جستجو

با توجه به داده های منتشر شده، قیمت سنگ آهن چین در ماه آوریل کاهش یافت و به پایین ترین حد خود در چهار ماه گذشته رسید.


داده های منتشر شده توسط Nasdaq در روز جمعه (۲۳ آوریل) نشان می دهد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را داشت، در هفته ۱۴ تا ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ به ۷۳۶.۵ یوان در هر تن رسید که معادل ۱۰۶.۹۶ دلار در هر تن می باشد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان در هفته منتهی به روز جمعه (۲۳ آوریل) نسبت به هفته قبل با کاهش ۵.۳ درصدی همراه بوده است. بنابراین باید توجه داشت که قیمت سنگ آهن به پایین ترین حد خود در چهار ماه گذشته رسیده است.
فعالان بازار گزارش دادند معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می در بورس سنگاپور در روز جمعه (۲۳ آوریل) در محدوده 110.15 دلار در هر تن شنیده شد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس سنگاپور نسبت به قیمت شنیده شده در ۱۴ آوریل حدود ۵.۵ درصد کاهش یافته است. باید توجه داشت که قیمت اعلام شده کمترین میزان از ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲ بوده است.
به نقل از چندین منبع خبری، قیمت سنگ آهن در میان نگرانی های فزاینده در مورد کاهش احتمالی تقاضا در چین به کاهش خود ادامه می دهد، زیرا دولت این کشور ممکن است به زودی تصمیم بگیرد تولید فولاد را در سال جاری محدود کند. باید توجه داشت که این تصمیم می‌ تواند به بازار ضعیفی که با وجود فصل اوج ساخت و ساز در کشور تحت فشار تقاضای ضعیف فولاد داخلی و همچنین چشم ‌انداز ضعیف اقتصاد جهانی قرار دارد، آسیب برساند.
همچنین معامله گران در روز جمعه (۲۳ آوریل) اعلام کردند بر اساس گزارش بلومبرگ، برنامه کاهش تولید محصولات فولادی چین در سال ۲۰۲۳ احتمالاً قبل از پایان ماه آوریل علنی خواهد شد.
به نقل از برخی تاجران، یک سیگنال مثبت برای بازار، رشد تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه اول ۲۰۲۳ در سطح ۴.۵ درصد بود که ۰.۵ درصد از پیش ‌بینی تحلیلگران فراتر رفت و عدم اطمینان بازار در مورد بهبود اقتصادی چین را از بین برد.
در این میان تحلیل گران بازار گزارش دادند در ابتدای هفته منتهی به روز جمعه (۲۳ آوریل)، قیمت سنگ آهن بهبود کوتاه مدتی را نشان داد، اما این روند با فشار مداوم دولت کشور بر افزایش سوداگرانه قیمت تمام شده مواد اولیه سرکوب شد. علاوه بر این باید توجه داشت که مزیت عرضه بر تقاضا نیز بر قیمت گذاری تأثیر منفی خواهد گذاشت.
در این میان معامله گران در روز جمعه (۲۳ آوریل) گزارش دادند همانطور که آخرین داده های فصلی شرکت های معدنی جهانی نشان می دهد، قیمت سنگ آهن چین در کوتاه مدت، احتمالاً به کاهش خود ادامه خواهد داد زیرا تقاضای ضعیف فولاد همراه با افزایش تدریجی عرضه، روند منفی را برای بازار ایجاد می کند.
به نقل از چندین منبع خبری، توسعه بیشتر سیاست قیمت برای بازار سنگ آهن به دلیل عرضه زیاد، کنترل قیمت توسط مقامات چینی و قصد چین برای کاهش تولید محصولات فولادی در طول سال باعث ایجاد حداکثر ضرر شده است. علاوه بر این بررسی ها نشان می دهد مصرف فولاد توسط بخش ساختمانی انتظارات بازار را برآورده نکرد، اگرچه اوج فصل ساخت و ساز در ماه مارس تا آوریل پیش بینی شده بود.
فعالان بازار در روز جمعه (۲۳ آوریل) گزارش دادند با توجه به چشم انداز بلند مدت بازار سنگ آهن چین، پیش بینی های قیمت از سوی آژانس های رتبه بندی و تحلیل گران برای سال ۲۰۲۳ به طور قابل توجهی متفاوت بوده است. به ویژه، Fitchانتظار دارد که قیمت سنگ آهن تا پایان سال به ۱۲۵ دلار در هر تن برسد. بررسی ها نشان می دهد با توجه به خوش بینی بازار برای بهبود اقتصاد چین، چشم انداز قیمت سنگ آهن چین از ۱۱۰ دلار در هر تن ارتقا یافت.
به نقل از چندین منبع خبری، تحلیل گران شرکت مالی Morgan Stanley قیمت سنگ آهن را در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ در محدوده ۹۰ دلار در هر تن پیش بینی کردند. باید توجه داشت که تحلیل گران این شرکت به تولید فولاد پایین چین و حرکت این کشور به سمت استفاده بیشتر از قراضه فولادی اشاره کردند.
همچنین معامله گران در روز جمعه (۲۳ آوریل) اعلام کردند بانک مشترک المنافع استرالیا (CBA) همچنین کاهش قیمت کالاها را پیش بینی کرد و انتظار داشت که با کاهش تقاضای فولاد چین در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، قیمت سنگ آهن چین تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰ دلار در هر تن برسد.
همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، استخراج سنگ آهن در چین در مارس ۲۰۲۳ به ۸۶.۴ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان استخراج سنگ آهن چین در مارس ۲۰۲۳ با ۵ درصد کاهش نسبت به مارس ۲۰۲۲ همراه بوده است. بررسی ها نشان داده است میزان استخراج سنگ آهن در چین برای سه ماهه اول ۲۰۲۳ نزدیک به سطح اعلام شده در سه ماه اول ۲۰۲۲ یعنی ۲۴۳.۲۶ میلیون تن باقی مانده است.
همچنین معامله گران در روز جمعه (۲۳ آوریل) اعلام کردند واردات سنگ آهن به چین در سه ماهه اول ۲۰۲۳ به ۲۹۴.۳۳ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان واردات سنگ آهن به چین در سه ماه اول ۲۰۲۳ حدود ۹.۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش یافت. بررسی ها نشان می دهد چین در ماه مارس ۱۰۰.۲۳ میلیون تن سنگ آهن وارد کرد که نسبت به فوریه ۲۰۲۳ حدود ۱۰.۶ درصد و نسبت به مارس ۲۰۲۲ حدود ۱۴.۸ درصد افزایش یافته است.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.