جستجو

با اتمام دوره طلایی سنگ‌‌‌آهن در سال ۲۰۲۳، این محصول به کمتر از ۱۰۰ دلار سقوط کرد. امیدواری نسبت به بازگشایی اقتصاد چین با اتمام محدودیت کرونایی در این کشور ظرف ماه‌‌‌های ابتدایی سال ۲۰۲۳ زمینه صعود بهای این محصول در بازارهای جهانی را فراهم کرد؛ اما عدم ‌رونق بخش ساخت‌‌‌وساز در این کشور باعث شد تا روند صعود بهای این محصول به بن‌‌‌بست بخورد، به نحوی که این کامودیتی ظرف ماه آوریل افت نرخ قابل ملاحظه‌‌‌ای را در بازار جهانی به ثبت رساند. به گزارش اداره ملی آمار چین، صنایع این کشور برای اولین‌بار طی یک‌دهه اخیر زیان‌‌‌ده شده‌‌‌اند.


سنگ‌آهن در آخرین هفته ماه آوریل برای اولین مرتبه پس از اوایل دسامبر سال گذشته به کمتر از ۱۰۰ دلار سقوط کرد و به این ترتیب این محصول به بزرگ‌ترین قربانی روند نزولی در بازار فلزات صنعتی تبدیل شد. از ابتدای آوریل تا ژوئن، زمان اوج‌‌‌گیری فصلی ساخت‌‌‌وساز در چین است؛ اما عدم‌رونق بخش مسکن در این کشور باعث شده است تا امید به رشد تقاضا برای محصولات فولادی در چین کم‌رنگ شود و محصولات زنجیره آهن و فولاد از سکه بیفتند.

صنایع چینی زیان‌‌‌ده شدند

براساس داده‌‌‌های اداره ملی آمار که روز پنج‌شنبه ۲۷ آوریل منتشر شد، کارخانه‌‌‌های چینی تحت نظارت اداره آمار این کشور برای اولین‌بار در بیش از یک‌دهه گذشته ضرر کردند. فولادسازان چینی در حال از دست دادن پول و کاهش تولید هستند؛ این موضوع نشانه‌‌‌ای شوم برای معادن سنگ‌‌‌آهن دنیاست. بهای مس معدنی و سنگ‌‌‌آهن و ثروت بزرگ‌ترین معدنکاران دنیا از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد به رونق بازار چین گره خورده است. توماس گوتیرز، تحلیلگر موسسهKallanish Commodities می‌‌‌گوید: شرکت‌‌‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک در چین دیگر تمایلی به آغاز پروژه ساخت مسکن در شهرهای درجه دوم و سوم ندارند. این در حالی است که ظرف سال‌های گذشته بخش عمده‌‌‌ای از تقاضا برای فولاد از توسعه ساخت مسکن در این شهرها حاصل شده است.

بازگشت مثبت اقتصاد چین اندک بود

اقتصاد چین ظرف سه‌ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ سریع‌ترین سرعت رشد یک‌سال اخیر را داشت؛ اما همچنان میزان بازگشت مثبت اقتصاد چین بسیار محدود است. در عین حال داده‌‌‌ها نشان می‌دهد که بازگشت مثبت اقتصاد چین برای سه‌ماه ابتدایی امسال عمدتا ناشی از بهبود تقاضای مصرف‌کننده رقم خورده و دولت چین تاکنون تمایل عملی جدی برای حمایت واقعی از بخش مسکن نشان نداده است. امسال بازار املاک و مستغلات در چین در حاشیه قرار گرفته و ورود سرمایه جدید به این حوزه محدود شده است. براساس پیش‌بینی موسسه مشاوره املاک و مستغلات مستقر در هنگ‌کنگ، شروع ساخت پروژه‌‌‌های جدید مسکن در چین در ابتدای امسال کاهش ۵/ ۱۲ درصدی داشت و سیتی‌گروپ برآورد می‌کند که میزان شروع ساخت مسکن در این کشور در سال‌جاری افت ۴۰درصدی داشته باشد.

تحلیلگران سیتی‌گروپ از جمله مکس ‌لیتون این هفته در یادداشتی نوشتند:
بخش مسکن چین به طور کامل از رکود خارج نشده است؛ بنابراین بازگشت معنادار تقاضا در بازار فولاد این کشور بعید به نظر می‌‌‌رسد. بخش مسکن معمولا بین یک‌سوم تا نیمی از تقاضای فلزات چین را به خود اختصاص می‌دهد؛ به این ترتیب تضعیف ساخت مسکن در این کشور به‌سرعت بر بازار فلزات اساسی اثرگذار می‌شود. انتشار اخباری مبنی بر عملکرد ضعیف بخش مسکن در چین باعث شد تا مس در بورس فلزات لندن به کمترین نرخ ظرف یک‌ماه اخیر عقب‌‌‌نشینی قیمتی داشته باشد.

فولاد؛ بازنده فلزات اساسی

نی هونگیان، معاون شرکت تجاریEagle Metal International Pte Ltd. در کنفرانس صنعتی این هفته در استان شاندونگ گفت: بعید است که تقاضا برای مس از سوی چین در سال‌جاری رشد یابد. در عین حال این فلز در سال‌جاری احتمالا تحت تاثیر سیگنال کاهشی ناشی از سیاست‌‌‌های انقباضی فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی غربی قرار می‌گیرد و ارزان می‌شود. بهای شمش و میلگرد فولادی نسبت به مس و آلومینیوم افت بیشتری را در هفته‌‌‌های اخیر به ثبت رسانده است؛ چرا که افول ساخت مسکن در چین ابتدا بر بازار شمش و محصولات فولادی اثرگذار می‌شود و در ادامه بر نرخ محصولاتی همچون مس و آلومینیوم که تنها بخشی از آنها کاربرد ساختمانی دارند، تاثیر می‌‌‌گذارد.
در شرایط کنونی صنعت فولاد چین چشم‌‌‌انداز روشنی ندارد. انجمن فولاد چین این هفته هشدار داد که قیمت این محصول تا پایان سال بی‌‌‌ثبات و عمدتا تحت تکانه‌‌‌های کاهشی نوسان خواهد داشت. به این ترتیب انجمن جهانی آهن و فولاد چین به فولادسازان این کشور توصیه کرد که در مصرف پول نقد صرفه‌‌‌جویی و در مواجهه با «چالش‌‌‌های شدید» نسبت به موجودی‌‌‌های انبار و تولید احتیاط کنند.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.