جستجو

فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ با حمایت و همکاری با ۶۰۵ شرکت‌ دانش‌بنیان، توانست به عنوان بزرگترین حامی شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در زمینه تولید رکوردهای متعددی از خود به جا بگذارد.


فولاد مبارکه یکی از شرکت‌های بزرگ صنعتی در کشور است که طی بیش از ۳۰ سال حیات خود، خدماتی گوناگون را از خود به یادگار گذاشته است.
دیروز شرکت فولاد مبارکه در قلب ایران و امروز گروه فولاد مبارکه به وسعت ایران در حال نقش‌آفرینی در صنعت و اقتصاد کشور هستند و به واسطه اینکه این گروه بزرگ صنعتی، مواد اولیه مورد نیاز صنایع را تأمین می‌کند؛ صنعتی نیست که در آن ردپای محصولات این شرکت را نبینیم.
فولاد مبارکه در این سال‌ها چه در زمینه تولید و چه در زمینه‌های دیگر نظیر بومی‌سازی، تحقیق و توسعه، مسئولیت‌های اجتماعی، محیط زیست و… دستاوردهای چشمگیری را از خود به جای گذاشته است.

افزایش تولید در سال ۱۴۰۱

به طور مثال ثبت رکورد تولید ۷ میلیون و ۲۱۴ هزار تن تختال با گذر از ظرفیت اسمی شرکت فولاد مبارکه و همچنین ثبت رکورد تولید ۱۰ میلیون ۲۴۴ هزار تن فولاد خام، افزایش ۷.۱ درصدی تولید کلاف گرم، افزایش ۱۰.۳ درصدی تولید تختال، افزایش ۱۰.۴ درصدی تولید آهن اسفنجی و افزایش ۳.۸ درصدی تولید گندله از جمله دستاوردهایی است که در تاریخ صنعت فولاد کشور ماندگار شد.
رسیدن به این میزان از موفقیت علی‌رغم همه محدودیت‌ها و موانعی بود که در سال گذشته نه تنها گریبان‌گیر فولاد مبارکه، بلکه در راه صنعت فولاد کشور قرار گرفته بود.

همکاری با بیش از ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان

اما یکی از دلایلی که این دستاوردها به بار نشسته است، رویکردهای دانشی و حمایتی به‌ویژه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان داخلی در سال گذشته است. شاید علاوه بر سیاست استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت این شرکت در رشد تولید، حمایت و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان در ابعاد و اشکال مختلف در سال گذشته بود.
فولاد مبارکه با استفاده از توان ۶۰۵ شرکت دانش‌بنیان فعال در صنعت فولاد و حوزه‌های مرتبط در زمینه تأمین تجهیزات، قطعات و مواد اولیه، در یک اقدام حمایتی بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان سفارش خرید را ثبت نمود که این موضوع بسیار قابل تأمل بوده و در ارتقاء علمی و اقتصادی این شرکت‌ها تأثیرگذار است.

۴ گام بلند گروه فولادمبارکه برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور در سال ۱۴۰۱

اما با نگاهی عمیق‌تر به برنامه جامع عملیاتی این شرکت در سال ۱۴۰۱، می‌توان اقدامات انجام شده در زمینه توسعه زیست‌بوم نوآوری به ۴ دسته اصلی تقسیم کرد. در ادامه این گزارش به تشریح این اقدامات می‌پردازیم:

دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین بسترهای شکل‌گیری نوآوری و فناوری هستند. فولاد مبارکه با استفاده از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها، علاوه بر بسترسازی حضور دانشگاهیان در صنعت، با تدوین نظام بلوغ همکاری با دانشگاه‌ها اقداماتی نظیر عقد تفاهم‌نامه با ۲۱ دانشگاه و مرکزی پژوهشی، راه‌اندازی ۲ هزار متر مرکز نوآوری دانشگاهی و تخصیص بودجه‌ای درخور برای حمایت از پایان‌نامه‌هایی با موضوعات اولویت‌دار برای صنعت فولاد را در دستور کار خود قرار داده است.
در زمینه نوآوری صنعتی نیز فولاد مبارکه با تخصیص فضای ۲۰ هزار مترمربعی برای راه‌اندازی کارخانه نوآوری، سرمایه‌گذاری در ۸ طرح توسعه فناوری به ارزش ۸۰۰ میلیارد ریال با قابلیت تبدیل به کسب‌وکار، سرمایه‌گذاری در ۱۸ شرکت دانش‌بنیان برای توسعه کسب‌وکار به ارزش ۲ هزار میلیارد ریال و امضای تفاهم‌نامه با مجموعه‌هایی نظیر بنیاد نخبگان و شهرک علمی‌وتحقیقاتی اصفهان زمینه توسعه زیست‌بوم فناوری را فراهم کرده است.
اما در زمینه نوآوری شهری نیز این شرکت با فعال‌سازی ۳ شتاب‌دهنده و پیش‌بینی فضای اشتراکی برای شتاب‌دهی استارتاپ‌ها و استقرار اتاق فکر اقدامات خوبی را انجام داده و برنامه‌هایی را نیز در سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار داده است.
فولاد مبارکه برای توسعه زیرساخت نوآوری که اهمیت زیادی در جهت فعالیت‌های فناورانه دارد با ایجاد زیرساختار کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر در گروه فولاد مبارکه و بررسی بیش از ۱۸۰ پیشنهاد همکاری و مشارکت، آغاز احداث ۴ هزار متر مربع فضای کارگاهی در شهرک علمی‌وتحقیقاتی اصفهان و آغاز احداث مرکز نوآوری فولاد مبارکه در پارک فناوری دانشگاه تهران، در این زمینه نیز پیشتاز بوده است.

مرد میدان عمل

نمود عملی همه این اقدامات، علاوه بر امور توسعه‌ای و زیرساختی، حمایت از ۵۰۰ طرح دانشگاهی، تشکیل ۱۵۰ هسته و استارتاپ فناور و سرمایه‌گذاری در ۵۰ شرکت دانش‌بنیان بالغ در سال ۱۴۰۱ با اتکا به جوانان همین مرز و بوم است که در مجموع نشان‌دهنده تلاش همه‌جانبه این شرکت برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور است.
این اقدامات، تنها گوشه‌ای از تلاش‌های امیدآفرینی است که در قالب سند استراتژی و سیاست‌های نوآوری فولاد مبارکه تدوین شده تا این شرکت را در افق ۱۴۱۰، برای رشد در هسته اصلی، رشد در کسب‌وکارهای مجاور و رشد در کسب‌وکارهای اصلی یاری کند.
همکاری با دانشگاه‌ها و دانش‌بنیان‌ها که توسط همه شرکت‌های گروه فولاد مبارکه و با محوریت شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه (MSTID) انجام می‌شود، می‌تواند رشد تولید و پایداری آن را به همراه داشته باشد؛ رشدی که مهار تورم را در پی دارد و با اشتغال‌آفرینی در کوتاه‌مدت باعث تزریق امید بین جوانان و رونق زندگی خانواده‌ها و در بلندمدت ایرانی آباد را بر فراز قله‌های افتخار دنیا رقم می‌زند.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.