جستجو

سال ها است که ایالات متحده در رقابت انرژی پاک عقب مانده است. در حالی که سایر تولیدکنندگان انرژی در سراسر جهان سرمایه‌گذاری زیادی برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی انجام داده‌اند، سیل نفت و گاز ارزان قیمت از حوزه پرمین تگزاس غربی در دهه‌های گذشته و حمایت‌گرایی نفتی که در اقتصاد کشور ایجاد شده است، بخش انرژی های تجدیدپذیر ایالات متحده را در وضعیت توسعه متوقف کرده است.
اکنون، دولت بایدن تلاش می کند تا کشور را به سرعت و رقابت با نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر مانند چین و اروپا برساند. طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA)، قانون کاهش تورم سال گذشته به عنوان «مهم ترین قانون آب و هوا در تاریخ ایالات متحده» توصیف شده است. این قانون، شامل حمایت مالی گسترده از بخش انرژی های تجدیدپذیر داخلی است. به گفته دولت بایدن، این قانون حدود 370 میلیارد دلار یارانه برای صنایع خورشیدی، بادی و خودروهای الکتریکی ارائه می دهد. این و سایر مقررات بخشی از هدف فعلی دولت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به سطح 40 درصد کمتر از سطح سال 2005 تا سال 2030 است.
تلاش برای شروع رشد در این بخش ها با چندین مانع بزرگ روبرو است. یکی یافتن نیروی کار کافی در یک بازار کار فشرده و دیگری لیتیوم است. باتری‌هایی که وسایل نقلیه الکتریکی را تغذیه می‌کنند و انرژی ایجاد شده توسط منابع تجدیدپذیر متغیر مانند باد و خورشید را ذخیره می‌کنند، برای عملکرد به لیتیوم و سایر مواد معدنی کمیاب غیر قابل تجدید بستگی دارند. این چالش‌های جدیدی را برای ژئوپلیتیک ایجاد می‌کند، زیرا تنها چند کشور، به ویژه استرالیا، شیلی و چین، اکثریت عرضه جهانی را در دست دارند.
ایالات متحده برخی از ذخایر اثبات شده لیتیوم خود را دارد. اما در حال حاضر، تنها یک کارخانه لیتیوم در کل کشور وجود دارد که اگر امیدی به افزایش تولید خودروهای الکتریکی و انرژی های تجدیدپذیر خود بدون اتکا به چین برای لیتیوم داشته باشد، توسعه بیشتر تولید لیتیوم داخلی بسیار مهم خواهد بود، البته ضروری نیست.
به این ترتیب، دولت فدرال از تولیدکنندگان لیتیوم حمایت می کند تا زنجیره های تامین لیتیوم را با سرعت کافی توسعه دهند. گفته می شود وزارت انرژی ایالات متحده تعهد مشروط وام تا سقف 700 میلیون دلار به آنها داده است.
پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که عرضه جهانی لیتیوم تنها در پنجاه سال آینده به طور کامل تمام می‌شود. البته، این فقط یک نظریه است، اما یادآوری مهمی است که حتی فناوری‌های تجدیدپذیر نیز به منابع محدود متکی هستند. در حال حاضر، تنها 1 درصد از خودروهای موجود در جاده‌های ایالات متحده الکتریکی هستند، اما پیش‌بینی می‌شود که تعداد خودروهای الکتریکی در جهان در دهه آینده به شدت افزایش یابد و تا سال 2030 به ناوگان جهانی تقریباً 125 میلیون نفر برسد.

منبع: ایفنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.