جستجو

با توجه به پیامدهای ناشی از حمله روسیه به اوکراین و بسته شدن بنادر، میزان واردات محصولات فولادی نورد شده تخت توسط فولادسازان مستقر در اوکراین در ژانویه ۲۰۲۳ کاهش یافت.


داده های خدمات گمرکی دولتی در روز سه شنبه (۲۸ فوریه) نشان داد شرکت های فولادی مستقر در اوکراین در ژانویه ۲۰۲۳ واردات محصولات فولادی تخت را به ۴۰.۹ هزار تن رساند. این در حالی است که میزان واردات محصولات فولادی تخت به اوکراین در ژانویه ۲۰۲۳ حدود ۳۰ درصد نسبت به دسامبر ۲۰۲۲ کاهش یافته است. این در حالی است که در ژانویه ۲۰۲۳ هزینه واردات محصولات فولادی تخت به اوکراین از نظر پولی به ۵۰.۶۶ میلیون دلار رسید که نسبت به ماه قبل با کاهش ۲۶.۶ درصدی همراه بوده است.
فعالان بازار در روز سه شنبه (۲۸ فوریه) اعلام کردند واردات محصولات فولادی نورد شده تخت به اوکراین از خارج از کشور در ژانویه ۲۰۲۳ از نظر حجم وارد شده حدود ۳.۱ درصد و از نظر پولی حدود ۱۹.۶ درصد نسبت به ژانویه ۲۰۲۲ کاهش داشته است.
به نقل از چندین منبع خبری، محصولات فولادی نورد شده تخت پوشش دار با عرض حداقل ۶۰۰ میلی متر (با کد ۷۲۱۰) بیشترین واردات را به اوکراین در ژانویه ۲۰۲۳ داشتند. بررسی ها نشان می دهد میزان واردات محصولات فولادی نورد شده تخت پوشش دار به اوکراین در ژانویه ۲۰۲۳ حدود ۲۴.۶ هزار تن به ارزش ۲۹.۸ میلیون دلار بود که نسبت به دسامبر ۲۰۲۲ از نظر حجم صادرات ۷.۵ درصد و از نظر پولی ۶.۲ درصد کاهش داشته است. باید توجه داشت که میزان واردات محصولات فولادی نورد شده تخت پوشش دار به اوکراین در ژانویه ۲۰۲۳ از نظر حجم وارد شده حدود ۱۱.۵ درصد و از نظر پولی حدود ۲۹.۷ درصد نسبت به ژانویه ۲۰۲۲ کاهش یافته است.
همچنین معامله گران در روز سه شنبه (۲۸ فوریه) اعلام کردند حدود 10.64 هزار تن محصول فولادی نورد شده تخت بدون پوشش با عرض حداقل ۶۰۰ میلی متر (با کد ۷۲۰۸) و به مبلغ ۹ میلیون دلار در ژانویه ۲۰۲۳ به اوکراین وارد شد. این در حالی است که میزان واردات محصولات فولادی نورد شده تخت بدون پوشش به اوکراین در ژانویه ۲۰۲۳ از نظر حجم حدود ۵۰.۲ درصد افزایش یافته و از نظر پولی حدود ۵۵.۵ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است.
باید توجه داشت که میزان واردات محصولات فولادی نورد شده تخت بدون پوشش با عرض حداقل ۶۰۰ میلی متر به اوکراین در ژانویه ۲۰۲۳ از نظر حجم وارد شده حدود ۶۸۶.۶ درصد و از نظر پولی حدود ۵۰۲.۶ درصد نسبت به ژانویه ۲۰۲۲ افزایش یافته است.
تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۲۸ فوریه) اعلام کردند در میان سه نوع محصولات فولادی نورد شده تخت از نظر حجم واردات به اوکراین در ژانویه ۲۰۲۳، فولاد نورد تخت ساخته شده از فولاد مقاوم در برابر خوردگی با حداقل عرض ۶۰۰ میلی متر (با کد ۷۲۱۹) در رتبه اول قرار داشت که در ژانویه ۲۰۲۳ حدود 2.1 هزار تن از این محصول به قیمت ۵.۱۷ میلیون دلار به اوکراین وارد شد. باید توجه داشت که مقدار اعلام شده در شرایط طبیعی ۳.۳ درصد بیشتر از ماه قبل و ۳۶.۲ درصد کمتر از سال قبل بوده است. همچنین از نظر پولی نیز میزان واردات فولاد نورد تخت ساخته شده از فولاد مقاوم در برابر خوردگی در ژانویه ۲۰۲۳ به اوکراین نسبت به ماه قبل ۲ درصد و نسبت به سال قبل ۴۲.۷ درصد کاهش یافته است.
تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۲۸ فوریه) اعلام کردند ترکیه، چین و لهستان بزرگترین تامین کنندگان محصولات فولادی نورد تخت پوشش داده شده با حداقل عرض ۶۰۰ میلی متر در ژانویه ۲۰۲۳ بودند که به ترتیب از نظر پولی حدود ۲۵.۶۴ درصد، ۲۲.۴۸ درصد و ۲۰.۷۸ درصد از محصولات فولادی اوکراین را تامین کردند. بررسی ها نشان می دهد ایتالیا، لهستان و ترکیه روی هم بیش از ۷۰ درصد از محصولات فولادی نورد گرم تخت بدون پوشش با حداقل عرض ۶۰۰ میلی متر اوکراین را حمل کردند. باید توجه داشت که سهم ایتالیا از حمل محصولات فولادی نورد گرم تخت بدون پوشش با حداقل عرض ۶۰۰ میلی متر اوکراین حدود ۲۷.۸۷ درصد، سهم لهستان حدود ۲۴.۷۸ درصد و سهم ترکیه حدود ۲۰.۱۱ درصد بوده است.
بررسی ها نشان می دهد چین تامین کننده اصلی محصولات نورد شده تخت ساخته شده از فولاد مقاوم در برابر خوردگی با حداقل عرض ۶۰۰ میلی متر و در ژانویه ۲۰۲۳ بود که حدود ۶۳.۷۵ درصد از محصولات مورد نیاز اوکراین را تامین می کرد.
به نقل از برخی تاجران، در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین، چندین شرکت فولادی در قلمرو اوکراین از جمله بزرگترین کارخانه‌های فولاد آزوفستال و کارخانه آهن و فولاد ایلیچ موقتاً اشغال شده باقی ماندند. این در حالی است که شرکت های مستقر در قلمرو تحت کنترل به دلیل مشکلات لجستیکی، وضعیت نامطلوب در بازارهای جهانی فولاد و وقفه در تامین انرژی به دلیل گلوله باران زیرساخت های انرژی اوکراین توسط نیروهای روسی، با حداقل ظرفیت کار می کنند.
تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۲۸ فوریه) اعلام کردند مشکلات صنعت فولاد اوکراین در آینده نزدیک ممکن است باعث افزایش واردات محصولات فولادی به بازار داخلی شود.
همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، اوکراین در سال ۲۰۲۲ واردات محصولات فولادی نورد شده تخت را به ۴۷۲.۰۱ هزار تن رساند. این در حالی است که میزان واردات محصولات فولادی نورد شده تخت به اوکراین در سال ۲۰۲۲ حدود 32.8 درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. بررسی ها نشان می دهد هزینه های واردات محصولات فولادی نورد شده تخت به اوکراین نیز در سال ۲۰۲۲ با کاهش سالانه ۲۴.۱ درصدی همراه بود و به ۶۹۸.۸۳ میلیون دلار رسید.
در این میان معامله گران در روز سه شنبه (۲۸ فوریه) اعلام کردند بزرگترین تامین کنندگان محصولات فولادی نورد شده تخت به اوکراین در سال ۲۰۲۲ کشورهای ترکیه، لهستان، اسلواکی و چین بودند.
فعالان بازار در روز سه شنبه (۲۸ فوریه) اعلام کردند فولادسازان اوکراینی در ژانویه ۲۰۲۳ حدود ۲۹.۵ هزار تن محصولات فولادی نورد شده تخت صادر کردند که ۳۳.۹ درصد کمتر از ماه قبل بوده است. همچنین بررسی ها نشان می دهد از نظر پولی نیز صادرات چنین محصولاتی با ۳۵.۲ درصد کاهش نسبت به ماه قبل همراه بود و به ۱۹.۴ میلیون دلار رسید. باید توجه داشت که واردات محصولات فولادی نورد شده تخت ۱۱.۴ هزار تن از صادرات چنین محصولاتی توسط تولیدکنندگان اوکراینی بیشتر بوده است.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.