جستجو

سقوط قیمت قیمت سنگ آهن در بازار دریایی چین به دلیل عملکرد ضعیف بازار تجاری و عدم وجود تقاضای پایین دست زنجیره فولاد، ادامه دارد.


بدبینی بازار نسبت به تقاضای فولادی و سطوح تولید فولاد خام در سه ماهه دوم سال از دلایل اصلی پشت‌‎پرده تداوم فروش سنگ آهن با قیمت پایین در بازار مشتقات است.
در همین حال، معاملات فیوچرز ماه سپتامبر برای سنگ آهن در بورس کالای دالیان در روز سه‌شنبه با افت ۱٫۲ درصدی نسبت به قیمت توافقی قبل انجام شدند.
همچنین این روند در معاملات سوآپ بورس سنگاپور مشاهده شد. برهمین اساس، معاملات ماه می در بورس سنگاپور با کاهش ۴٫۱۸ دلاری قیمت به ازای هر تن در مقایسه با قیمت توافقی قبل (۱۰۸٫۰۸ دلار به ازای هر تن) انجام شدند.
عدم قطعیت چشم‌انداز تقاضای بازارهای پایین دست زنجیره به کاهش قیمت پیشنهادی فولادسازان برای محصولات نهایی فولادی و در نهایت افت حاشیه سود ناخالص می‌شود.
در عین حال، تاجری در بازار شانگ‌های در گفتگو با این نشریه بیان کرد: تمایل به خرید محموله سنگ آهن در بندرهای چینی از نیمه دوم هفته گذشته، درحال کاهش است. این تاجر همچنین افزود انتظار می‌رفت رشد فصلی میزان فروش محموله سنگ آهن در آستانه تعطیلات روز کارگر به دلیل نوسانات قیمت محصولات فولادی سقوط کند.
نماینده یک کارخانه در ابوظبی نیز گفت: اخبار کاهش تولیدات برخی کارخانه‌های فولادی ادامه دارد و در همین حال، برخی کارخانه‌ها درحال بررسی کاهش میزان تولید خود در ماه‌های آینده هستند. حجم محصولات معامله شده به طور چشم‌گیر کمتر از اوایل ماه آوریل است و برای کارخانه‌ها به‌صرفه نیست که نرخ تولیدات خود را در سطوح کنونی نگه دارند.
معاملات دریایی در دو بازار اولیه و ثانویه سنگ آهن راکد گزارش شد. برهمین اساس، بازرگانی در بازار نینگبو گزارش داد پیشنهادات قیمتی محدود برای محموله تحویل ماه می، طی آخر هفته عرضه شدند و فروشندگان با مشکلات متعددی در مذاکرات قیمت با خریداران احتمالی مواجه بودند.
به گفته یک تاجر ثانویه در بازار شانگ‌های، تمایل خرید و فروش به ویژه پس از سقوط قیمت‌ها در بازار دریایی طی نیمه دوم هفته قبل، کاهش یافتند.
فعالی در بازار شیامن در این باره اشاره کرد: خطر احتمالی خرید یک محموله آن هم درست زمانی که قیمت‌ها به کف خود نرسیده‌اند و تقریبا بالا هستند، کاهش تمایل خریداران به ثبت سفارش در این بازه زمانی را توجیه می‌کند.

شاخص سنگ‌آهن در بازار دریایی چین به شرح ذیل است:

فاین ۶۲ درصد، cfr چینگ‌دائو : معادل ۱۰۵٫۸۴ دلار به ازای هر تن، ۴٫۵۷ دلار به ازای هر تن کاهش یافت.
فاین ۶۲ درصد کم آلومینیوم، cfr چینگ‌دائو: معادل ۱۰۹٫۳۲ دلار به ازای هر تن، ۴٫۷۶ دلار به ازای هر تن کاهش یافت.
فاین ۵۸ درصد، cfr چینگ‌دائو: معادل ۹۶٫۷۴ دلار به ازای هر تن، ۴٫۴۰ دلار به ازای هر تن کاهش یافت.
فاین ۶۵ درصد، مبدا برزیل، cfr چینگ‌دائو: معادل ۱۲۱٫۳۰ دلار به ازای هر تن، ۴٫۶۰ دلار به ازای هر تن نسبت به قبل کاهش یافت.

قیمت‌های بندری

در همین حال، فاین پیلبارا در استان شاندونگ و شهرهای تانگ‌شان و تیانجین در بازه قیمتی ۸۰۵ تا ۸۲۵ یوآن به ازای هر wmt معامله شد. این محصول قبلا در بازه ۸۳۷ تا ۸۵۸ یوآن به ازای هر wmt معامله می‌شد.
آخرین آمار قیمت این محصول، معادل بازه قیمتی ۱۰۸ تا ۱۱۱ دلار به ازای هر تن در بازار دریایی است.

بورس کالای دالیان

همچنین پر معامله ترین قرارداد فیوچرز ماه سپتامبر برای سنگ آهن با قیمت ۷۲۱٫۵۰ یوآن به ازای هر تن (۱۰۵ دلار) منعقد شد که این نرخ در مقایسه با قیمت توافقی روز قبل، حاکی از کاهش ۹ یوآنی قیمت به ازای هر تن است.

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.