جستجو

به گزارش معدن مدیا به نقل از رویترز، پس از شروع درخشان سال ۲۰۲۳، نشانه‌هایی وجود دارد که بخش‌های کلیدی فولاد و سنگ آهن در حال از دست دادن شتاب رشد خود در چین هستند و این نگرانی‌ها را در مورد قدرت احیای اقتصادی در دومین اقتصاد بزرگ جهان افزایش می‌دهد.
قیمت‌ها در بازار فولاد چین در روزهای کاری اخیر کاهش یافته است، در حالی که به نظر می‌رسد واردات سنگ آهن چین پس از رشد سریع در ابتدای سال، تعدیل شده است.
چین بیش از نیمی از فولاد جهان را تولید می‌کند و حدود ۷۰ درصد سنگ آهن تجارت‌شده در جهان از طریق حمل دریایی را خریداری می‌کند.
قیمت سنگ آهن عیار ۶۲ درصد برای تحویل به شمال چین، همانطور که آرگوس گزارش داد، در روز دوشنبه هفته جاری به ۱۱۸.۸۰ دلار در هر تن رسید که پایین‌ترین قیمت از ۹ ژانویه است. قیمت سنگ آهن از زمان رسیدن به اوج خود در سال ۲۰۲۳ یعنی ۱۳۳.۴۰ دلار در هر تن در ۱۵ مارس، ۱۰.۹ درصد کاهش یافته است.
قیمت زغال سنگ کک‌شو نیز تحت فشار قرار گرفته است، به طوری که قیمت آن در قراردادهای معامله شده در سنگاپور، در روز دوشنبه هفته جاری به ۲۸۹.۹۰ دلار در هر تن کاهش یافت. این پایین‌ترین قیمت از ۳۰ دسامبر سال گذشته است و قیمت آن از زمان اوج ۳۸۱ دلاری آن در سال ۲۰۲۳ که در ۱۷ فوریه به دست آمد، ۲۳.۹ درصد از کاهش یافته است.
قیمت‌های داخلی فولاد چین نیز تحت فشار قرار گرفته‌اند، به طوری که قیمت‌های آتی میلگرد شانگهای به قیمت ۳۹۴۶ یوان (۵۷۴ دلار) در هر تن در روز دوشنبه هفته جاری رسید که ضعیف‌ترین قیمت از ۲۶ دسامبر بوده و نسبت به اوج خود در سال جاری یعنی ۴۳۲۸ یوان در ۱۴ مارس ۸.۸ درصد کاهش داشته است.
فقط قیمت‌ها در حال کاهش نیستند، نشانه‌هایی وجود دارد که حجم سنگ آهن و تولید فولاد نیز اندکی ضعیف شده است.
واردات سنگ آهن چین توسط موسسه ریفینیتیو در ماه مارس ۹۴.۱۷ میلیون تن برآورد شده است که به معنای نرخ روزانه ۳.۰۴ میلیون تن است.
طبق داده‌های رسمی گمرک چین، این میزان نسبت به ۳.۲۹ میلیون تن در روز برای دو ماه اول سال جاری، کاهشی بوده، اگرچه شایان ذکر است که واردات برای دوره ژانویه تا فوریه ۷.۳ درصد بیشتر از ماه‌های مشابه در سال ۲۰۲۲ بوده است.
واردات سنگ آهن چین در آوریل نیز با ردیابی واردات ۸۲.۳۴ میلیون تنی توسط ریفینیتیو، ممکن است به سمت یک نتیجه ملایم حرکت کند، اگرچه این رقم احتمالاً در هفته‌های آینده افزایش می‌یابد زیرا محموله‌های بیشتری تا پایان ماه تحویل داده می‌شوند.
تولید فولاد چین نیز در حال کاهش است، بنا گزارش مای‌استیل، تولید محصولات فولادی ساختمانی، از جمله میلگرد و کلاف، ۱.۰۴ درصد کاهش یافت و به ۴.۲۳ میلیون تن برای هفته منتهی به ۶ آوریل رسید. مای‌استیل گفت: در مدت مشابه، مصرف ظاهری محصولات فولادی ۶.۷ درصد کاهش یافت و به ۴.۳۶ میلیون تن رسید.
به نظر می رسد آنچه کاهش قیمت‌ها، واردات سنگ آهن چین و تولید فولاد در این کشور نشان می‌دهد، تعدیل انتظارات در مورد تقاضا در چین است. ممکن است انتظارات اولیه پس از پایان چشمگیر محدودیت‌های کووید-۱۹ در اواخر سال گذشته بسیار خوش‌بینانه بوده باشد و آنچه اکنون اتفاق می‌افتد صرفاً یک ارزیابی مجدد است.
مطمئناً هیچ یک از شاخص‌ها به ضعف اشاره نمی‌کنند، بلکه بیشتر یک حالت خوش‌بینی بلندپروازنه است که با واقعیتی متعادل‌تر، اما همچنان مثبت جایگزین شده است.
یکی از عواملی که همیشه باید در نظر داشت پیام‌هایی است که از پکن منتشر می‌شود، با گزارش‌هایی مبنی بر اینکه چین هدف رسمی کاهش ۲.۵ درصدی تولید فولاد در سال ۲۰۲۳ را از حجم ۱.۰۱۸ میلیارد تنی تولید در سال گذشته درنظر گرفته است.
اگر این هدفِ کمتر برای تولید فولاد چین تأیید شود، به این معنی است که شروع قوی تولید فولاد در دو ماه اول سال ۲۰۲۳، زمانی که تولید چین نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، ۵.۶ درصد افزایش یافت، در بقیه سال جاری تعدیل خواهد شد.
این نشان می‌دهد که تقاضای سنگ آهن و زغال‌سنگ کک‌شو همچنان خوب خواهد بود، اما ممکن است در کل سال ۲۰۲۳ افزایش چندانی نداشته باشد.

منبع: پترومالز

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.