جستجو

در حالی که افزایش تقاضای سنگ‌آهن در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۳ انتظار می‌رفت، دولت چین هم‌اکنون با چالش کاهش تقاضا دست‌وپنجه نرم می‌کند.


معاملات آتی سنگ‌آهن چین در آخرین روز خود با کاهش قیمت همراه بود. این کاهش قیمت به خاطر تقاضای ضعیفی است که بازار ساختمان به عنوان مصرف‌کننده اصلی محصولات فولادی در این کشور دارد. این در حالی است که با شروع فصل بهار و مساعد شدن هوا در این کشور، طی یک یا دوماه گذشته، فصل ساخت‌وساز آغاز شده است. از سوی دیگر دولت نیز سیاست‌هایی حمایتی را برای بیرون آمدن صنعت ساخت‌وساز این کشور از رکورد در نظر گرفته است که این کاهش تقاضا از سوی بازار مسکن نشان دهنده شکست خوردن این سیاست‌ها است.
همچنین کارشناسان معتقدند به خاطر کاهش تقاضای بین‌المللی و افزایش ریسک رکود در بازار، چشم‌انداز صادرات فولاد چین را مخدوش کرده است. همچنین چین در نظر دارد تولید فولاد خام را در کشور محدود کند که حدس و گمان‌ها در این‌باره نیز بازار را دچار مشکل کرده است. طبق این برنامه قرار است چین تولید فولادسازان خود را تا سقف میزان تولید فولاد خام این کشور در سال ۲۰۲۲ محدود کند.
طبق این داده‌ها، پرمعامله‌ترین سنگ آهن ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان چین DCIOcv۱ با ۳.۱ درصد کاهش به ۷۶۹ یوان (۱۱۱.۸۹ دلار) در هر تن رسید.
در بورس سنگاپور نیز قرارداد معیار سنگ آهن در ماه می با ۲.۳ درصد کاهش، با قیمت ۱۱۵.۵۵ دلار در هر تن پایان یافت.
در بورس آتی شانگهای، میلگرد SRBcv۱ تا ۱.۵ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود از ۲۰ دسامبر رسید. این در حالی است که کویل نورد گرم SHHCcv۱ با ۱.۹ درصد کاهش به کمترین میزان خود از ۳ فوریه دست یافت.
شایان ذکر است انتظارات افزایش تقاضای داخلی فولاد در سال جاری، چین را بر آن داشت تا واردات سنگ آهن را در ماه‌های ژانویه تا مارس افزایش دهد که تقریباً ۱۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به رکوردی بی‌سابقه در سه ماهه اول رسید.
چین کل تولید فولاد خام خود را برای سال ۲۰۲۲ به حدود ۱.۰۱۸ میلیارد تن رساند که نشان‌دهنده کاهش ۱.۷ درصدی نسبت به سال قبل است. پیش از این، تولید سال ۲۰۲۲، ۱.۰۱۳ میلیارد تن گزارش شده بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۱ درصد کاهش داشت. مجموعاً در سال ۲۰۲۲، ۱میلیارد و ۸۷۸.۵میلیون تن فولاد خام در کل دنیا تولید شد که این میزان نسبت به سال گذشته، ۴.۲درصد، کاهش داشته است.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.