جستجو

شرکت دولتی «LKAB» در سوئد اعلام کرد که بزرگ‌ترین ذخایر فلزات عناصر نادر خاکی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را کشف کرده است. این اکتشاف، جاه‌طلبی این قاره برای اتکای کمتر به مواد اولیه وارداتی مورد نیاز برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش داد.


این ذخایر کشف شده در معدن «Per Geijer» در شمال کشور سوئد در استان لاپلند و نزدیک قطب شمال قرار دارد و حاوی بیش از یک میلیون تن اکسیدهای عناصر نادر خاکی است. این معدن، بزرگ‌ترین ذخایر شناخته شده در نوع خود در اروپا است.

یان موستروم، مدیر اجرایی شرکت «LKAB»، در سخرانی خود در معدن سنگ‌آهن این شرکت در شهر کیرونا سوئد که خود بزرگ‌ترین معدن در اتحادیه اروپا است، اعلام کرد که چندین سال دیگر طول می‌کشد تا عناصر دیگر موجود در این معدن کشف شوند.
وی در کنفرانس مطبوعاتی خود افزود که فعالیت‌های اکتشافی شرکت در این معدن در حال انجام است و این بدان معناست که میزان ذخایر قطعی در این معدن هنوز نامشخص است.
مدیر اجرایی شرکت «LKAB» در ادامه تصریح کرد که اگر کشورهای عضو این اتحادیه به دنبال گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر هستند، باید در پی یافتن راه‌هایی به منظور سرعت بخشیدن به این روند کاملا اساسی باشند.
ذخایر عناصر نادر خاکی برخلاف نام خود در مناطق جغرافیایی مختلفی یافت می‌شوند اما مسئله چالش‌برانگیز در مورد این عناصر استخراج آن‌ها است؛ چراکه فرآوری آن‌ها با پیچیدگی‌های خاصی همراه است و اثرات شدید زیست‌محیطی به همراه خواهد داشت.
موستروم مطرح کرد که ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد تا مواد اولیه این معدن را به بازار عرضه کنیم اما اگر فرایندهای صدور مجوز استخراج در کشور سوئد و اتحادیه اروپا تسریع شود، این بازه زمانی می‌تواند تا ۵۰ درصد کاهش یابد. این شرکت قصد دارد در سال ۲۰۲۳، درخواستی برای کسب امتیاز بهره‌برداری از این معدن ارائه کند.
در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد ظرفیت فرآوری عناصر نادر خاکی جهان در چین قرار دارد و اتحادیه اروپا پیش‌بینی می‌کند که روند تقاضا برای این عنصر مورد استفاده در موتورهای خودروهای الکتریکی و توربین‌های بادی تا سال ۲۰۳۰ پنج برابر خواهد شد. ارائه گزارش کنفرانس این شرکت درباره این معدن اکتشافی در حالی اعلام شد که ماموران عالی رتبه اتحادیه اروپا از شهر کیرونا در روزهای آغازین ریاست دوره‌ای ۶ ماهه سوئد بر این اتحادیه بازدید کردند.
اتحادیه اروپا در تلاش برای خودکفایی بیشتر، تامین مواد اولیه را در راس دستور کار خود قرار داده است؛ چراکه این اتحادیه به دنبال کاهش اتکای خود به چین و روسیه و تقویت جاه طلبی‌ها برای افزایش استفاده از فناوری‌های مرتبط با انرژی تجدیدپذیر از جمله انرژی باد و باتری خودروهای الکتریکی است.
کمیسیون اروپا در حال کار بر روی طرح‌هایی به منظور کاهش موانع نظارتی به جهت استخراج و تولید مواد حیاتی مانند لیتیوم، کبالت و گرافیت مورد نیاز برای نیروگاه‌های بادی، پنل‌های خورشیدی و وسایل نقلیه الکتریکی است.
این کار در بحبوحه بن بست این اتحادیه با ایالات متحده آمریکا در مورد قانون کاهش تورم ۳۶۹ میلیارد دلاری که پرداخت یارانه‌های صنعتی عظیمی را با هدف تقویت فناوری‌های سبز در ایالات متحده آمریکا به خود اختصاص می‌داد، فوریت اجرایی بیشتری پیدا کرده است.
این طرح ایالات متحده آمریکا باعث ترس از خروج سرمایه‌گذاران از انرژی‌های تجدیدپذیر از اتحادیه اروپا شد. این ترس از خروج سرمایه در هفته منتهی به ۱۲ ژانویه ۲۰۲۳ توسط الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک تکرار شد که از تشدید تلاش‌های ایالات متحده آمریکا برای جذب شرکت‌های اتحادیه اروپا گلایه کرد.
برخی از کشورهای عضو در مورد اینکه اتحادیه اروپا تا چه حد می‌تواند به منظور کاهش اتکای خود به مواد اولیه و تصفیه شده وارداتی با توجه به موانع نظارتی پیش برود، تردید دارند و بر لزوم پایبندی به دستور کار تجارت آزاد با هدف رفع موانع معاملاتی با قاره‌های غنی از مواد معدنی مانند آمریکای جنوبی تاکید می‌کنند.
والدیس دامبروسکیس، عضو هیئت بازرگانی اتحادیه اروپا، با اشاره به شیلی و ذخایر عظیم لیتیوم در این کشور، بر لزوم گسترش شبکه ارتباطی توافقنامه‌های تجارت آزاد اتحادیه اروپا تاکید کرده است؛ در حالی که اتحادیه اروپا به دنبال امضای قراردادی برای به‌روزرسانی این توافق‌نامه منعقد شده در سال ۲۰۰۲ است. همچنین اتحادیه اروپا خواهان عقد توافق با استرالیا، یکی دیگر از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان مواد اولیه تا تابستان سال ۲۰۲۴ است.
دامبروسکیس سال ۲۰۲۲ به روزنامه فایننشال تایمز اعلام کرد که برخورداری از شبکه گسترده‌ای از قراردادهای آزاد تجاری می‌تواند به عنوان منبع متنوع و در نتیجه انعطاف‌پذیر تلقی شود.
منطقه شمال کشور سوئد، میزبان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های صنعتی‌سازی سبز در جهان است و چندین کارخانه بزرگ باتری‌سازی و تولید فولاد با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در این منطقه قرار دارند. هجوم شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ این منطقه را به منطقه‌ای با رونق اقتصادی بالا تبدیل کرده است و حتی شرکت‌هایی مانند «Northvolt» ، «Facebook» و «H2 Green Steel» به آنجا نقل مکان کرده‌اند.
این در حالی است که نیروی برق بسیار زیادی برای اجرای این پروژه‌ها مورد نیاز است. به علاوه برنامه‌های شرکت «LKAB» برای تولید آهن اسفنجی عاری از کربن مورد نیاز جهت تولید فولاد، به تنهایی یک سوم انرژی برق سوئد را مصرف می‌کند.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.