جستجو

با کاهش تولید و تقاضا، بازار فولاد اروپا دچار اختلالات و چالش‌هایی جدی شده است.


بازار ورق گرم در اروپا در روزهای گذشته با اختلال روبرو بوده است. یکی از دلایل این اختلال، شوک ناشی از توقف تولید اسلب در سایت فرانسه و اسپانیای شرکت آرسلورمیتال بود. در پی بروز این حادثه این شرکت به مشتریان خود اعلام کرده که سفارشات آن‌ها حداقل با دو ماه تأخیر آماده خواهد شد.
همین موضوع باعث شد تا آرسلورمیتال از شعب خود در برزیل و برخی از شرکت‌های آسیایی دیگر، اسلب مورد نیاز خود را خریداری کند. به طور نمونه حجم اسلب خریداری شده از یک شرکت اندونزیایی ۱۰۰ هزار تن تا حدود ۶۶۰ دلار cfr رسیده است.
از سوی دیگر برخی از کارخانه‌های تولیدکننده محصولات نهایی نیز به خاطر کاهش تولید فولاد خام با مشکل مواجه شده‌اند. به طور مثال تاتا استیل در اروپا هنوز مشکلاتی را در تأمین فولاد خام مورد نیاز برای تولید محصولات نورد گرم و سرد خود دارد.
از عوامل دیگر اختلال، افزایش ۸۰درصدی صادرات فولاد چین به میزان ۸۷ میلیون به مقصد اروپاست که بازار قاره سبز را با مشکل مواجه کرده است. از طرفی هند نیز با کاهش عوارض صادراتی و افزایش صادرات به اروپا، این اختلال را تشدید کرده است.
در پی بروز حادثه اخیر در دو کوره بلند آرسلورمیتال، پیش‌بینی می‌شود این شرکت با کاهش ۱ میلیون تنی تولید ورق گرم از ماه ژوئن تا آگوست روبرو شود.
۲۲ مارس بود که کوره بلند A در گیجون اسپانیا با ظرفیت ۶ هزار تن در روز و ۲.۳۵ میلیون تن در سال و همچنین کوره بلند اصلی در دانکرک فرانسه با ظرفیت تولید ۱۰هزار تن در روز، ۳۰ مارس دچار حریق شدید شدند. به همین خاطر فعلاً این دو کوره که در شمال فرانسه و شمال اسپانیا هستند دیگر قادر به تولید نیستد. این کوره‌ها اسلب مورد نیاز خطوط تولید آرسلورمیتال را برای تولید ورق‌های فولادی در اروپا تأمین می‌کردند.
برخی از کارشناسان بازار فولاد معتقدند به خاطر توقفات پیش‌بینی نشده در این دو سایت و یک سایت دیگر آرسلورمیتال و همچنین خط تولید تاتااستیل در اروپا، قیمت ورق گرم در این قاره افزایش می‌یابد. عده‌ای نیز معتقدند به خاطر قیمت‌های بالا و کاهش تقاضا، قیمت ۹۰۰ یورویی برای هر تن ورق گرم تثبیت شود.
طبق آمار انجمن جهانی فولاد، کشورهای اروپایی در مجموع ۱۳.۶ میلیون تن فولاد را در ماه فوریه تولید کردند. تولید فولاد در این ماه نسبت به فوریه سال گذشته در کشورهای اتحادیه اروپا با ۱۲.۶ درصد و در کشورهای دیگر اروپایی با ۲۹.۴ درصد کاهش همراه بوده است. این میزان از کاهش که بسیار قابل توجه است به دلایلی نظیر محدودیت‌های انرژی، کاهش دمای هوا در فصل زمستان و افزایش قیمت سوخت در اروپا بر می‌گردد.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.