جستجو

یک فعال حوزه معدن گفت: ضعف در حوزه اکتشافات معدن و استخراج صنایع معدنی، از بزرگترین چالش‌های دیرینه و پیش روی معادن در آینده است.


فرهاد مولایی به چالش‌های اکتشافات، معضلات معدن‌کاری و بهره برداری بی رویه از معادن پرداخته است.
این فعال حوزه معدن با اشاره به بهره‌برداری از معادن بدون در نظر گرفتن ابعاد مختلف آن، اظهار کرد: این امر می‌تواند پیامدهای ناخواسته فراوانی را به دنبال داشته باشد. همچنین بخش معدن و صنایع معدنی در بسیاری از کشورها ازجمله مهم‌ترین مسیرها در راه رسیدن به توسعه پایدار بوده است.
به گفته وی، این مهم در برخی از کشورهای دارای معدنی علاوه بر اینکه منجر به توسعه پایدار نشده، بلکه به عنوان منبع اصلی درآمدی دولت، یک نظام ناکارآمد را به وجود آورده است.
مولایی با اشاره به ظرفیت بالای کشور در بخش معدن، اظهار داشت: ضعف فعالیت‌های اکتشاف، کاهش سرمایه‌گذاری، مداخله قیمتی دولت، عدم توجه به معادن کوچک و محدودیت‌های واردات ماشین‌آلات معدنی از چالش‌های اساسی این بخش محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه کشور ایران با داشتن حدود یک درصد از جمعیت جهان، نزدیک به ۷ درصد از ذخایر معدنی کشف شده دنیا را داراست، تصریح کرد: سهم فرآورده‌های معدنی در اقتصاد دنیا حدود ۵ درصد است و ظرفیت افزایش آن حداقل ۵ برابر درآمد کشور از بخش معدن است.
مولایی عنوان کرد: قسمت اعظم اکتشافات کشور در سال‌های بسیار دور صورت گرفته و در سال‌های اخیر اقدامات جدی در راستای شناسایی ذخایر جدید در بخش معدن انجام نشده است.
این فعال حوزه معدن با اشاره به اینکه عدم سرمایه‌گذاری در این حوزه از دیگر چالش‌های بخش معدن است، گفت: در سال‌های اخیر به دلیل رکود اقتصادی و تحریم‌های تحمیل شده، سرمایه‌گذاری و حرکت نقدینگی به سمت ایجاد و توسعه واحدهای معدن و صنایع معدنی با افت معنادار مواجه شده است.
مولایی با بیان اینکه قیمت یارانه‌ای حامل‌های انرژی و دخالت دولت در مدیریت بنگاه‌های بزرگ معدنی موجب کاهش بهره‌وری و نرخ سرمایه‌گذاری است، گفت: معادن کوچک، فرصتی بزرگ برای توسعه اکتشافات در کشور محسوب می‌شوند.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.