جستجو

با توجه به افزایش ساخت و ساز و افزایش تقاضا برای محصولات فولادی در سه ماهه دوم ۲۰۲۳، قیمت سنگ آهن در این فصل با اوج تقاضا افزایش خواهد یافت.


در اطلاعیه منتشر شده توسط کیمته S&P Global Commodity Insights مجموعه داده ‌ها بررسی شده و برخی از روندهای کلیدی رخ داده در سنگ آهن، زغال سنگ متالورژیکی، مس، آلومینا، کبالت، لیتیوم، و فولاد و قراضه فولادی اعلام شده است. این کمیته همچنین بررسی کرده است که در چند ماه آینده چه تغییراتی در عرضه و تقاضا، آربیتراژهای جدید و نوسانات کیفیت در بازار سنگ آهن وجود خواهد داشت.
فعالان بازار در روز جمعه (۲۸ آوریل) گزارش دادند سهامداران کلیدی در بازارهای سنگ آهن آسیا شاهد تغییراتی در قیمت مواد اولیه مورد استفاده در فرآیند سینترینگ زیرا نقطه کانونی قیمت این محصولات حول حواشی می چرخید. در نتیجه انتظار می رود قیمت سنگ آهن دریایی در فصل اوج تولید فولاد در سه ماهه دوم ۲۰۲۳ رشد بیشتری پیدا کنند.
تحلیلگران S&P Global Commodity Insights پیش ‌بینی می ‌کنند که شاخص سنگ آهن فاین ۶۲ درصد یا IODEX به میانگین ۱۲۰ دلار در هر تن CFR در سال ۲۰۲۳ می ‌رسد. در نتیجه انتظار می‌ رود بالاترین قیمت سنگ ‌آهن و فولاد در آوریل تا ژوئن رخ دهد که به طور سنتی قوی ‌ترین سه‌ ماهه از لحاظ تقاضای فولاد به منظور از سرگیری فعالیت های ساخت و ساز در نیمکره شمالی در میان هوای گرم تر بوده است.
در این میان تحلیل گران بازار در روز جمعه (۲۸ آوریل) اعلام کردند قیمت سنگ ‌آهن دریایی در بیشتر روزهای سه ماهه اول ۲۰۲۳ در محدوده ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار در هر تن CFR چین در نوسان بود. در نتیجه فعالان بازار به طور گسترده دامنه قیمت اعلام شده برای سنگ آهن را قابل قبول می دانستند. این در حالی است که چشم انداز بازار فولاد در سه ماهه دوم ۲۰۲۳ نیز به بهبود حاشیه سود واردات بستگی دارد، زیرا کارخانه های فولاد مستقر در چین بیشترین بار فروش را تا کنون در سال ۲۰۲۳ متحمل شده اند.
به گفته تحلیلگران S&P Global، کاهش حاشیه سود کارخانه های فولادی و تقاضای ضعیف در بخش پایین دستی می تواند افزایش قیمت سنگ آهن را کاهش دهد.

