جستجو

موسسه جهانی نقره طی گزارشی از افزایش تقاضا برای نقره توسط همه کاربران از جمله جواهرسازان، صنایع و خریداران شمش و سکه نقره خبر داد و این مسئله را با عنوان مهمترین کسری تاریخ در ذخایر نقره نامگذاری کرد. فیلیپ نیومن مشاور موسسه Metals Focus در این باره به رویترز گفت: با کسری‌های متوالی در موجودی نقره ما در حال حرکت به سمت پارادایم متفاوتی در بازار هستیم.


موسسه جهانی نقره از افزایش ۱۸% تقاضا برای نقره در سال گذشته خبر داد. براساس اطلاعات منتشر شده تقاضا برای نقره به رکورد تاریخی ۱.۲۴ میلیارد انس رسید در حالی که کاهش عرضه ۵۱ میلیون انس نقره در سال ۲۰۲۲ باعث شده تا تقاضا از محل ذخایر جهانی نقره برآورده شود و امروز ذخایر نقره با کسری شدیدی مواجه شده‌است. این موسسه شرایط ذخایر نقره جهان با عنوان “مهمترین کسری تاریخ” تشریح می‌کند.
فیلیپ نیومن مشاور موسسه Metals Focus در این‌باره می‌گوید: با کسری‌های متوالی در موجودی نقره ما در حال حرکت به سمت پارادایم متفاوتی در بازار هستیم زیرا در بلندمدت تحرک خاصی در سمت عرضه وجود ندارد درحالی که تقاضا در حال تقویت شدن‌ است.
موسسه جهانی نقره در آخرین گزارش خود مدعی شد تقاضا برای نقره از سوی همه کاربران از جمله صنایع، جواهرسازان و خریداران شمش و سکه نقره افزایش یافته‌است ضمن اینکه فاصله گرفتن دنیا از سوخت‌های فسیلی تقاضا برای نقره را دو چندان کرده‌ است. نقره در ساخت سلول‌های خورشیدی کاربرد بسیاری داد. با این حال نیومن عقیده دارد کاهش عرضه نقره به معنای افزایش قیمت نیست زیرا بزرگان این بازار مقدار زیادی نقره ذخیره کرده‌اند و هر لحظه می‌توانند با عرضه شکاف موجود در ذخایر جهانی نقره را پر کنند.

نقره در بازار ایران

محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت اسفند گذشته اعلام کرد دولت با هدف حمایت از تولیدکنندگان در تلاش است تعرفه واردات شمش طلا و نقره را صفردرصد در نظر بگیرد. آمارهای غیر رسمی نشان می‌دهد واردات نقره به صورت قاچاق به کشور انجام می‌شد حتی افرادی برای واردات نقره قاچاق از دوبی به ایران و سود نجومی آن در شبکه‌های مجازی تبلیغ می‌کنند، مسئولان وزارت صنعت نیز بارها به این قضیه اشاره کرده‌اند. آمار مشخصی از میزان واردات نقره به کشور وجود ندارد ولی ایران یکی از واردکنندگان نقره است.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت مصارف نقره در کشور را بیشتر در صنایع اعلام کرد ولی با افزایش قیمت طلا، تقاضا برای نقره در بازار جواهرآلات نیز افزایش یافته‌است. اکنون انس نقره در بازارهای جهانی با قیمتی حدود ۲۵ دلار معامله می‌شود که قیمت ریالی آن با دلار بازار آزاد ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.
در بازار جواهر آلات ایران نقره در دو نوع ۹۹۹ و ۹۲۵ و به صورت گرمی عرضه می‌شود. نقره ۹۹۹ با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد با این حال برای جواهر آلات بیشتر از نقره ۹۲۵ استفاده می‌شود.

منبع: ایراسین

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.