جستجو

اغلب فلزات صنعتی از جمله مس و آلومینیوم پس از طی روندی صعودی با افت قیمت در بازارهای جهانی مواجه شدند.


همزمان با آغاز بازگشایی‌ها در چین تقاضا برای بیشتر کامودیتی‌ها به امید افزایش مصرف در اقتصاد این کشور افزایش یافت که سبب رشد قیمتی این کالاها شد. اما به‌نظر می‌رسد فعالان بازار پس از ارزیابی از حجم فعالیت اقتصادی در چین و میزان واقعی تقاضا از میزان خریدهای خود کاسته‌اند؛ مساله‌ای که به کاهش قیمت مس و آلومینیوم در بورس فلزات لندن و بورس شیکاگو منجر شده است.
با این‌حال تحلیلگران معتقدند، درست است که امکان رخداد رکود در بازارهای جهانی طی سال ۲۰۲۳ وجود دارد؛ اما به‌نظر نمی‌رسد شدت آن به اندازه‌ای باشد که در ماه‌های گذشته پیش‌بینی می‌شد. درنتیجه می‌توان امیدوار بود که امکان افزایش تقاضا و رونق بازار فلزات صنعتی در ماه‌های آینده همچنان وجود دارد.

کاهش خریدهای هیجانی در بازار مس

ارزیابی مجدد فعالان بازار جهانی از میزان تاثیر بازگشایی‌ها در چین موجب افت قیمت فلز سرخ شد. روز گذشته بهای مس در بورس‌کالای آمریکا به ۰۵/ ۴دلار به ازای هر پوند رسید و در پایین‌ترین سطح قیمتی در یک‌ماه گذشته قرار گرفت؛ همچنین بازده منفی ماهانه ۳درصدی را به ثبت رساند. بازگشایی اقتصاد چین و تاکید مقامات دولتی این کشور بر تقویت رشد اقتصادی نسبت به سایر سیاست‌ها از جمله سیاست کرونا صفر موجب شد تا بهای اکثر کامودیتی‌ها از جمله فلزاتی مانند مس و آلومینیوم روندی صعودی را پیش بگیرد، به طوری که بهای مس از آخر نوامبر سال میلادی گذشته روند صعودی را در پیش گرفت و در پایان ژانویه رکورد قیمتی هشت‌ماهه را نیز به ثبت رساند. با این‌حال به نظر می‌رسد خریدهای هیجانی به سبب بیش‌برآورد از میزان افزایش فعالیت‌های اقتصادی به پایان رسیده و خریداران با ارزیابی‌های چندباره میزان تقاضای واقعی بازار جهانی به‌خصوص در چین را برآورد کردند.

رکودی کمتر از میزان توقع

از طرفی افزایش دوباره نرخ بهره تا سطح ۷۵/ ۴واحد در ایالات‌متحده از دلایل کاهش تقاضا نامیده می‌شود. در واقع می‌توان گفت، مبارزه اقتصادهای برتر دنیا با رشد نرخ تورم که از ابتدای سال میلادی جاری شروع شد، هنوز تمام نشده است و احتمال تداوم سیاست‌های پولی انقباضی طی سال ۲۰۲۳ همچنان وجود دارد. با این‌حال برخی تحلیلگران معتقدند، بازگشایی مجدد اقتصاد چین، کاهش تورم آمریکا و افت قیمت گاز در اروپا می‌توانند از وقوع رکود شدید جلوگیری کنند. در واقع این کارشناسان باور دارند این عوامل موجب شده‌اند تا انتظارات نسبت به شدت رکود در سال میلادی جاری به اندازه ذهنیتی که در چند ماه قبل وجود داشت، وخیم نباشد.

درست است که سیگنال‌هایی مانند افزایش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی در کشورهای توسعه‌یافته همچنان نگران‌کننده هستند؛ اما افزایش تقاضا در بازارهای جهانی طی سال ۲۰۲۳ موجب شده است تا خوش‌بینی نسبت به آینده اقتصاد جهانی افزایش پیدا کند. در همین راستا صندوق بین‌المللی پول نیز چشم‌انداز رشد جهانی اقتصاد برای سال ۲۰۲۳ را افزایش داد و اعلام کرد که احتمال رخداد رکود در منطقه یورو که در ماه‌های گذشته قطعی به نظر می‌رسید حال کمتر از قبل نگران‌کننده است. این صندوق همچنین احتمال رخداد رکود را از ۵۰‌درصد به ۳۰‌درصد کاهش داد.

