جستجو

قیمت جهانی مس در روزهایی که تصور می‌شد اوج بگیرد با کاهش واردات چین اکنون در خطر ریزش شدید قرار دارد. داده‌های ضعیف اقتصاد چین و کاهش چشم‌گیر واردات در کنار احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو قیمت مس را تحت تاثیر قرار داده‌ است.


قیمت جهانی مس در طول دو هفته از کانال ۹۱۰۰ دلار تا ۸۵۰۰ دلار ریزش کرد و اگر موفق به حفظ این کف قیمتی نشود احتمال ادامه‌ ریزش تا ۸۲۰۰ دلار و سپس ۷۸۰۰ دلار نیز وجود دارد. کاهش قیمت‌ مس در بازارهای جهانی در حالی اتفاق می‌افتد که به دنبال کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین، انتظار می‌رفت قیمت مس رشد قابل ملاحظه‌ای داشته‌ باشد ولی ماه‌ گذشته پس از اعلام داده‌های اقتصادی چین، مس در بازارهای جهانی خیلی سریع کانال ۹ هزار دلار را از دست داد و سپس با احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو مس تا ۸۵۰۰ دلار ریزش کرد.

کاهش قیمت جهانی مس در کنار افزایش موجودی انبارها

نمودار قیمتی مس نشان می‌دهد دو ماه قبل نیز پس از انتشار اخبار ناامیدکننده از اقتصاد چین، مس از بالای ۹۲۰۰ دلار تا ۸۵۰۰ دلار ریزش کرد ولی در این محدوده با افزایش تقاضا به کانال بالای ۹ هزار دلار بازگشت. حالا فعالان بازارهای جهانی به افزایش تقاضا در همین محدوده امیدوارند اگرچه داده‌های اقتصادی هفته‌های آینده اهمیت زیادی برای رشد یا کاهش قیمت مس دارد.

داده‌های اقتصاد چین بر ضد مس

براساس گزارش Kpler ، چین در طول سه ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲.۶% مس کمتری وارد کرده‌ است. Investing.com طی گزارشی در مورد واردات مس توسط چین نوشت: پیام کلی واردات کالاهای اصلی چین این است که احتمالاً به اندازه بازگشت اقتصادی فعلی ناهموار و نامطمئن خواهد بود.

با وجود کاهش واردات مس، اما موجودی انبارهای این فلز گران‌بها در چین رشد قابل ملاحظه‌ای داشته‌ است. موجودی مس در انبارهای اوراق قرضه در هفته منتهی به ۲۸ آوریل به ۱۴۲۳۰۰ تن رسید درحالی که موجودی این انبارها در پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۵۰۷۰۰ تن بود. پایان محدودیت‌های کرونایی در ماه دسامبر احتمالا با افزایش تقاضا یا افزایش واردات چین همراه خواهد بود.

صادرات مس

منابع غیررسمی ارزش صادرات مس و محصولات پایین دستی آن در سال ۱۴۰۱ را بیش از ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعلام می‌کنند. در نتیجه قیمت جهانی مس برای تولیدکنندگان داخلی اهمیت زیادی دارد. نیمه ابتدایی سال گذشته نیز با کاهش ارزش مس در بازارهای جهانی، درآمدهای صادراتی این بخش کاهش داشت و انتظار می‌رفت امسال با افزایش تقاضا و رشد قیمت جهانی مس، درآمدهای صادراتی این بخش رشد داشته باشد. در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۸۳ هزار تن مس و محصولات پایین‌ دستی آن صادر شده‌ است که اگر قیمت مس به سطح بالای ۹ هزار دلار بازگردد، درآمدهای صادراتی این بخش به بیش از ۲ میلیارد دلار برای ۱۴۰۲ می‌رسد.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.