جستجو

تازه ترین گزارش‌ از بازار جهانی فولاد از ثبت بالاترین میزان صادرات محصولات نهایی فولاد چین پس از ۲۳ ماه حکایت دارد.


براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، میزان صادرات محصولات نهایی فولاد چین در ماه مارس نسبت به سال گذشته، رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد.
براساس آمار اداره کل گمرگ چین، میزان صادرات محصولات نهایی فولاد چین در ماه مارس بیشترین آمار را از ماه آوریل ۲۰۲۱ (۱٫۹۷ میلیون تن) به ثبت رساند.
صادرات محصولات نهایی فولاد این کشور در ماه مارس ۷٫۸۹ میلیون تن بود که این میزان حاکی از رشد ۵۹ درصدی (معادل ۲٫۹۴ میلیون تن) نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل است. میزان صادرات محصولات نهایی فولاد این کشور در مارس گذشته، ۴٫۹۵ میلیون تن گزارش شده بود.
در این میان، افزایش تقاضا و قیمت بالا در اروپا باعث جذب حجم بالایی از محصولات فولادی آسیا به منطقه در دو ماهه نخست سال شده است. این موضوع باعث کاهش عرضه داخلی چندین کشور آسیایی شد.
صادرکنندگان چین برای جبران کاهش میزان عرضه، فرصت فروش فولاد به دیگر کشورهای آسیایی را غنیمت دانستند. به عنوان مثال، چین سفارشاتی برای صادرات بیش از ۳۰۰ هزار تن کویل ورق گرم در یک هفته اخیر دریافت کرد که عموما این صادرات به ویتنام بود.
به گزارش برخی منابع بازار، اکثر محموله‌هایی که در ماه ژانویه و فوریه خریداری شدند، در ماه مارس از چین صادر شدند. برهمین اساس، در سه ماهه نخست سال، چین ۲۰٫۰۸ میلیون تن محصولات نهایی فولاد را صادر کرد که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲، افزاش ۵۳ درصدی (معادل ۶٫۹۷ میلیون تن) را نشان می‌دهد. میزان صادرات در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲، ۱۳٫۱۱ میلیون تن شنیده شده بود.
این درحالی است که آمار واردات در ماه مارس نسبت به سال گذشته، افت ۳۲ درصدی (معادل ۳۲۸ هزار تن) را نشان می‌دهد؛ بدین صورت که از واردات ۱٫۰۱ میلیون تنی در مارس ۲۰۲۲، به ۶۸۲ هزار تن کاهش یافته است.
همچنین در دو ماهه نخست سال، به دلیل افزایش میزان تقاضای اروپا نسبت به چین، قیمت فولاد در بازار جهانی بیشتر از قیمت در بازار چین بود.
براساس ارزیابی فست‌مارکتز، میانگین قیمت کویل ورق سرد، cfr بندر اصلی اروپای جنوبی در ماه فوریه، ۸۴۵ یور (۹۳۲ دلار) بود. در مقابل، میانگین قیمت کویل ورق سرد، بازار داخلی، exw شرق چین در ماه فوریه، ۴هزار و ۶۲۶ یوآن به ازای هر تن محاسبه شد که معادل بازه ۵۸۰ تا ۵۹۰ دلار به ازای هر تن cfrچین است.
البته قیمت‌های چین برای صادرکنندگان فولادی جهانی مطلوب به نظر‌ می‌رسید. در نتیجه واردکنندگان چینی در دو ماهه نخست میزان کمتری محصولات فولادی از دیگر کشورها خریداری کردند که نتیجه کاهش محموله‌های وارداتی ماه مارس را در پی داشت.
این درحالی است که در سه ماهه آغازین سال، آمار واردات ۱٫۹۱ میلیون تن برآورد شده بود که این میزان حاکی از افت ۴۱ درصدی (معادل ۱٫۳۱ میلیون تن) نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته میلادی است. میزان واردات در این مدت ۳٫۲۲ میلیون تن گزارش شده بود.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.