جستجو

کمیسیون اروپا به طور رسمی تعرفه آنتی‌دامپینگ اعمال شده بر محصولات نورد گرم فولادی از مبدا اوکراین را لغو کرد.


به گفته منابع رسمی اتحادیه اروپا، تعرفه آنتی‌دامپینک ۶۰٫۵۰ یورویی اعمال شده بر هر تن کویل ورق گرم اوکراینی از سال ۲۰۱۷، اکنون لغو شده است.
در این راستا، برخی فعالان بازار عنوان کردند: انتظار افزایش واردات را نداشتند، زیرا عوارض محصولات فولاد وارداتی از مبدا اوکراین در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ – به دلیل جنگ روسیه و اوکراین – تعلیق شده بود.
گزارش‌ها نشان می دهد: تحت هر شرایطی، اوکراین بخش عظیمی از ظرفیت تولید ورق گرم خود را از دست داده است درحالی که در این جنگ دو شرکت «آزوف‌استال» و «ایلیچ» واقع در شهر ماریوپل تخریب شده‌اند.
برهمین اساس، بخش اعظمی از ۲٫۳۶ میلیون تن تولید کویل ورق گرم سال ۲۰۲۱ توسط فولادسازی «ایلیچ» از زیرمجموعه‌های هلدینگ «مت‌اینوست» صورت گرفت. همچنین این هلدینگ در نه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ حدود ۴۹۵ هزار تن کویل ورق گرم تولید کرد، این درحالی است که تنها ۶۷ هزار تن این آمار مربوط به سه ماهه دوم و سوم سال بود. همچنین این شرکت قادر است برای تولید کویل ورق گرم از دیگر ابزار اصلی خود واقع در ایتالیا – فولادسازی «فریرا والسایدر»- استفاده کند.
در همین حال، «مت‌اینوست» می‌تواند در شرکت نیمه شخصی خود – زاپوریژستال – واقع در شهر زاپوریژیا، اوکراین کویل ورق گرم را تولید کند.
براساس محاسبات فست‌مارکتز، کارخانه «زاپوریژستال» در سال ۲۰۲۱، ۱٫۳ میلیون تن محصولات فولادی تولید کرد که این میزان حاکی از کاهش ۶۰ درصدی تولید نسبت به سال قبل بود. این کارخانه در دو ماه ژانویه و فوریه ۲۰۲۲، ۵۰۲ هزار تن و از ماه مارس تا پایان سال، ۷۹۸ هزار تن تولیدات به ثبت رساند.
اتحادیه فولاد اروپا، یوروفر، درخواست اجرای تعرفه آنتی‌دامپینگ را در ماه نوامبر ۲۰۲۲ بازپس گرفت، زیرا طبق گفته این سازمان، شرایط مربوط به اوکراین به گونه‌ای تغییر کرده است که پیگیری بررسی‌های محصولات وارداتی اوکراین دیگر لزومی ندارد.”
براساس گزارشات رسمی اتحادیه اروپا، انتظار نمی‌رود که شرکت‌های تخریب شده فولادسازی و زیرساخت انرژی تضعیف شده این کشور در آینده نزدیک به شرایط قبل بازگردند.
در همین حال، اتحادیه ملی فولادسازان اوکراین اعلام کرد که تولید فولاد خام و فولاد تخت این کشور در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱، به ترتیب ۷۰٫۷ و ۷۲ درصد سقوط کرد. میزان تولیدات فولاد خام و تخت این کشور در سال ۲۰۲۲، ۶٫۲۶ و ۵٫۳۵ میلیون تن گزارش شده است.
کارخانه‌های فولادسازی اوکراین در حال حاضر با ۱۵ درصد ظرفیت خود در حال فعالیت هستند، این درحالی است که فعالیت معادن این کشور در سال ۲۰۲۲ با ۲۰ درصد ظرفیت اصلی اعلام شد.
در طول سال ۲۰۲۱، اوکراین ۴۹۲ هزار و ۶۷۵ تن کویل ورق گرم اتحادیه اروپا را تامین کرد که کاهش ۲۰ درصدی نسبت به آمار سال ۲۰۲۱ را نشان می‎‌دهد. این کشور در سال ۲۰۲۱، ۶۱۵ هزار و ۲۱۲ تن از این محصول را به اتحادیه اروپا صادر کرد.
همچنین پیش‌بینی می‌شود که میزان صادارات این کشور در سال ۲۰۲۳ به طور قابل توجهی کاهش یابد، زیرا در آمار سال ۲۰۲۲ محصولات کارخانه‌های واقع در شهر ماریوپل اوکراین لحاظ شده بودند، این درحالی است که این کارخانه‌ها اکنون تخریب شده‌اند.

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.