جستجو

یک فعال فولادی گفت: به نظر می‌رسد امسال صنعت فولاد دچار رکود سنگینی شود، چرا که منفعت‌های اقتصادی کشور در توافق با عربستان افزایش یافت و به تدریج وضع دولت تا حدودی بهبود می‌یابد.


علیرضا میرزایی در رابطه با فروش محصولات فولادی با دلار نیمایی مطرح کرد: با یک نگاه ساده می‌توان گفت، زمانی که تولیدکنندگان اکثر مواد اولیه و لوازم یدکی خود را با دلار آزاد می‌خرند و با دلار نیمایی می‌فروشند، یعنی به نظر می‌رسد امسال صنعت فولاد دچار رکود سنگینی شود.
وی گفت: تاکنون صنعت فولاد جور صنعت نفت کشور را می‌کشید و ارز وارد کشور می‌کرد که در نتیجه با ایجاد منابع ارزی جدید، این صنعت از بین خواهد رفت. همچنین حدود ۱۰ درصد مواد مورد نیاز برای تولیدکنندگان فولادی، فروآلیاژها است که با دلار ۵۰ هزار تومانی وارد کشور می‌شود، این درحالی است که محصول نهایی را با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی می‌فروشند.
میرزایی با اشاره به تأثیرات توافق ایران و عربستان، اظهار کرد: توافق ایران و عربستان شاهراه‌های ورود دلار به کشور و درآمدهای دلاری را به وجود می آورد. بر همین اساس، کشور دیگر دچار کمبود ارز نخواهد شد. با توجه به تحریم‌های نفتی و کمبود دلار در دو سال گذشته، می‌توان گفت صنعت فولاد جور ورود ارز به کشور را کشید و با این توافق، وضعیت دولت از لحاظ دلاری بهتر شد.
میرزایی تصریح کرد: با بهبود وضعیت دلاری دولت، صنعت فولاد زمین‌گیر خواهد شد، چرا که برخی سودجویان به دنبال جلوگیری از بزرگ شدن این حوزه هستند. در واقع، با جلوگیری از بزرگ شدن صنعت فولاد، راه‌های اقتصادی که بازرگانان می‌توانند برای ورود ارز لابی کنند، باز می‌شود.
این فعال بازار فولاد با بیان اینکه به نظر می‌رسد فولاد در سال ۱۴۰۲ وارد رکود سنگینی شود، تاکید کرد: به نفع شرکت‌های بزرگ نیست محصولات خود را با دلار نیمایی صادر کنند، بنابراین در حالی که امروزه تولید فولاد حدود ۲۰ میلیون تن بیشتر از مصرف است، با این عملکرد عرضه و تقاضا تعادل خود را از دست می‌دهند و تمام کارخانجات خصوصی ورشکست خواهند شد.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.