جستجو

ساقی نبی‌لو- اختصاصی معدن‌مدیا:

یحیی پالیزدار، مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه و دبیر رویداد «مسیر زاینده» در آغاز این مراسم بیان کرد: چند ماه گذشته آقای طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه، دستور دادند که به طور جدی به دنبال همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان برویم و تمامی نیروهای فولاد مبارکه را برای همکاری مؤثر با این شرکت‌ها بسیج کنیم.

وی ادامه داد: ما در ابتدای کار با چالش مواجه بودیم؛ چرا که ما با یک اکوسیستم بالغ در هاردتک مواجه نبودیم و درحالی که حدوداً ۱۰-۱۵ سال گذشته موضوع حمایت‌ از دانش‌بنیان‌ها با جدیت دنبال شده، این شرکت‌ها عموماً در بخش خدمات فعال هستند.

پالیزدار افزود: صنایع هاردتک از این رو کمتر در حوزه‌ی نوآوری حضور دارند که هزینه‌ی سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار بالاست و ریسک خیلی زیادی دارد. محصولی که برای عموم مردم تولید می‌شود، می‌تواند میلیون‌ها خریدار داشته باشد اما ریسک سرمایه‌گذاری در محصولی که خریدار آن تنها فولادسازان هستند، بسیار بالاست.

وی افزود: علاوه بر این چالش، مسئله‌ی دیگر نبود اعتماد متقابل بود. هنگامی که ما با فناوران گفت‌وگو می‌کردیم، به ما اعتماد نداشتند؛ چرا که یک شرکت فناور همه‌ی دارایی‌اش فناوری‌ای است که دارد و عدم جدیت در همکاری‌های گذشته این اعتماد را خدشه‌دار کرده بود.

پالیزدار ادامه داد: با مذاکرات متعدد توانستیم این شرکت‌ها را قانع کنیم و به آن‌ها بقبولانیم که ما از جهاتی شبیه شرکت‌های دیگر نیستیم و به دنبال کار جدی هستیم و از آن‌ها خواستیم که با کمک یکدیگر این سد را بشکنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه و پشتیبانی فناوری و نوآوری فولاد مبارکه تاکید کرد: با دو جهت‌گیری کارمان را آغاز کردیم؛ سرمایه‌گذاری برای رفع نیازهای داخل و همچنین ارزیابی و غربالگری توانمندی‌ها در حیطه‌ی خارج از زنجیره‌ی فولاد.

وی افزود: حدوداً ۱۷۰-۱۸۰ طرح را ارزیابی کرده‌ایم. پس از طی مراحل ارزیایی، نهایتاً در کمیته‌ با ریاست دکتر طیب‌نیا، بررسی‌های نهایی را انجام داده و حمایت و همکاری‌مان را آغاز کردیم.

پالیزدار ادامه داد: کار شرکت توسعه و پشتیبانی نوآوری و فناوری فولاد مبارکه به همین‌جا ختم نمی‌شود. باید کارمان را توسعه می‌دادیم و با همکاری با دانشگاه‌ها و شهرک‌های علمی و تحقیقاتی و حمایت مدیران فولاد مبارکه، خصوصا دکتر طیب‌نیا، این توسعه را آغاز کردیم و توانستیم اعتماد لازم را ایجاد کنیم.

وی افزود: طی این مدت هم ما متوجه نقاط قوت و ضعفمان شدیم و هم اکوسیستم نوآوری به ما اعتماد کرد و توانستیم ثابت کنیم که MSTD می‌تواند شریک خوبی برای فناوران کشور باشد.

یحیی پالیزدار تاکید کرد: یکی از نقاط قوت فولاد مبارکه این است که بازار بزرگی را در اختیار دارد و یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور است.

پالیزدار در پایان بیان کرد: سال گذشته حدوداً ۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی بین فولاد مبارکه و شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است.

منبع: معدن‌مدیا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.