جستجو

با توجه به برنامه های چین برای کاهش تولید فولاد، تقاضای بی ثبات برای محصولات فولادی نهایی و چشم انداز افزایش عرضه سنگ آهن، درآمد صادرات سنگ آهن استرالیا در سال مالی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ کاهش خواهد یافت.


وب سابت خبری SteelOrbis با توجه به داده های منتشر شده توسط وزارت صنعت، نوآوری و علم دولت استرالیا اعلام کرد دولت استرالیا پیش بینی می کند که درآمد صادرات سنگ آهن شرکت های معدنی داخلی مستقر در این کشور در سال مالی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار استرالیا برسد. این در حالی است که درآمد صادرات سنگ آهن شرکت های معدنی استرالیا در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ حدود ۱۲۱ میلیارد دلار استرالیا گزارش شده بود که در سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت.
فعالان بازار در روز جمعه (۷ آوریل) اعلام کردند سود شرکت های معدنی مستقر در استرالیا در سال مالی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ به دلیل کاهش پیش بینی شده قیمت سنگ آهن کاهش خواهد یافت.
به نقل از چندین منبع خبری، انتظار می رود در سال مالی ۲۰۲۷-۲۰۲۸، سود صادرکنندگان سنگ آهن مستقر در استرالیا به میزان بیشتری کاهش یابد و به ۷۵ میلیارد دلار استرالیا برسد. در این میان بررسی ها نشان می دهد کاهش پیش بینی شده برای درآمد استرالیا از صادرات سنگ آهن باعث کاهش تدریجی قیمت کالاها خواهد شد.
در این میان معامله گران در روز جمعه (۷ آوریل) گزارش دادند پس از کاهش قیمت سنگ آهن به حدود ۸۵ دلار در هر تن در نوامبر ۲۰۲۲، قیمت سنگ آهن در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ در بازار اسپات به طور متوسط به ۱۱۵ دلار در هر تن رسیده است.
به نقل از برخی تاجران، از آنجایی که چین در اواخر سال ۲۰۲۲ سیاست های سختگیرانه کنترل بیماری کووید ۱۹ خود را کاهش داده است، انتظار می رود تولید فولاد این کشور در سال جاری بهبود یابد. در نتیجه بررسی ها نشان می دهد این امر از تقاضا برای سنگ آهن در نیمه اول سال ۲۰۲۳ حمایت کند.
همچنین برخی تحلیل گران بازار در روز جمعه (۷ آوریل) گزارش دادند تثبیت بخش املاک و مستغلات چین نیز عامل مهمی در تقاضای جهانی برای سنگ آهن در سال جاری به شمار می رود. علاوه بر این باید توجه داشت که با پیش بینی رشد تولید فولاد کوره بلند در سال ۲۰۲۳ به اندازه ۶ درصد، انتظار می رود واردات سنگ آهن در اروپا، آسیای شرقی، آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه افزایش یابد.
بررسی ها نشان می دهد استرالیا انتظار دارد قیمت هدف سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۰۰ دلار در هر تن و در سال ۲۰۲۸ حدود ۶۳ دلار در هر تن باشد.
فعالان بازار در روز جمعه (۷ آوریل) اعلام کردند استرالیا در مارس ۲۰۲۳ صادرات سنگ آهن و پلت سنگ آهن را به تا ۷۰.۸۳ میلیون تن رساند. این در حالی است که صادرات سنگ آهن و پلت در مارس ۲۰۲۳ از استرالیا حدود ۱۴.۲ درصد نسبت به ماه فوریه افزایش یافته است.
همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می در بورس دالیان چین تا ۳۱ مارس ۲۰۲۳ در محدوده ۹۰۷ یوان در هر تن اعلام شد که معادل ۱۳۲.۱۳ دلار در هر تن می باشد. بررسی ها نشان می دهد قیمت سنگ آهن در بورس دالیان چین در ۳۱ مارس حدود ۴.۸ درصد نسبت به هفته قبل افزایش داشته است. همچنین بررسی ها نشان می دهد معاملات آتی مربوط به ماه می در بورس سنگاپور چین در هفته منتهی به روز جمعه (۳۱ مارس) به ۱۲۵.۱ دلار در هر تن رسید که نسبت به هفته قبل با افزایش ۴.۳ درصدی همراه بوده است.
به نقل از چندین منبع خبری، قیمت سنگ آهن استرالیا در بحبوحه کاهش ذخایر در بنادر چین افزایش یافته است، اما بازار سنگ آهن استرالیا به دلیل عدم اطمینان در مورد برنامه های چین برای کاهش تولید فولاد، تقاضای بی ثبات برای محصولات فولادی نهایی و چشم انداز افزایش عرضه سنگ آهن تحت فشار می باشد.
بر اساس پیش بینی های کالانیش، قیمت سنگ آهن استرالیا تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۹۰ دلار در تن کاهش می یابد و تنش در بازار مواد خام در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ کاهش می یابد. بررسی ها نشان می دهد دلیل اصلی کاهش قیمت ها رشد ذخایر مواد خام به دلیل بازیابی عرضه از برزیل، هند و احتمالاً فدراسیون روسیه و اوکراین خواهد بود. ضمن اینکه باید توجه داشت مصرف سنگ آهن در سطح پایین تری نسبت به عرضه قرار خواهد گرفت.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.