جستجو

سیمون موریس، رئیس بیس متالز در مرکز تحقیقاتی CRU می‌گوید عرضه مس به بازارهای جهانی کاهش یافته‌است و در طول ۱۰ سال آینده نیز به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند، در مقابل کاهش واردات چین طی ماه‌های گذشته باعث شده تا قیمت مس افزایش خاصی نداشته‌ باشد.


آمارها از افزایش تقاضا و کاهش عرضه مس در بازارهای جهانی حکایت دارد. همین چند روز قبل شیلی بزرگترین تولیدکننده مس در جهان از کاهش ۵.۳% تولیدات مس خبر داد. سیمون موریس، رئیس بیس متالز در مرکز تحقیقاتی CRU درباره کاهش شدید عرضه مس می‌گوید: در حال حاضر، بسیاری از تولیدکنندگان حتی برای حفظ تولید با مشکل مواجه هستند، تولیدکنندگان باید حداقل ۱۰۵ میلیارد دلار برای ساخت ۶.۵ میلیون تن ظرفیت معدن جدید تا سال ۲۰۳۲ سرمایه گذاری کنند.
کاهش عرضه مس در بازارهای جهانی به دلیل دشواری استخراج آن در سال ۲۰۲۳ منجر به رشد چشم‌گیر قیمت مس نشد. موریس در این‌باره می‌گوید کاهش واردات چین دلیلی شد تا قیمت مس همچنان در سنگر ۹ هزار دلار باقی بماند در حالی که پیش‌بینی می‌شود با افزایش واردات چین قیمت مس خیلی سریع سطح ۱۱ هزار دلار را بدست بیاورد.

مس ۱۱ هزار دلاری چشم انتظار تقاضای چین

واردات مس توسط چین طی ماه‌های گذشته کاهش یافته‌ است، برای مثال واردات ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹% کاهش یافت در حالی که انتظار می‌رود با کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین واردات مس افزایش پیدا کند.
گلدمن ساکس مدعی است با افزایش واردات مس توسط چین موجودی انبارهای مس تا پایان سال جاری به شدت نزولی خواهد شد. بلومبرگ نیز هفته گذشته طی گزارشی پیش بینی کرد طی ماه آینده واردات مس توسط چین به روال معمولی خود باز خواهد گشت و این به معنای دستیابی مس به سطح ۱۱ هزار دلاری است.
گلدمن ساکس می‌گوید خوش‌بینی به رشد قیمت مس جهانی باعث شده تا برخی نیز موجودی انبار خود را تا زمان افزایش قیمت در بازار عرضه نکنند در نتیجه انتظار افزایش عرضه مقطعی مس پس از رشد قیمت‌ها وجود دارد.

صادرات مس ایران

افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی در نهایت به نفع تولیدکنندگان داخلی مس تمام خواهد شد. براساس آمار، صادرات مس و محصولات پایین‌دستی آن در سال ۱۴۰۱ برابر با ۱ میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار بود. سال گذشته ۲۸۳ هزار تن مس و محصولات آن از ایران صادر شده‌است ولی کاهش قیمت مس در نیمه اول سال ۱۴۰۱ با کاهش درآمدهای دلاری این بخش همراه بود.
اگر در سال ۱۴۰۲ صادرات محصولات مس ایران در سطح ۲۸۳ هزار تن باقی بماند در صورت صعود قیمت مس به ۱۱ هزار دلار درآمدهای صادراتی این بخش تا ۳ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند، بنابراین سال آینده با صادرات کمتر از ۲۰۰ هزار تنی، بخش مس درآمدی دلاری بیشتر از سال ۱۴۰۱ خواهد داشت البته افزایش قیمت مس در صورت بازیابی سطح تقاضای چین برای واردات خواهد بود.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.