جستجو

فولادسازان با استفاده از امواج دریا به دنبال تولید فولاد سبز هستند.


انرژی نقش مهمی در تولید فولاد دارد. چه در تولید با استفاده از روش کوره قوس و چه در کوره‌های بلند به صورت مستقیم و غیرمستقیم انرژی به حرارت تبدیل می‌شود تا فرایند ذوب و ریخته‌گری انجام شود. به همین خاطر یکی از زمینه‌هایی که موضوع فولاد سبز و تولید فولاد بدون کربن در آن مطرح می‌شود زمینه انرژی است.
در همین راستا، محققین یک شرکت پرتغالی دستاوردهای قابل توجهی را در زمینه تأمین انرژی با استفاده از امواج برای تأمین انرژی مورد نیاز در فرایند الکترولیز و تولید هیدروژن سبز انجام داده‌اند.
با نهایی شدن مطالعات، این شرکت یک پلنت الکترولیز 1 گیگاواتی را برای تولید فولاد سبز در اروپا مستقر می‌کند تا بتواند علاوه بر استفاده از انرژی امواج، با به‌کارگیری انرژی خورشیدی و بادی، انرژی مورد نیاز این فرایند را به صورت پایدار تأمین کند.
با توجه به 800 مدلی که شرکت پرتغالی برای حالت‌های این فرایند شبیه‌سازی کرده است، الکترولیز در 90 درصد از روزهای سال با استفاده از انرژی تجدیدپذیر قابل انجام است. همچنین طبق مطالعات انجام شده، براورد می‌شود استفاده از این روش بتواند تا 26 درصد از هزینه‌های معمول تولید برق را بکاهد.
شایان ذکر است تنها در اروپا تقاضای سالانه انرژی فولاد 300 تراوات ساعت در سال است. سرویس تحقیقات پارلمان اروپا اعلام کرده است که تولید مقادیر لازم هیدروژن برای کربن‌زدایی کامل صنعت فولاد مستلزم افزایش 20 درصدی تولید برق است.

انرژی باد؛ تعیین‌کننده برای فولادسازان

پیش از این استفاده از توربین‌های بادی شناور نیز در دستور کار برخی از کشورها قرار گرفته بود. توربین‌های شناور، توربین‌هایی هستند که در دریا مستقر شده و با استفاده از بادهای فراساحلی، برق تولید می‌کنند.
به طور کلی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر خصوصاً انرژی‌ بادی از سال‌های گذشته در اروپا توسعه یافته و در قاره‌های آسیا و آمریکا نیز در حال افزایش است. رشد تولید برق با استفاده از این روش باعث می‌شود از هزینه‌ تمام شده تولید محصولات فولادی کاسته شده و مزیت رقابتی قابل توجهی برای فولادسازان ایجاد شود.
همچنین با توجه به پیوستن بسیاری از فولادسازان سراسر دنیا به معاهدات جهانی برای تولید فولاد سبز، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی باد، روش خوبی برای رسیدن به اهداف مهمی نظیر کم کردن ردپای کربن در طبیعت است.
ظرفیت تولید فولاد در کل دنیا چیزی حدود ۱ میلیارد و ۹۰۰ هزار تن است که کشورهای اروپایی بالغ بر 200 میلیون تن از این میزان را تولید می‌کنند.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.