جستجو

عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران با اشاره به رونق قراردادها و فعالیت‌های معدنی در افغانستان با وجود تسلط طالبان بر این کشور گفت: معدن‌کاران در ایران با معضلاتی چون بخشنامه‌ها و قوانین جدید، معارضین محلی، محیط زیست و منابع طبیعی مواجه هستند.


قدیر قیافه، عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران بیان کرد: فروردین سال گذشته بخشنامه‌ای درباره محدودیت صادرات انواع مواد معدنی و محصولات زنجیره فولاد با هدف تنظیم بازارهای داخلی صادر شد که حداقل ۴ میلیارد دلار فرصت را از اقتصاد کشور گرفت. درست هنگامی که ما باید از شرایط حمله روسیه به اوکراین استفاده می‌کردیم و می‌توانستیم جای روسیه و اوکراین را در بازارهای فولاد و مواد معدنی بگیریم، این اتفاق افتاد و متاسفانه نقدینگی با ارزش افزوده بالایی را از دست دادیم (بالاترین قیمت‌ها در چند سال اخیر در این حوزه با حمله روسیه به اوکراین رقم خورد) و بازار را به رقبا نظیر چین، هند و ترکیه واگذار کردیم.
قیافه ادامه داد: امیدوارم وزیر جدید صمت این تجربه‌ها را تکرار نکنند، قطعا وقتی برای بازار محصولات معدنی به ویژه صادرات محدودیت ایجاد می‌کنیم، به کل زنجیره لطمه وارد می‌کنیم.
وی با اشاره به تشکیل وزارت بازرگانی افزود: دولت در بحث تنظیم بازار گیر کرده، به همین دلیل سراغ سازمان‌ها می‌رود و قصد کنترل آنها را دارد. اما با این سبک و سیاق تصور نمی‌کنم که صنعت، معدن و بازرگانی توسعه پیدا کند و بتوانیم مشکلاتمان را حل کنیم.
عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: افغانستان با وجود این که طالبان آنجا مسلط است، با چینی‌ها قرارداد بسته است و خود طالبان هم یک‌سری امتیازات به معدن‌کاران داده است.
قیافه گفت: همین روزها یک تیم از ایران به کشورهای کوبا و ونزوئلا برای سرمایه‌گذاری در معادن سفر کرده‌اند، یعنی پیشنهادات آنقدر اغواکننده بوده که پذیرفته‌اند این کار را انجام دهند.
عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی با تاکید بر اینکه ایران بهشت معادن است، گفت: در اکتشاف، استخراج و فناوری بسیاری از معدن‌کاران وارد شدند، اما با مشکلات متعددی از جمله معارضین محلی، محیط زیست و منابع طبیعی مواجه‌اند و هر روز بیش از پیش با این معضلات دست و پنجه نرم می‌کنند.
قیافه در پایان گفت: مقررات جدیدی که دائما در مجلس و یا بخشنامه‌هایی که در وزارتخانه تصویب و اعمال می‌شود، به شدت فعالین معدنی را تحت فشار قرار می‌دهد که امیدواریم وزیر جدید بیاید و به رفع آن کمک کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.