بررسی تغییرات قیمت سنگ آهن برزیل

معامله گران در روز جمعه (۲۸ آوریل) گزارش دادند شاخص سنگ آهن Platts یا IODEX در ۱۵ مارس به بالاترین سطح ۹ ماهه خود رسید. بررسی ها نشان می دهد مبانی تقاضا و عرضه برای سنگ آهن فاین برزیلی با درصد آهن بالاتر، پایه محکم ‌تری پیدا کرد که منجر به گسترش سنگ آهن به درصد خلوص ۶۲ تا ۶۵ درصد شد که نشان ‌دهنده بهبود تقاضای چین بوده است.
به نقل از چندین منبع خبری، افزایش تقاضا برای سنگ آهن فاین برزیل از دوبرابر شدن فعالیت معاملات در بازار اسپات در سه ماهه اول ۲۰۲۳ مشهود بود. به عنوان مثال ۱۴ محموله سنگ آهن فاین کاراجاس (IOCJ) در سه ماهه اول ۲۰۲۳ معامله شد که در مقایسه با هفت محموله معامله شده در در سه ماهه اول ۲۰۲۲ دو برابر شده است.
در این میان تحلیل گران بازار در روز جمعه (۲۸ آوریل) گزارش دادند حجم کل مبادلات انجام شده برای سنگ آهن برزیلی در سه ماه اول ۲۰۲۳ به ۱.۶۸ میلیون تن رسید. این در حالی است که حجم کل مبادلات انجام شده برای سنگ آهن برزیلی در سه ماه اول ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که در محدوده ۱.۱۹ میلیون تن بود، با افزایش ۴۱ درصدی همراه بوده است. در نتیجه این امر نشانه آشکاری از ترجیح خریداران برای مواد برزیلی است.
به نقل از برخی تاجران، گسترش خلوص سنگ آهن فاین از ۶۲ تا ۶۵ درصد که نشان ‌دهنده تقاضای قوی برای سنگ آهن فاین با عیار بالا و متوسط به عنوان مواد اولیه سینترینگ است.
همچنین معامله گران در روز جمعه (۲۸ آوریل) گزارش دادند بهبود شدید تقاضا برای سنگ آهن فاین با خلوص بالاتر از برزیل در سه ماهه اول ۲۰۲۳ در میان حاشیه سود مناسب کارخانه ها، علیرغم کمبود عرضه برای این ماده، منعکس کننده کارخانه های فولاد چینی بود که کوره های بلند خود را با نرخ های عملیاتی بالا، مطابق با انتظارات برای بهبود تقاضا در شروع سال، راه اندازی می کردند.
به نقل از چندین منبع خبری، قیمت تحویل سنگ آهن فاین برزیلی در سه ماهه اول ۲۰۲۳ بالای ۱۳۰ دلار در هر تن بود و در ۱۵ مارس به ۱۳۹.۳۰ دلار در هر CFR چین رسید.

