جستجو

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: زلزله اخیر ترکیه، در بازار فولاد اروپا با توجه به کاهش تولید و تقاضا، نمود پیدا خواهد کرد.


حسن طاهری با اشاره به تاثیرات زلزله ترکیه بر بازار فولاد دنیا، به پیش بینی قیمت فولاد در سال ۱۴۰۲ پرداخت و اظهارداشت: میزان عرضه و تقاضا تاثیر بسیار زیادی در تعیین قیمت بازار آهن‌ دارد. در واقع، هرچقدر تولید و عرضه آهن‌آلات در بازار بیشتر شود، قیمت محصولات کاهش پیدا کرده و با کاهش میزان مصرف و تقاضا، قیمت‌ها بیشتر خواهد شد.
این کارشناس صنعت فولاد با بیان اینکه فولاد به عنوان یکی از موارد پرکاربرد و مهم در بسیاری از صنایع است و در ساخت و تولید بسیاری از سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت: یکی دیگر از عوامل و شرایط موثر در پیش بینی قیمت میلگرد و آهن، نیاز صنایع وابسته است. صنایعی مانند خودروسازی، پتروشیمی، بسته‌بندی و برخی دیگر از صنایع، به آهن‌آلات نیاز دارند و در صورتی که میزان عملکرد این صنایع افزایش پیدا کند، تقاضا برای آهن‌آلات نیز افزایش خواهد یافت.
وی در ادامه به یکی دیگر از علت‌هایی که در قیمت گذاری فولاد دخیل است، پرداخت و تصریح کرد: میزان تقاضا در بازار مسکن تاثیر بسزایی در رشد یا سقوط آهن آلات دارد.
طاهری عنوان کرد: میزان تقاضا در بازار مسکن، می‌تواند قیمت تیرآهن را بالاتر برده یا کاهش دهد. در سال‌های اخیر رکود بی‌سابقه ناشی از تورم در بازار مسکن، بر میزان تقاضا برای تیرآهن و میلگرد اثر گذاشته و سرمایه‌گذاران را برای احیای مسکن دچار تردید کرده است اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که ممکن است با تورم افسارگسیخته بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ مواجه نباشیم.

قیمت دلار آزاد و دلار نیمایی در سال ۱۴۰۲

این فعال بازار فولاد با بیان اینکه قیمت ارز به‌طورمستقیم بر قیمت بازار فولاد اثرگذار است، گفت: درصورتی‌که نرخ تورم همچنان نزدیک به ۵۰ درصد باقی بماند، کاهش ارزش ریال، در برابر دلار ناگزیر خواهد بود. در این‌شرایط باید انتظار افزایش قیمت آهن در سال جدید را داشته باشیم.
طاهری تصریح کرد: از آنجایی که ترکیه یکی از بازیگران اصلی در بازار فولاد جهان به‌شمار می رود، زلزله اخیر در این کشور موجب لرزش در بازار فولاد شده است.
به گفته وی، ترکیه سهم حدودا ۱۶ درصدی و نسبت به کشورهای دیگر درصد بیشتری برای صادرات فولاد به اتحادیه اروپا داشته است.
این فعال بازار فولاد در پایان خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود با زلزله ای که در ترکیه رخ داد، قیمت قراضه فولاد و محصولات فولادی این کشور که تقاضای زیادی برای آنها وجود دارد، کاهش پیدا کند و به دنبال آن قیمت محصولات نهایی فولاد در اتحادیه اروپا افزایش یابد.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.