جستجو

سنگ آهن عیار ۶۲% به پایین‌ترین قیمت در طول ۱۳۰ روز گذشته رسید. همین چند هفته قبل موسسات مختلف مانند موسسه اعتبارسنجی فیچ که قیمت سنگ‌آهن در سال جاری را ۱۲۵ دلار پیش‌بینی کرده‌ بود از آینده روشن قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ می‌گفتند ولی حالا ریزش‌های متوالی سنگ آهن، بازار کامودیتی‌ها را شوکه کرده‌است.


قیمت سنگ آهن عیار ۶۲% تا کانال ۱۱۰ دلار به ازای هر تن ریزش کرد که این عدد پایین‌ترین قیمت سنگ آهن در طول ۱۳۰ روز گذشته است. البته با افزایش موقت تقاضا این ریزش قیمت خیلی زود کنترل شد تا قیمت سنگ‌آهن در آخرین روز کاری هفته گذشته به بالاتر از ۱۱۷ دلار بازگردد.
کاهش قیمت سنگ آهن در حالی اتفاق می‌افتد که تا چند هفته‌ قبل خوش‌بینی‌ها نسبت به صعود قیمت سنگ‌آهن به اوج رسیده‌ بود. موسسه اعتبارسنجی فیج نیز پیش‌بینی خود از قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ را با افزایش به ۱۲۵دلار رسانده بود در حالی‌ که بعضی از فعالان‌ بازارهای جهانی از سنگ‌آهن ۱۵۰ دلاری در نیمه دوم سال می‌گفتند ولی اکنون پیش‌بینی‌ها از نزول قیمت سنگ‌آهن طی هفته‌های آینده خبر می‌دهد.
ریزش قیمت سنگ آهن درآمدهای صادراتی ایران را نیز متاثر خواهد کرد. اگرچه سنگ‌آهن ایران سهم بزرگی در بازارای جهانی ندارد ولی کاهش قیمت آن به معنای کاهش درآمدهای صادراتی سه ماه اول۱۴۰۲ خواهد بود.

چرا سنگ آهن ریزشی شد؟

داده‌های ضعیف اقتصادی کشورهای بزرگ به خصوص چین و احتمال افزایش نرخ بهره در جلسه بعدی فدرال رزرو به عنوان اصلی‌ترین دلیل ریزش قیمت سنگ‌آهن عنوان می‌شود ولی باید در نظر گرفت عرضه سنگ آهن در بازار به اوج رسیده‌است. موسسه اس‌اندپی طی گزارشی در این‌باره می‌گوید چهار تولیدکننده بزرگ استرالیا فقط در طول ماه آوریل بیش از ۸۴.۳ میلیون تن سنگ‌آهن صادر می‌کنند، در حالی‌ که در مدت مشابه سال گذشته تنها ۸۲ میلیون تن سنگ‌آهن صادر کرده‌ بودند. همچنین عرضه سنگ‌آهن توسط غول‌های معدنی بی‌اچ‌پی و ریو تینتو در سقف تاریخی خود قرار دارد تا این افزایش عرضه‌ها با واکنش منفی قیمت مواجه شود.

فصل سنگ آهن در راه است

با وجود اخبار منفی و تمام نشدنی بازار سنگ‌آهن ولی هر ساله با گرم‌شدن هوا تقاضا برای سنگ‌آهن افزایش می‌یابد. بسیاری از موسسات نیمه گرم سال را فصل تقاضا برای سنگ‌آهن می‌دانند و امیدوارند قیمت هر تن سنگ آهن طی ماه‌های آینده به بالاتر از ۱۲۵ دلار بازگردد. طی سال‌های گذشته نیز به صورت مقطعی با گرم شدن هوا و افزایش تقاضا برای سنگ آهن، قیمت آن صعودی می‌شد ولی باید در نظر داشت در سال‌های گذشته هرگز عرضه سنگ‌آهن تا این مقدار زیاد نبود. یا این حال هنوز بعضی از موسسات مانند اس‌اندپی قیمت سنگ آهن در ماه‌های آینده را ۱۲۵ دلار پیش‌بینی می‌کنند.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.