جستجو

حکومت طالبان افغانستان می گوید یک شرکت چینی خواستار سرمایه گذاری به ارزش ۱۰ میلیارد دلار برای استخراج ذخایر عظیم لیتیوم و ساخت زیرساخت های مختلف در افغانستان است.


لیتیوم یک عنصر کلیدی باتری است که در وسایل حمل و نقل، الکتریکی مانند تلفن های همراه و لپ تاپ مورد استفاده قرار می گیرد.
شهاب الدین دلوار وزیر معادن و پترولیوم افغانستان به تازگی با نمایندگان یک شرکت چینی موسوم به «گوچین» در خصوص سرمایه گذاری در خصوص معادن لیتیوم گفتگو کرده اند.
گوچین همچنین پیشنهاد توسعه زیرساخت های دیگر از جمله یک سد هیدرو الکتریکی و یک تونل جدید را دروازه مهم سالنگ در شرق افغانستان مطرح کرده است که به نوعی این کشور را از سوی شمال به چین و روسیه متصل می کند.
در گرماگرم جنگ آمریکا در افغانستان در سال ۲۰۱۰ یک گروه کاری پنتاگون ارزیابی کرد که این کشور بیش از ۱ تریلیون دلار منابع معدنی از جمله مس، سنگ اهن، طلا, و همچنین لیتیوم دارد.
همچنین در سال ۲۰۱۲ سازمان زمین شناسی ایالات متحده نقشه ای را منتشر کرد که ذخایر عظیم معدنی و کمیاب زمین افغانستان را نشان می دهد.
چند ماه پس از خروج ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ هیاتی از شرکت های چینی برای بررسی فرصت های استخراج لیتیوم از افغانستان بازدید کردند.
این در حالیست که تاکنون ارقام عمومی قابل اعتمادی در مورد میزان ذخایر لیتیوم افغانستان منتشر نشده است، اداره زمین شناسی افغانستان رژیم قبلی در گزارشهایی اعلام کرده است که مقادیری از ذخایر لیتیوم در استان های غزنی و هرات در مرکز و شرق افغانستان شناسایی کرده است.
بنا به گزارش‌ها افغانستان در یک یادداشت داخلی وزارت دفاع آمریکا در سال ۲۰۱۰ “عربستان سعودی لیتیوم” توصیف شده است. به این معنی که این کشور برای تامین جهانی فلز باتری به همان اندازه که عربستان برای نفت خام اهمیت دارد، می‌تواند مهم باشد.
لیتیوم به طور گسترده در باتری‌های دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌شود، این منابع در راستای سیاست‌های جهانی برای کاهش تولید میزان گازهای گلخانه‌ای حالا منابعی استراتژیک محسوب می‌شود.
گزارش سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ سازمان زمین‌شناسی آمریکا اشاره می‌کند که افغانستان دارای ذخایر اسپودومن است که یک ماده معدنی دارای لیتیوم است، اما تخمینی از مقدارآن اریه نشده است. همچنین در گزارش ۲۰۱۹ افغانستان اصلاً اشاره‌ای به لیتیوم نشده است.
شیلی بزرگترین ذخایر لیتیوم جهان را در خود جای داده است. این در حالیست که استرالیا یکی از بزرگترین تولید کننده لیتیوم در جهان به شمار می آید.

منبع: دنیای معدن

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.