جستجو

امروز قیمت دلار در بازار آزاد ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفت و بر این اساس قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بود و در یک شرکت از ۵۰۰ تومان کاهش قیمت مشاهده شد. نرخ محصولات نبشی و ناودانی در همه شرکت ها تا این لحظه ثابت بوده است. شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرد و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان کاهش قیمت اعلام شده است. در بخش پروفیل در همه بخش ها شاهد ثبات قیمت بودیم.


این در حالی است که بیلت و اسلب ایران در بازارهای جهانی رشد قیمت را تجربه کرد. در همین حال، هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس با رشد ۲۵ دلاری، با قیمت ۵۶۰ دلار و هر تن بیلت صادراتی ایران نیز با افزایش ۵ دلاری، با نرخ میانگین ۵۷۲ دلار مبادله شد. بیلت صادراتی منطقه CIS با رشد ۸ دلاری، با نرخ ۶۲۰ دلار به ازای هر تن مبادله شد در حالی که اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر، به قیمت ۶۶۷ دلار و ۵۰ سنت در هر تن به فروش رسید. افزایش تقاضا ‌در بازار جهانی به دلیل رشد هزینه تمام شده نرخ فولاد است.
در همین حال، با اینکه کشورهای اروپایی اعلام می‌کنند قیمت گاز و دریافت آن از روسیه به پایینترین حالت ممکن رسیده اما نرخ گاز صنایع در این کشورها بسیار بالاست و باعث کاهش تولید شده است. از سوی دیگر کشور ترکیه به عنوان یکی از کشورهای فولادساز با مشکلات لجستیکی به دلیل زلزله روبه‌رو شده که بر تقاضای بازار تاثیر می‌گذارد.
از سوی دیگر، هرچند در بورس کالای ایران در این هفته نسبت به هفته‌های گذشته تعدیل تقاضا اتفاق افتاده اما به نظر می‌رسد در هفته‌های پیش رو تا پایان سال دوباره شاهد رشد تقاضا باشیم.
از دیگر دلایل افزایش تقاضا در بازارهای جهانی تعدیل نرخ طلا و همچنین نرخ بهره بانکی آمریکاست. در ایران نیز همین وضعیت قابل مشاهده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در بازار ایران تورم امسال هنوز به بخش مسکن به طور کامل تزریق نشده و سال آینده احتمال کاهش ساخت و ساز به دلیل رشد هزینه تمام شده از جمله فولاد وجود دارد. در نتیجه باید بازار صادرات تقویت شود. حالا باید دید چه سیاستی اجرا خواهد شد.
به هر حال، بورس کالا در روزهای اخیر فرمول جدید قیمت پایه معاملات این بورس را ابلاغ کرده است. براساس فرمول جدید، از ۲۲ اسفندماه، یعنی دوشنبه هفته آینده قیمت پایه محصولات شمش بلوم و مقاطع فولادی(تیرآهن،میلگرد،نبشی و ناودانی) با در نظر گرفتن بازهی مثبت یک درصد و منفی ۵ درصد قیمت کشف شده دو هفته قبلی، با شروطی محاسبه خواهد شد.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز پنجشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بوده است و در یک شرکت از ۵۰۰ تومان کاهش قیمت مشاهده شده است .
در همین حال، در بازار محصولات نبشی و ناودانی در همه شرکت ها تا این لحظه ثابت بوده است.
همچنین در شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرد و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان کاهش قیمت اعلام شده است.
علاوه بر این، در بازار پروفیل در همه بخش ها شاهد ثبات قیمت بودیم .

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.