چالش‌های عرضه در آمریکای لاتین

در سمت عرضه نگرانی‌هایی از کمبود تولید در آمریکای جنوبی به دلیل مشکلاتی همچون تداوم اعتراضات در پرو برطرف نشده است با این‌حال شرکت معدنی MMG در چین اعلام کرد که معدن مس لاس‌بامباس این شرکت در پرو در مورد عرضه مشکلی نداشته و به میزان کافی مس استخراج کرده است.

به همین دلیل با وجود کاهش حفاری و تولید این معدن در هفته‌های آتی متاثر از مسدودی جاده‌ها و جلوگیری از ارسال مواد خام اولیه برای عرضه این شرکت مشکلی پیش نخواهد آمد. با این‌حال در بلندمدت برای عرضه مس در دنیا به‌دلیل چالش‌های لجستیکی به‌وجودآمده در آمریکای لاتین، نگرانی‌هایی درحال شکل‌گیری است. همچنین ذخایر مس در بورس فلزات شانگهای رشد چشمگیری داشته است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد که موجودی انبارهای این بورس از ۶۹‌هزار و ۲۶۸تن به ۲۴۲‌هزار تن رسیده است. همچنین ذخایر بورس انرژی شانگهای از ۱۶‌هزار تن به بیش از ۶۸‌هزار تن رسیده و رشد ۳۰۰درصدی را به ثبت رسانده است.

فلز نقره‌ای تحریم می‌شود؟

بهای آلومینیوم نیز روندی نزولی را در پیش گرفته است‌. در حالی که از ابتدای سال میلادی جاری فلز نقره‌ای رشد قیمتی را تجربه کرد و در انتهای ماه ژانویه به بالاترین سطح قیمتی از اواسط تابستان ۲۰۲۲ رسید، به نظر می‌رسد همچون سایر کامودیتی‌ها روند نزول قیمتی این فلز آغاز شده است. روز گذشته بهای آلومینیوم در بورس فلزات لندن به ۲‌هزار و ۳۹۴دلار به ازای هر تن رسید و بازده منفی هفتگی ۶/ ۴درصدی را به ثبت رساند. در سمت عرضه نیز چشم‌انداز نسبت به تولید آلومینیوم مثبت شده است.
بررسی آمار و ارقام نشان می‌دهد که تولید سالانه آلومینیوم در چین طی سال ۲۰۲۲ حدود ۵/ ۴‌درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ افزایش داشته و به بیش از ۴۰میلیون تن رسیده است. دلیل رشد تولید را می‌توان افزایش ظرفیت تولید و کاهش قوانین محدودکننده در راستای عرضه این فلز در کشور چین دانست. البته تحلیلگران معتقدند تقاضا برای فلز آلومینیوم طی ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت و این افزایش در تقاضا از سطح موجودی انبارها فراتر خواهد رفت؛ چرا که به‌دلیل وقوع بحران گاز در منطقه اروپا در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین بهای حامل‌های انرژی در سال میلادی گذشته با افزایش نرخ‌های بی‌سابقه‌ای مواجه شد؛ مساله‌ای که موجب افزایش شدید هزینه تولید آلومینیوم و در نتیجه کاهش تولید برای این فلز در شرکت‌های اصلی تولیدکننده از جمله کارخانه آلکوا در سان‌سیپریان و کارخانه هیدور در اسلواکی شد.

اعمال تعرفه بر آلومینیوم روسیه

به‌نظر می‌رسد کاهش قیمت‌ها در بازار آلومینیوم همیشگی نباشد. خبرها حاکی از آن است که ایالات‌متحده قصد دارد تعرفه‌هایی تا سقف ۲۰۰‌درصد بر واردات فلزات روسیه اعمال کند. تاکنون تولیدکنندگان روسی فلزات صنعتی همچون آلومینیوم توانسته‌اند تحریم‌ها را تا حد زیادی خنثی کنند؛ اما احتمال تغییر رویه با افزایش سخت‌گیری مقامات آمریکایی وجود دارد. با این حال بررسی آمار و ارقام نشان می‌دهد که ایالات‌متحده اکنون وابستگی کمتری به واردات آلومینیوم از روسیه نسبت به چند سال گذشته دارد. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که در صورت اعمال تعرفه شوک شدیدی به بازار داخلی این فلز در آمریکا وارد نشود.

منبع: دنیای اقتصاد

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.