جستجو

با توجه به افزایش تولید فولاد در چین و انجام اقدامات بیشتر برای حمایت از اقتصاد در این کشور، قیمت سنگ آهن چین همچنان در حال افزایش می باشد.


معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را داشت، در هفته ۱۷ تا ۲۴ فوریه ۲۰۲۳ به ۹۰۵.۵ یوان در هر تن رسید که معادل ۱۳۱.۲ دلار در هر تن می باشد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان در هفته منتهی به روز جمعه (۲۴ فوریه) نسبت به هفته قبل با افزایش ۱.۵ درصدی همراه بوده است.
فعالان بازار گزارش دادند معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه مارس در بورس سنگاپور در هفته منتهی به روز جمعه (۲۴ فوریه) در محدوده ۱۲۸.۵ دلار در هر تن شنیده شد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس سنگاپور نسبت به قیمت شنیده شده در ۱۷ فوریه حدود ۱.۴ درصد افزایش یافته است.
شکل زیر قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان و بورس سنگاپور چین را در زمان ۱۷ تا ۲۴ فوریه ۲۰۲۳ نشان می دهد.
به نقل از چندین منبع خبری، قیمت سنگ آهن در میان انتظارات فعالان بازار مبنی بر اینکه چین اقدامات بیشتری را برای حمایت از اقتصاد ارائه خواهد کرد، در حال افزایش است. بررسی ها نشان می دهد امید زیادی وجود دارد که پکن اقدامات محرک اقتصادی بیشتری را در نشست سالانه کنگره ملی خلق در ماه مارس اعلام کند.
علاوه بر این معامله گران در روز جمعه (۲۴ فوریه) اعلام کردند فولادسازان مستقر در چین در حال افزایش ظرفیت تولید هستند. در ژانویه ۲۰۲۳، چین برای اولین بار در سال گذشته تولید محصولات فولادی خود را ۲.۳ درصد در سال افزایش داد و به ۷۹.۵ میلیون تن رساند. بررسی ها نشان می دهد این امر با کاهش محدودیت‌ های قرنطینه، سیاست مطلوب املاک و مستغلات و انتظارات بازار برای اقدامات طراحی شده برای افزایش تقاضا تسهیل شد.
به نقل از برخی تاجران، نشانه های ثبات در بازار املاک چین به تقویت معاملات آتی سنگ آهن کمک کرده است. بررسی ها نشان می دهد در ژانویه ۲۰۲۳، قیمت مسکن در چین برای اولین بار در ۱۶ ماه گذشته تثبیت شد و قیمت مسکن جدید برای اولین بار در ۱۲ ماه گذشته افزایش یافت.
تحلیلگران Huatai Futures اعلام کردند که در حال حاضر، از آنجایی که عرضه سنگ آهن نسبتاً محدود می باشد و تقاضا برای ذخیره مجدد به تدریج در بحبوحه احیای کارخانه فولاد چین افزایش می ‌یابد، انتظار می ‌رود قیمت سنگ آهن همچنان به افزایش خود ادامه دهد.
معامله گران در روز جمعه (۲۴ فوریه) گزارش دادند قیمت سنگ آهن همچنین با پیش بینی مثبت یکی از بزرگترین شرکت های معدنی جهان به نام BHP در مورد تقاضا برای فولاد و همچنین بیانیه شرکت آفریقای جنوبی Kumba Iron Ore مبنی بر کاهش تولید مواد خام در سه سال آینده حمایت شد.
در این میان بررسی ها نشان می دهد در هفته های گذشته قیمت سنگ آهن از مرز ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار در تن فراتر رفته که برای چند هفته محدود شده است. باید توجه داشت که معامله گران اظهارات رگولاتوری مبنی بر لزوم تضمین ثبات بازار و پیامدهای سفته بازی را رد کردند، اما در پایان هفته منتهی به روز جمعه (۲۴ فوریه)، رگولاتور دوباره بازار را تحت تأثیر قرار داد و عرضه کنندگان را مجبور به تعدیل قیمت ها کرد.
تحلیلگران Huatai Futures همچنین گزارش دادند عامل کلیدی که اکنون بر قیمت سنگ آهن تاثیر می گذارد، سیاست های نظارتی دولت چین در بازار است.
بازار سنگ آهن چین در سال ۲۰۲۳ با افزایش عرضه کلی سنگ آهن و کاهش تقاضا از سوی تولید کنندگان فولاد، با مازاد عرضه مواجه خواهد شد. در نتیجه پیش ‌بینی می ‌شود عرضه داخلی فلزات آهنی چین، از جمله تولید در معادن محلی و واردات، ۲۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ رشد کند و به ۱.۴۱ میلیارد تن برسد. در عین حال بررسی ها نشان می دهد کل تقاضا برای سنگ آهن چین در سال جاری در سطح ۱.۳۹ میلیارد تن پیش بینی شده است که ۳.۶ میلیون تن کمتر از رقم سال ۲۰۲۲ بوده است.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.