جستجو

داده‌های اداره آمار و سرشماری هنگ کنگ نشان می‌دهد تقاضا برای واردات فلزات در چین طی ماه مارس کاهش یافته‌است و با وجود اینکه موجودی فلزات در بند شانگهای روندی نزولی دارد ولی هنوز نشانه‌ای از افزایش تقاضا از سوی چینی‌ها وجود ندارد تا بازار فلزات جهانی در روزهایی که تصور می‌شد صعودی باشد، حالا آماده اصلاح قیمت‌ها شود.


موجودی فلزات در بندر شانگهای نسبت به دو ماه قبل کاهش یافته‌است ولی نه‌ تنها نشانه‌ای از افزایش تقاضا از سوی چینی‌ها وجود ندارد بلکه اداره آمار و سرشماری هنگ‌کنگ از کاهش واردات چین در طول ماه مارس خبر می‌دهد که نتیجه این اتفاقات تاکنون ریزش قیمت‌ها در بازار فلزات بود. قراضه آهن در طول یک ماه از ۴۷۰ دلار تا ۴۱۷ دلار ریزش کرد، سنگ آهن عیار ۶۲% نیز به ازای هر تن از ۱۳۰ دلار تا ۱۱۰ دلار کاهش یافت و مس از کانال ۹۴۰۰ دلار تا ۸۵۰۰ دلار ریزش کرد.
شرایط در بازار فلزات گرانبها نیز به همین صورت است، براساس داده‌های اداره آمار و سرشماری هنگ کنگ، واردات طلای چین در ماه مارس ۲۵% کاهش داشت. چینی‌ها در این بازه زمانی ۲.۳% نقره کمتری خریداری کرده‌اند ضمن اینکه واردات پلاتین و پالادیوم نیز کاهش یافته‌است. نتیجه کاهش واردات در بازار فلزات گران‌بها نیز کاهش شدید قیمت بود. آیا روند ریزشی قیمت‌ در بازارهای جهانی ادامه‌ دار خواهد بود؟ فعالان بازارهای جهانی عقیده دارند اگر سطح تقاضای چین پایین باقی بماند احتمال ریزش بیشتر قیمت‌ها در ادامه سال ۲۰۲۳ وجود دارد.

روند ریزشی فلزات تا کجا ادامه‌دار است؟

دو ماه قبل تصور می‌شد کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین منجر به رشد تقاضا شده و به دنبال آن افزایش خرید چینی‌ها را در پی خواهی داشت ولی آخرین داده‌های اقتصادی چین و کشورهای توسعه یافته جهان نشان می‌دهد احتمالا سرعت رشد اقتصادی کمتر خواهد بود و همین مسئله منجر به کاهش تقاضا در بازارهای جهانی به خصوص در بندر شانگهای شد. حالا در شرایطی که فعالان بازارهای جهانی منتظر بهار بازار فلزات در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ بودند، فعلا چشم‌انداز مثبتی از بازار فلزات وجود ندارد.

صادرات ایران در بازار ریزشی فلزات

یک سال قبل در نخستین روزهای سال ۱۴۰۱ بازار فلزات جهانی به شدت ریزشی شد، برای مثال مس از کانال ۱۰ هزار و ۷۰۰ دلار تا کانال ۷ هزار دلار ریزش کرد که نتیجه آن کاهش شدید درآمدهای صادراتی ایران از محل فلزات بود. منابع مختلف میزان صادرات فلزات ایران در سال ۱۴۰۱ را بیش از ۱۲ میلیارد دلار تخمین می‌زنند که اگر ریزش قیمت‌ها در نیمه اول سال نبود، درآمد دلاری بخش فلزات به بیش از ۱۵ میلیارد دلار می‌رسید. اکنون در سال ۱۴۰۲ همان سناریو سال ۱۴۰۱ در حال تکرار شدن‌است و در صورت ریزش قیمت‌ها در بازار فلزات درآمدهای صادراتی امسال بیش از سال گذشته کاهش می‌یابد زیرا بسیاری از فلزات قیمت کمتری نسبت به نیمه اول سال گذشته و قبل از ریزش دارند.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.