جستجو

تامین انرژی مهم‌ترین چالش صنعت سیمان در تابستان و زمستان است و امسال هم به سیاق سال‌های گذشته شاهد اعمال محدودیت‌های گازی شرکت‌های سیمانی بودیم؛ حالا و در اواسط اسفند ماه خبر وصل مجدد گاز این شرکت‌ها به گوش می‌رسد. با وجود این‌، برخی اخبار باعث نگرانی اهالی این صنعت نسبت به سال آینده شده است؛ از یکسو خبر افزایش سه برابری گاز و پنج برابری برق یک تهدید اساسی برای درآمد صنعت خاکستری به شمار می‌رود و از سوی دیگر قرار گرفتن سیمان در لیست محصولات خام و نیمه‌خام، صادرات را با اما و اگرهای بسیاری مواجه کرده است. در کنار این چالش‌ها، اخیرا بخشنامه‌ای مبنی بر الزام شرکت‌های سیمانی به عرضه تمامی تولید خود در بورس‌کالا صادر شده که در صورت اجرا می‌تواند شرایط را برای تولیدکنندگان سیمان سخت‌تر کند.


دبیر انجمن کارفرمایی صنعت سیمان گفت: با توجه به جلسه هماهنگی که با مرکز دیسپاچینگ شرکت گاز داشتیم، عنوان کردند که از امروز لغو محدودیت‌های گاز واحدهای سیمانی سراسر کشور ابلاغ می‌شود.
علی‌اکبر الوندیان افزود: با توجه به افزایش سرسام‌آور نرخ ارز، هزینه‌های تولید هم به شدت افزایش خواهد یافت به گونه‌ای که علاوه بر برخی کالا‌ها از جمله آجر نسوز، ارائه خدمات توسط پیمانکاران هم به صورت ارزی انجام می‌شود. بنابراین چنانچه بهای سیمان متناسب با این هزینه‌ها رشد نکند، پیکره این صنعت نحیف‌تر از گذشته خواهد شد.
وی ادامه داد: بر اساس شواهد بودجه بهای گاز در سال آینده در هر مترمکعب گاز از ۵۰۰ به ۱۴۰۰ تومان می‌رسد که ۲۸۰‌درصد افزایش خواهد یافت؛ همچنین افزایش ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصدی بهای برق را در بودجه سال آینده در نظر گرفته‌اند.
الوندیان با اشاره به اینکه یکی از اقدامات موثر انجمن سیمان افزایش ۳۵ درصدی کف قیمت پایه سیمان بود، ادامه داد: در حالی به طور متوسط هزینه‌های صنعت سیمان در سال‌جاری ۶۵‌درصد افزایش یافته که بهای سیمان به طور متوسط ۲۵‌درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به اینکه سودهای صنعت سیمان تناسبی با میزان سرمایه‌گذاری این صنعت ندارد، گفت: میزان سودی که شرکت‌ها در سال مالی خود ارائه می‌کنند، بر اساس ارزش کارخانه‌ها در دهه ۸۰ تعیین شده و واقعی نیست؛ ضمن اینکه با این درآمدها، صنعت سیمان حتی توانایی پرداخت هزینه‌های استهلاک خود را ندارد.
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: بر اساس استانداردها بهای فولاد در دنیا هفت برابر بهای سیمان است در حالی که هم‌اکنون بهای سیمان به کمتر از یک سی و پنجم فولاد رسیده و این مساله نشان می‌دهد تا چه اندازه از ارزش واقعی خود فاصله گرفته است؛ ضمن اینکه بهای سیمان امروز از تمامی مصالح ساختمانی ارزان‌تر است.
وی با انتقاد از کمبود نقدینگی در صنعت سیمان گفت: در حالی که برخی کارخانه‌ها عمری بالای ۵۰ سال دارند و نیازمند اورهال و بهسازی خطوط هستند اما نبود توانایی مالی سد راه مدیران شده است؛ از سوی دیگر سود دفتری هم که تناسبی با سرمایه‌گذاری این صنعت ندارد، در بسیاری موارد بین سهامداران تقسیم می‌شود و مدیران سراغ تسهیلات بانکی برای نجات صنعت می‌روند.
الوندیان با اشاره به اینکه با روند حاضر قطعا روزهای خوشی در انتظار صنعت سیمان نیست، اظهار کرد: با توجه به اینکه سیمان به نرخ فوب خلیج فارس ۶۵ دلار عرضه می‌شود، چنانچه این صنعت دچار تعطیلی‌های طولانی‌مدت شود، واردات آن بسیار بعید به نظر می‌رسد.
الوندیان با اشاره به سهم ۲ درصدی سیمان از هزینه‌های ساخت خاطرنشان کرد: هیچ‌گونه رابطه معناداری بین بهای سیمان و مسکن وجود ندارد اما مسوولان کماکان بر ارزانی سیمان تاکید می‌کنند و جا دارد از مسوولان بخواهیم یک بار مساله را از منظر کارشناسی بررسی کنند.
وی در ادامه گفت: اخیرا بخشنامه‌ای توسط وزارت صمت صادر شده که بر مبنای آن شرکت‌های سیمانی باید تمامی سیمان تولید‌شان را در بورس‌کالا عرضه کنند و برای سیمان مازاد، گواهی صادراتی دریافت کنند که قطعا در این صورت باید منتظر ارزانی بیش از پیش سیمان باشیم چرا که همین امروز هم با عرضه یک میلیون و ۱۰۰‌هزار تنی در هفته با مازاد عرضه مواجهیم. البته انجمن سیمان به دنبال لغو این بخشنامه است.
وی با اشاره به لغو معافیت‌های صادراتی سیمان و کلینکر توسط دولت گفت: در حالی که صنعت سیمان به شدت نسبت به قرار دادن کلینکر در گروه مواد خام و نیمه‌خام معترض بود که از دو ماه پیش سیمان هم در گروه کالاهای خام و نیمه‌خام قرار گرفته و مشمول مالیات شده است. سوال ما از مسوولان این است که چگونه محصولی که تمام فرآیندهای تولید را طی می‌کند، با سنگ آهک در یک دسته قرار می‌گیرد؟!

منبع: دنیای اقتصاد

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.