولید مستمر است و قطعی‌های مکرر گاز، می‌تواند اثر مستقیم در تولید محصولات و صنایع معدنی داشته باشد، تصریح کرد: بحران کمبود گاز در کشور شکل جدی‌‌‌تری به خود گرفته است و مسئوان از آغاز محدودیت تحویل گاز به صنایع از جمله کارخانه‌های تولید سیمان، فولاد و پتروشیمی‌‌‌ها خبر می‌دهند.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.