جستجو

قیمت سنگ آهن در بازار دریایی چین نسبتا ثابت گزارش شد که این وضعیت ناشی از ریزش معاملات بازار در آستانه تعطیلات روز کارگر بود به طوری که کارخانه‌های فولادی چین با کاهش میزان تقاضا روبه‌رو شدند.


در این راستا، معاملات فیوچرز ماه سپتامبر برای سنگ آهن در بورس کالای دالیان با رشد نسبت به قیمت توافقی روز قبل (۷۱۳٫۵ یوآن {۱۰۳ دلار} به ازای هر تن) انجام شدند.
همچنین معاملات ماه مه در بورس سنگاپور با افزایش ۰٫۶۹ دلاری قیمت به ازای هر تن در مقایسه با قیمت توافقی قبل (۱۰۳٫۹۱ دلار به ازای هر تن) انجام شدند. یک تاجر در بازار سنگاپور در این باره بیان کرد: به دلیل افزایش تقاضای کارخانه‌های فولادی چین، میزان تخفیف سنگ آهن با گرید پایین تشدید شد، البته میزان تقاضا افزایش چندانی نیافت، زیرا برخی کارخانه‌های فولادی در ازای فروش سنگ آهن با گرید پایین، تولیدات خود را تعلیق کردند.
وی همچنین افزود: کارخانه‌های فولادی شمال چین – جایی که ذخایر فولادی بالاست- تصمیم به کاهش تولیدات فولادی خود گرفتند، این درحالی است که پاسخ کارخانه‌های فولادی دیگر مناطق به کاهش تقاضای فولادی، فروش محصول به دیگر مناطق و یا انتظار تغییر شرایط بود.
در ادامه تاجر دیگری در بازار شانگ‌های مطرح کرد: میزان عرضه و تقاضای سنگ آهن با گرید بالا و متوسط فاین آلومینا پایین است، زیرا کارخانه‌های فولادی چین سود ناخالص پایینی دارند و از محصولات با کیفیت پایین از جمله کنسانتره وارداتی و داخلی یا حتی فاین‌های متوسط و یا پایین به عنوان جایگزین استفاده می‌کنند.
در عین حال، پیش‌بینی می‌شود قیمت سنگ آهن پیش از سقوط در ماه مه، نوسانی باشد. برهمین اساس، یک خریدار در بازار اظهارداشت: پیش و پس از تعطیلات روز کارگر، تقاضای سنگ آهن از طرف کارخانه‌های چینی برای فعالیت تمدید ذخایر را مشاهده خواهیم کرد، زیرا ذخایر سنگ آهن کارخانه‌های فولادی کم باقی می‌ماند. وی افزود: البته اگر کارخانه‌های فولادی چینی بیشتری شروع به کاهش تولیدات خود در پی افت تقاضا کنند، قیمت سنگ آهن بیش از این ریزش خواهد کرد.

شاخص سنگ‌آهن در بازار دریایی چین به شرح ذیل است:

فاین ۶۲ درصد، cfr چینگ‌دائو : معادل ۱۰۵٫۲۰ دلار به ازای هر تن، ۰٫۰۹ دلار به ازای هر تن افزایش یافت.
فاین ۶۲ درصد کم آلومینیوم، cfr چینگ‌دائو: معادل ۱۰۸٫۶۴ دلار به ازای هر تن، ۰٫۱۴ دلار به ازای هر تن افزایش یافت.
فاین ۵۸ درصد، cfr چینگ‌دائو: معادل ۹۴٫۴۹ دلار به ازای هر تن، ۱٫۴۴ دلار به ازای هر تن کاهش یافت.
فاین ۶۵ درصد، مبدا برزیل، cfr چینگ‌دائو: معادل ۱۲۰٫۴۰ دلار به ازای هر تن، ۰٫۱۰ دلار به ازای هر تن نسبت به قبل کاهش یافت.

قیمت‌های بندری

در همین حال، فاین پیلبارا در بنادر تانگ‌شان در بازه قیمتی ۸۱۸ تا ۸۲۳ یوآن به ازای هر wmt معامله شد. این محصول قبلا در بازه قیمتی ۸۲۰ تا ۸۲۸ یوآن به ازای هر wmt معامله می‌شد.
آخرین آمار قیمت این محصول، معادل بازه قیمتی ۱۰۹ تا ۱۱۰ دلار به ازای هر تن در بازار دریایی است.

بورس کالای دالیان

همچنین پرمعامله ترین قرارداد فیوچرز ماه سپتامبر برای سنگ آهن با قیمت ۷۱۴ یوآن به ازای هر تن منعقد شد که این نرخ در مقایسه با قیمت توافقی روز قبل، حاکی از کاهش ۰٫۵ یوآنی قیمت به ازای هر تن است.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.