بررسی حاشیه سود مواد اولیه مورد استفاده در فولادسازی

فعالان بازار در روز جمعه (۲۸ آوریل) گزارش دادند تقاضای چین برای سنگ آهن فاین درجه پایین تا متوسط استرالیا در سه ماهه اول ۲۰۲۳ در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته قوی تر بوده است. بررسی ها نشان می دهد سنگ آهن فاین نوع Pilbara (PBF) تولید شده در شرکت معدنی ریوتینتو و سنگ آهن فاین نوع نیومن شرکت معدنی BHP (NHGF)، در کنار سنگ آهن فاین Jinbao با محتوای آهن پایین، نامزدهای قوی برای استفاده در کارخانه ‌ها هستند.
به نقل از برخی تاجران، حجم تجارت برای سنگ آهن فاین نوع Pilbara در سه ماهه اول ۲۰۲۳ دو برابر شد. به عبارت دیگر، میزان سنگ آهن فاین نوع Pilbara معامله شده در سه ماه اول ۲۰۲۳ حدود ۸۸ محموله بوده که در مقایسه با ۴۴ معامله انجام شده در سه ماهه اول ۲۰۲۲، افزایش یافته است.
در این میان تحلیل گران بازار در روز جمعه (۲۸ آوریل) اعلام کردند حدود ۳۶ درصد از معاملات PBF و ۵۷ درصد از معاملات NHGF مربوط به سه ماهه اول ۲۰۲۳ در ماه مارس انجام شد. این در حالی است که در ماه مارس حاشیه سود فولاد نشانه هایی از بهبود را نشان داد و کارخانه ها شروع به تغییر استفاده از سنگ آهن فاین با درجه متوسط کردند.
به نقل از چندین منبع خبری، میزان معاملات سنگ آهن فاین Jinbao با محتوای معمولی آهن ۵۸ تا ۵۹ درصد، از ۴ محموله در سه ماهه اول ۲۰۲۲ به ۱۴ محموله در سه ماهه اول ۲۰۲۳ رسید.
همچنین معامله گران در روز جمعه (۲۸ آوریل) گزارش دادند برعکس، فعالیت‌ های تجاری انجام شده برای سنگ آهن فاین Jinbao در دو ماه اول سال ۲۰۲۳ بوده و در میان کاهش حاشیه سود کارخانه در این مدت، تقاضای بیشتری داشته است.
در همین حال منابع خبری گزارش دادند زیان حاصل از واردات به عنوان یک وزنه تعادل عمل کرد و حجم تولید سایر أنواع سنگ آهن فاین با درجه متوسط مانند سنگ آهن فاین نوع Mining Area C مربوط به شرکت BHP را در سه ماهه اول ۲۰۲۳ پایین نگه داشت.
فعالان بازار در روز جمعه (۲۸ آوریل) گزارش دادند حجم تولید کمتر و در دسترس بودن کمتر برای سنگ آهن فاین نوع Mining Area C منجر به تقاضای بیشتر برای سنگ آهن فاین Jinbao شده است، که این امر نیز منعکس کننده کاهش بیشتر فعالیت ‌های تجاری برای سنگ آهن فاین نوع Mining Area C بوده است. بررسی ها نشان می دهد حجم معاملات انجام شده برای سنگ آهن فاین نوع Mining Area C در سه ماهه اول نسبت به سه ماهه سال قبل به نصف کاهش یافت و به ۱۶ معامله رسید.
در این میان تحلیل گران بازار در روز جمعه (۲۸ آوریل) اعلام کردند به طور کلی، انتظار می‌ رود صادرات سنگ آهن از استرالیا در سه‌ ماهه دوم ۲۰۲۳ انعطاف ‌پذیر باقی بماند و حجم معاملات روند صعودی داشته باشد، این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد سه‌ ماهه آوریل تا ژوئن فصل تقاضای قوی برای محصولات فولادی و سنگ آهن می باشد.
بر اساس گزارش نرم افزار ردیابی کشتی ها و کالاهای Platts cFlow از S&P Global، انتظار می رود چهار تولیدکننده بزرگ استرالیایی مجموعاً ۸۴.۳ میلیون تن سنگ آهن در آوریل ارسال کنند که نسبت به ۸۲ میلیون تن در سال گذشته افزایش یافته است.

بررسی معاملات انجام شده با قیمت شناور در بازار سنگ آهن

همچنین معامله گران در روز جمعه (۲۸ آوریل) گزارش دادند حدود ۷۵ درصد از معاملات سنگ آهن در سه ماهه اول ۲۰۲۳ به صورت شناور در میان نوسانات اقتصاد کلان انجام شد، زیرا فعالان بازار با ریسک پذیری پایین تر از گرفتن موقعیت های واقعی اجتناب کردند. باید توجه داشت که میزان معاملات انجام شده برای سنگ آهن در بازار شناور در سه ماه اول ۲۰۲۳ نسبت به معاملات انجام شده در سه ماه اول ۲۰۲۳ که برابر ۶۸ درصد بود حدود یک درجه افزایش یافته است.
به نقل از برخی تاجران، بهبود حاشیه سود فولاد علیرغم پیش ‌بینی ضعیف ‌تر از حد انتظار رشد تولید ناخالص داخلی چین برای سال ۲۰۲۳، همراه با یک دوره کوتاه مدت پنج روزه که در آن قیمت‌ سنگ آهن دریایی در ماه مارس از مرز ۱۳۰ دلار در هر تن فراتر رفت، تا حدودی نشان دهنده عوامل بنیادی انعطاف ‌پذیر بوده اند. باید توجه داشت که این شتاب در حاشیه سود فولاد می تواند به فصل اوج تقاضا در سه ماهه دوم ۲۰۲۳ نیز منتقل شود و انتظار می رود حمایت بیشتری از سمت خرید در بازار سنگ آهن ظاهر گردد.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.