جستجو

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: در ۹ماهه امسال ۳۵میلیون تن محصولات معدنی صادر شده است که این میزان در مقایسه با پارسال از لحاظ وزنی، ۵ درصد افزایش داشته است.


امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو به افزایش صادرات محصولات معدنی پرداخت و گفت: کشورهای ترکیه، عراق، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و کشورهای شرق آسیا مثل چین و ناحیه شمال آفریقا، بازارهای هدف صادراتی ایران هستند و در حال حاضر شرکت ها توانستند به بالای ۶۰ کشور هدف در ۹ ماه امسال صادرات داشته باشند. مشروح گفتگو را در ادامه بخوانید:

راجع به اسم ایمیدرو توضیح بدهید .

صباغ: ایمیدرو خلاصه کلمات انگلیسی است، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اسم کامل ایمیدرو خلاصه این سازمان است .
– صادرات بیش از ۳۵ میلیون تن محصولات معدنی از چه زمانی تحقق یافت؟
صباغ: این صادرات در ۹ ماه ابتدای امسال صورت گرفت که از لحاظ وزنی ۵ درصد افزایش صادرات صورت گرفت و از لحاظ ارزشی دو درصد کاهش داریم که مرتبط با کاهش قیمت های جهانی از تیرماه به بعد هست منتها رشد وزنی صادرات عملا کاهش قیمت های جهانی را توانسته جبران کند و از مرز ۹ میلیارد دلار صادرات این حوزه عبور کرده که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم از مرز ۱۲ میلیارد دلار عبور کنیم .

بیشترین صادرات محصولات به کدام کشورها بوده است؟

صباغ : کشورهای همسایه از جمله ترکیه، عراق، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و همین طور کشورهای شرق آسیا مثل چین و ناحیه شمال آفریقا، بازارهای هدف صادراتی هستند که شرکت ها توانستند به بالای ۶۰ کشور هدف در ۹ ماه امسال صادرات داشته باشند.

بیشتر محصولاتی که صادر می شود به صورت خام است یا فرآوری شده؟

صباغ : صادرات محصولات خام بسیار کم است؛ عمده صادرات در حوزه محصولات پایین دست از جمله فلزات، مس، آلومینیوم، روی، فولاد است که محصولات فولادی عمده محصولات صادراتی کشور را شامل می شود.

با توجه به تحریم ها؛ وضعیت ارزی به چه صورت است؟ آیا مشکلی در این زمینه وجود دارد؟

صباغ : قطعا تحریم روی بازارهای هدف اثر می گذارد. بازارهای اروپا قیمت های بالاتری دارند و دسترسی کمتری به بازارهای اروپایی داریم هر چند صادر کننده ها توانستند به کشورهای اروپایی نیز محصولاتی را صادر کنند اما بازار ما به سمت شرق آسیا و شمال آفریقا است که آنجا با کشور روسیه و کشورهای چین و کشورهای دیگر که آنها صادر کننده عمده دنیا هستند رقیب هستیم و طبعا باید در بحث رقابت تخفیف بدهیم که بازار یابی فروش موفقیت آمیز باشد.

بیشتر محصولاتی که صادر می شود از کدام استان ها هستند؟

صباغ : حدود کمتر از ۵۰ درصد صادرات در زنجیره فولاد اتفاق می افتد طبعا استان خوزستان، اصفهان، یزد، کرمان و هرمزگان نقش پررنگی در صادرات فولاد دارند.. در حوزه آلومینیوم استان های مرکزی، فارس و هرمزگان در واقع محور صادرات هستند.
در استان مرکزی آلومینیوم ایران (ایرالکو)، هرمزگان آلومینیوم المهدی و استان فارس منطقه لامرد آلومینیوم جنوب (سالکو) صادرات عمده کشور را دارند. در حوزه مس مناطق آذربایجان و کرمان صادر کننده عمده هستند و می توانیم بگوییم که تقریبا تمام استان ها محصولاتی را فرآوری و صادرات می کنند.

در یکسال گذشته صادرات ۳۵ میلیون تن داشتیم، سال گذشته در همین بازه زمانی چقدر صادرات صورت گرفت؟

صباغ : ۵ درصد کمتر از لحاظ وزنی صادرات داشتیم، یعنی یک و خورده ای میلیون تن کمتر که از لحاظ ارزشی از مرز ۹ میلیارد دلار را عبور کردیم که امسال دو درصد نسبت به سال گذشته صادرات کمتر صورت گرفت که تابع قیمت های جهانی هستیم که در قیمت گذاری دخالتی نداریم و معیار صادرات قیمت های جهانی است و امیدوارم تا پایان سال بتوانیم مشابه سال گذشته صادرات داشته باشیم .

اگر صحبت خاصی هست بفرمایید ؟

صباغ: حوزه معدن و صنایع معدنی رتبه دوم از لحاظ صادرات کشور پس از حوزه پتروشیمی را دارد و امیدواریم بتوانیم در تامین نیازهای عرضه کشور نقش فعالی را ایفا کنیم.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.