جستجو

بخش معدن در برنامه هفتم توسعه، جزو پیشران‌های اقتصادی کشور معرفی شده که نیازمند توجه هرچه بیشتر وزیر بعدی صنعت، معدن و تجارت و تغییر و تحول در این حوزه است.


ساماندهی اعطای پروانه‌های بهره‌برداری معادن، اختلاف آماری مجوز‌های بهره‌برداری، ضابطه‌مند کردن حوزه معدن، غیرفعال ماندن نیمی از معادن کشور، اعطای پروانه‌های بهره‌برداری معادن از مهمترین انتقادات نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزیر استیضاح شده صنعت، معدن و تجارت بود.
به گفته احد آزادیخواه، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، براساس داده‌های موجود، در سطح کشور ۱۰ هزار و ۴۰۴ معدن دارای پروانه بهره‌برداری داریم و ۵ هزار و ۶۴۷ معدن فعال است. پس وزارت صمت چه می‌کند؟ به استناد جزء یک بند ط بند ۷ قانون بودجه، وزارت صمت باید مستندسازی کرده و مجوز‌های بهره‌برداری معادن را مستند ارائه کند که در گزارش تفریغ ۶ ماهه ۱۴۰۱، وزارت صمت این کار را نکرده و ترک فعل صورت گرفته است.
همچنین الهویردی دهقانی نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: با توجه به اهمیت معادن که مورد توجه رهبری بوده و صراحتاً اعلام کردند که از بخش معدن به شدت ناراضی هستند، اما آقای وزیر در گزارش‌های خود می‌گوید ۳ هزار معدن را فعال کرده است. هم اکنون ۶ هزار و ۵۰۰ معدن فعال در کشور داریم که اگر ۳ هزار معدن فعال شده باشد و به این تعداد اضافه شده باشد، افزایش تولید ما در معدن باید بیش از ۵۰ درصد باشد.
اختلاف آماری مجوز‌های بهره‌برداری و واگذاری معادن از دیگر انتقادات نماینده‌ها بود.
احد آزادیخواه نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: نیمی از معادن کشور با ترک فعل وزارت صمت، غیرفعال مانده است، تنها نیمی از ۱۰ هزار معدن دارای پروانه بهره‌برداری کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفته که بنا به گزارش تفریغ ۶ ماهه ۱۴۰۱، وزارت صمت در این خصوص ترک فعل صورت داده است.
قیمت دو برابری فروش فولاد در مقایسه با خرید نصف قیمتی مواد اولیه از دیگر دلایل موافق با استیضاح وزیر صمت بود.
به گفته غنی نظری‌خانقاه، نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی، قیمت فولاد و مواد اولیه آن نصف قیمت جهانی است، اما در کشور به قیمت جهانی عرضه می‌شود، پول این بخش به جیب چه کسی می‌رود و رانت چه کسی است، چه کسی باید پاسخگوی این بخش باشد.
غیر واقعی بودن ارائه آمار افزایش ۹۰۰ درصد فروش در مقایسه با افزایش واقعی ۳۰ درصدی تولید از دیگر اسناد منتقدان برای استیضاح وزیر بود.
لطف اله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است؛ ارزش موادمعدنی شرکت‌های دولتی که آقا فرمودند که چرا قیمت‌شان را به نرخ تلگرامی می‌فروشند مانند فولاد، مس، پتروشیمی ۹۰۰ درصد افزایش داشته است.
وی می‌گوید: ۹۰ درصد معادن از شرکت‌های بزرگ دولتی فولاد، پتروشیمی و مس هستند و فقط ۱۰ درصد آن‌ها برای بخش خصوصی و مردم هستند، آقای وزیر من فکر می‌کنم سر شما کلاه می‌گذارند، ارزش سنگ معدن، آهن و مس حدود ۹۰۰ درصد رشد داشته است.
سیاهکلی با بیان اینکه قیمت میلگرد در سال ۹۸ که ۵ تا ۶ هزار تومان بود به ۲۶ هزارتومان می‌رسد، چرا قیمت‌های این محصولات را واقعی نمی‌کنید، آیا ارزش قیمت یک کیلو فولاد ۲۶ هزار تومان است. اگر قیمت این محصولات ۱۲ هزار تومان شود بهای خودرو، مسکن، لوازم خانگی ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.
به گفته نمایندگان مجلس چالش اصلی در حوزه معدن اکتشافات معدنی است که حدود ۱۰ درصد از پهنه‌های معدنی کشور شناسایی شده است.
به گفته الهویردی دهقانی نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی ایران جزو ۹ کشور برتر معدنی دنیاست و ۷ درصد معادن دنیا در اختیار ما است که وزیر قول داده بود نقشه یک پنجاه هزارم را در عرض ۴ سال تمام می‌کند، اما متأسفانه عملکرد وی و دولت‌های قبلی این موضوع را به ۱۰ درصد هم نرسانده است یعنی از حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر خط طولی که باید اکتشاف می‌شد ۶۰۰ هزار کیلومتر بیشتر اکتشاف نشده و حدود ۱۰ درصد اجرایی شده است.
بخش معدن در برنامه هفتم توسعه، جزو پیشران‌های اقتصادی کشور معرفی شده که نیازمند توجه هرچه بیشتر وزیر بعدی صنعت، معدن و تجارت و تغییر و تحول در این حوزه است.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.