جستجو

قیمت فلزات رنگی در جهان یکی از مهمترین قیمت های روزانه است که امروزه در سبد خرید سهامداران فلزات و تجار مورد معامله قرار می‌گیرد. بنابراین بهتر است بدانید که بازار فلزات رنگی در ایران و جهان به گروهی از فلزات غیرآهنی مربوط می‌شود که نه تنها از ارزش بالایی برخوردارند، بلکه به سبب تنوع خواصی که دارند، کاربردهای گوناگونی برای آنها وجود دارد.


برخی از کاربردهای این فلزات، به طور مستقیم در ساخت انواع پروفیل ها و قطعات دیده می‌شود و برخی دیگر نیز به صورت جزئی از یک آلیاژ آهنی و غیر آهنی مطرح می‌شود و بدین ترتیب قیمت فلزات رنگین یا به طور خاص قیمت فلزات اساسی مثل قیمت نیکل بر روی قیمت فلزات آهنی مثل فولاد تاثیر گذار می‌باشد.

فلزات رنگی چه فلزاتی هستند؟

فلزات رنگی عبارتند از: مس، طلا، نقره، روی، قلع، آلیاژ برنج، آلیاژ برنز، آلومینیوم، سرب و نیکل

منظور از فلزات رنگی، فلزاتی است که به طور ذاتی رنگی هستند نه فلزاتی که با پوشش دهی و یا آبکاری، ظاهر رنگی پیدا می‌کنند. در حال حاضر شرکت های مختلفی در دنیا، با ارائه طیف گسترده ای از انواع محصولات نیمه تمام آلومینیوم، مس، برنج، برنز و تیتانزینک نیازهای شرکت های برشکاری، ماشین سازی، تبلیغات صنعتی، صنایع غذایی و هوانوردی را پوشش می‌دهند. در ادامه به معرفی مهمترین فلزات رنگی و عوامل موثر بر قیمت فلزات رنگین در جهان خواهیم پرداخت.

انواع فلزات رنگی

آلومینیوم پر تقاضا ترین فلز رنگین جهان

در میان فلزات رنگی فوق، آلومینیوم پرکاربردترین فلز است. این فلز براق توانسته است جایگاه قابل توجهی در صنایع مختلف از قبیل ساخت لوازم خانگی، خودروها و برخی سازه ها پیدا کند. مشخصا خواص منحصر بفرد در کنار زیبایی این فلز سبب توسعه سریع و رشد آن در تقاضا بوده است.

همانطور که میدانید یکی از خواص منحصر بفرد فلز آلومینیوم، سبک بودن آن نسبت به فولاد است. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی شاهد آن بوده ایم که آلیاژهایی از آلومینیوم ساخته شود که حتی استحکامی بالاتر از آهن و فولاد داشته باشد. بنابراین مهمترین دلیل اینکه قیمت روز آلومینیوم در هر تن در مقایسه با قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن که پر فروش ترین نوع در میان محصولات آهنی در معاملات دنیا است، بالاتر است تقاضای پایینتر آن نسبت به فولاد است. اما اصلا دور از ذهن نیست که با روند رو به کاهش منابع سنگ آهن در دنیا، آلومینیوم، این فلز براق بخواهد از استیل و محصولات آهنی سبقت بگیرد.

از جمله خواص پایه ای که برای آلومینیوم میتوان ذکر کرد، دانسیته پایین آن (۲.۷)، رسانایی خوب الکتریسیته و حرارت و مقاوم در برابر خوردگی است. از ادغام فلز آلومینیوم با دیگر فلزات رنگی آلیاژهایی تولید شده است که در عین وزن کم آن، استحکام و مقاومت در برابر خوردگی بالایی از خود نشان می‌دهد.

در میان محصولات این فلز رنگی، ورق آلومینیوم جزو پر تقاضاترین محصولات در جهان است که از آن به شکل‌های مختلفی استفاده می‌شود.

قیمت فلز آلومینیوم در جهان تابع مستقیم عرضه و تقاضا است به گونه ای که در دوران کرونا، یکی از سخت ترین دوران برای قیمت این فلز ارزشمند را شاهد بودیم. اما در ایران بحث نوسانات قیمت دلار و تحریم ها موجب شده است، قیمت آلومینیوم از عوامل دیگری نیز پیروی کند و قیمت آن گاهی سر به فلک بکشد.

مس، پر کاربرد در برق و هنر معماری

با پیشرفت تکنولوژی و طراحی های مدرن، امروزه شاهد آن هستیم که از مس و ورق مسی به عنوان یک جزء جدایی ناپذیر در سیستم های طراحی نوین استفاده می‌شود. مس و آلیاژهای مس امکان طراحی منحصر به فرد و خلاقانه را فراهم می کند. از ورق و  پروفیل های مسی می توان برای سقف، نما، سیستم های آب باران، طراحی داخلی، مرمت و بازسازی استفاده کرد.

