جستجو

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: آنچه در زنجیره فولاد می‌تواند عامل توسعه و بالندگی شود، ایجاد دانش است و صرف ایجاد واحدهای مشابه فولاد سبب بالندگی در این صنعت نمی‌شود.


حسام ادیب پور با اشاره به اینکه استفاده از توان و ظرفیت شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در هر صنعتی می‌تواند سبب ایجاد بهره‌‌‌وری و ارزش‌‌‌افزوده بیشتر آن صنعت می شود، اظهار داشت: توان و ظرفیتی که در صنعت فولاد کشور مورد توجه قرار نگرفته است، چرا که از این پس آنچه در زنجیره فولاد می‌تواند عامل توسعه و بالندگی شود، ایجاد دانش است و صرف ایجاد واحدهای مشابه فولاد سبب بالندگی در این صنعت نمی‌شود.
وی گفت: شرکت‌های دانش بنیان براساس به روز بودن به غول‌های اقتصادی تبدیل می‌شوند و این خود رشد عظیمی برای کشورهای در حال توسعه است.
این کارشناس صنعت فولاد با بیان اینکه یکی از بحث‌های بسیار مهم در صنعت امروز وجود شرکت‌‌های دانش‌بنیان صنعتی است که مورد توجه بسیاری از صنعتگران قرار گرفته است، افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر در وضعیتی هستیم که برخی حوزه‌ها مثل صنعت فرایند اخذ مجوزها طولانی را سپری می‌کنند، به همین جهت با ورود شرکت‌های دانش بنیاد این امر آسان تر شده است.
ادیب پور تصریح کرد: صنعت فولاد ایران در سال‌های اخیر با اجرای طر‌های توسعه و احداث واحدهای جدید در تلاش است تا علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی کشور، حضوری فعال در صادرات داشته باشد.
به گفته وی، چنین دیدگاهی توانست صادرات فولاد را در میان پرچمداران صادرات غیر نفتی قرار دهد و بیش از پیش به شعار معدن به جای نفت رنگ و بوی واقعیت بدهد اما با تشدید تحریم‌ها و قرار گرفتن صنعت فولاد در این لیست، مسیر پیش رو و دست یافتن به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام در چشم انداز ۱۴۰۴ سخت تر خواهد شد.
این کارشناس صنعت فولاد بیان کرد: در چنین شرایطی دانش بنیان‌ها نباید به تولید داخل تمرکز کنند بلکه باید برونگرا باشند و صادرات را در برنامه کاری خود قرار دهند.
حسام ادیب پور در پایان اظهارداشت: در دوران تحریم‌ها، هرچند ما با بهره‌‌‌گیری از دانش داخلی توانسته‌‌‌ایم برخی محصولات و تجهیزات را بومی‌‌‌سازی یا مهندسی معکوس کنیم اما باید توجه داشت که از یک مرحله‌‌‌ای به بعد، دانش بدون تعامل و رقابت با همه بازیگران عرصه دانش و فناوری از حرکت باز می‌‌‌ایستد و دیگر قادر به رشد صعودی نخواهد شد.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.