فلز مس چه رنگی است؟

این فلز رنگین قرمز مایل به نارنجی دارد و به دلیل منحصر بفرد بودن، با نام رنگ مسی نیز شناخته می‌شود. امروزه حتی در طلا و جواهر سازی نیز از مس و روکش آن برای جذابیت های ظاهری استقابل می‌شود. از مس میتوان دو آلیاژ معروف به نام برنج و برنز ساخت که هر یک از این دو از شیرآلات گرفته تا ساخت تجهیزات رسانایی برق در صنایع مهم بکار میروند.

از مهمترین ویژگی های فلز رنگی مس، رسانایی بالای آن است، به همین علت است که سیم های مسی رایج ترین انواع سیم ها هستند. ویژگی دیگر آن مقاومت در برابر زنگ زدگی است . به علت این ویژگی در کنار ظاهر زیبا و خواص درمانی آن استفاده از طروف مسی در آشپزخانه بسیار توصیه می‌شود. قیمت جهانی مس در میان فلزات رنگی در بورس فلزات لندن، از نیکل ارزان تر و از آلومینیوم گرانتر است.

قیمت فلزات رنگین در جهان

فلز روی، فلز سفید – آبی رنگ طبیعت

رنگ فلز روی سفید آبی است و به هنگام سوختن از خود رنگ سبز ساطع می‌کند. این فلز رنگی علاوه بر اینکه در ابزار آلات جنگی بسیار استفاده میشده است، امروزه در ساخت ورق گالوانیزه فولادی نیز نقش مهمی دارد. در حال حاضر قیمت فلز روی در هر تن در بازار بورس فلزات لندن کمی از آلومینیوم بالاتر است.

سرب، فلز آبی رنگ و زیبا در میان فلزات رنگین

قیمت فلز سرب به جهت تقاضا و کابرد محدودتر نسبت به آلومینیوم کمی پایین تر است اما این موضوع از ارزشمندی این نوع فلز رنگی کم نمیکند. این فلز بسیار نرم است و مقاومت کمی در برابر اکسید شدن دارد اما در انواع سازه های ساختمانی، طراحی کلسیاها و کاخ ها از ان استفاده میشود. اما مهمترین کاربرد فلز سرب امروزه، در ماشین سازی است. بخش بزرگی از سرب مورد استفاده امروزه در صنعت خودروسازی در قطعاتی مانند باتری‌های ذخیره سازی، رادیاتورها و لحیم کاری اتصالات استفاده می شود. سرب بخش مهمی از آسترهای مخازن شیمیایی و سپرهای تشعشع در مجرای تلفن و کابل برق است.

نیکل

نیکل دیگر فلز رنگی است که رنگی بین سفید و نقره ای دارد. این فلز نسبتا سخت است و مهمترین کاربرد آن امروزه در ساخت فولادهای ضد زنگ می‌باشد. چرا که آلیاژهای نیکل فلزاتی هستند که مقاومت در برابر خوردگی، استحکام، چقرمگی، پایداری متالورژیکی، توانایی پارچه و قابلیت جوشکاری عالی دارند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که این آلیاژها در صنایع مختلف مانند هوافضا و دفاع، مواد شیمیایی، نیرو و انرژی، الکترونیک و خودرو مورد استفاده قرار گیرند.

قیمت جهانی نیکل در بورس فلزات لندن در میان قیمت فلزات رنگی یکی از فاکتورهای تاثیر گذار بر روی قیمت فولاد ضد زنگ است. در سال ۲۰۲۱، صنعت فولاد ضد زنگ ۶۹ درصد از مصرف اولیه نیکل در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است.

طلا

طلا با ارزش ترین فلز رنگی دنیاست. همانطور که میدانید، ذخایر ارزی کشورها نیز با مقدار طلای موجود در آن کشور سنجیده میشود. طبیعتا بیشترین صنعتی که برای طلا تقاضا می آورد، صنعت طلا و جواهرسازی است که ۵۰ درصد از کل تقاضای طلا را به خود اختصاص میدهد. هند و چین بزرگترین بازارهای طلای جهان را دارند. اکا این فلز رنگی با ارزش به سبب رسانایی و مقاوم به خوردگی کاربردهای دیگری نیز دارد. در حال حاضر استفاده از طلا در فناوری های نوین بسیار چشمگیر تر از قبل شده است و در این میان ۶۰ درصد از فناوری های نوین مربوط به ساخت قطعات الکترونیکی با استفاده از طلا است.

نقره

نقره نیز یکی از با ارزش ترین فلزات رنگی در دنیا است. این فلز نیز بعد از طلا، در جواهرسازی کاربرد عمده ای دارد. اما گفتنی است که نقره بهترین رسانای الکتریکی و حرارتی در بین تمام فلزات را دارد، بنابراین جای تعجب نیست که در ساخت محصولات صنعتی از آن استفاده می شود. شاید برایتان جالب باشد که تقریباً ۵۰ درصد از عرضه سالانه نقره در کاربردهای صنعتی استفاده می شود به طوریکه نقره در میزان کاربردهای صنعتی جهان پس از روغن در رتبه دوم قرار دارد.

منبع: آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.