جستجو

بختیار خلیقی مدیرکل صمت استان کردستان در نشست بررسی نرخ بیکاری 1401 این استان، ضمن بیان مطلب فوق گفت: در سال گذشته با بسیج همه امکانات و نیروها در سازمان صمت استان توانستیم به شعار تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین جامعه عمل بپوشانیم.


وی اظهار کرد: سال گذشته رشد 8 درصدی در بخش صنعت و 2 درصدی در بخش معدن ثبت کردیم و این نشان از تدوین یک برنامه‌ریزی جامع دارد.
مدیرکل صمت استان کردستان تعداد کل واحدهای دانش بنیان در سطح استان را 60 مورد عنوان کرد و افزود: 38 مورد از این تعداد از طریق صمت استان مجوز فعالیت و بهره‌برداری دریافت کرده‌اند.
وی با بیان اینکه یک هزار و 27 واحد صنعتی در استان مجوز فعالیت خود را از اداره کل صمت گرفته‌اند، ادامه داد: 666 مورد از این تعداد فعال، 198 مورد نیمه فعال و 163 مورد غیر فعال هستند.
خلیقی در ادامه یادآور شد: بخش تجارت هم 175 هزار اشتغال واقعی در کردستان را به خود اختصاص داده و در صنوف مختلف هم بیش از 88 هزار شغل ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه 87 هزار نفر هم در شعاع 20 کیلومتری نقطه صفر مرزی از مزایای کارت‌های مرزنشینی بهره مند شده‌اند، بیان کرد سهم اداره کل صمت استان در ایجاد فرصت‌های شغلی سال گذشته، 9 هزار و 82 نفر بود که 10 هزار و 12 نفر در سامانه ثبت کرده ایم.
مدیرکل صمت استان کردستان با اشاره به اینکه سال گذشته با حمایت و هدایت استاندار چندین واحد مهم از جمله ذوب آهن سابق قروه احیا شده، خاطرنشان کرد: این واحد تولیدی از سال 91 غیر فعال بود که با ورود سرمایه گذار و سرمایه‌گذاری بالغ بر 115 میلیارد تومان این واحد را خریداری و در آخر شهریور فاز اول آن که تولید فرومنگنز است به بهره برداری می‌رسد و فازهای بعدی نیز به ترتیب زمان بندی آغاز می شود که اشتغال 2 هزار نفر برای آن پیش بینی شده است.
وی یادآور شد: به دنبال ایجاد نهضت احیای واحدهای راکد در استان، سال گذشته 23 واحد راکد با هماهنگی شرکت شهرک های صنعتی فعال شد.
خلیقی با اشاره به ایجاد 15 هزار و 834 فرصت شغلی در بخش صنعت استان، میانگین سرانه اشتغالزایی هر واحد صنعتی در کردستان را 20 نفر اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه کردستان سهم 104 درصدی از سرمایه گذاری بخش صنعت کشور دارد، بیان کرد: موافقت اصولی یک هزار و 950 جواز تاسیس در مجموعه صمت استان صادر شده که پیش بینی اشتغالزایی آنها 31 هزار نفر و سرمایه گذاری 678 هزار میلیارد ریال است.
مدیرکل صمت استان کردستان افزود: طرح‌های پیشران با 6 هزار و 100 نفر اشتغالزایی در حال اجرا است و امیدواریم زنجیره فولاد که از جمله این طرح هاست در سال 1404 به مرحله نهایی برسد که منجر به اشتغالزایی 4 هزار و 300 نفر خواهد شد.
وی اظهار کرد: 356 پروانه بهره برداری معادن در استان صادر شده است که 186 مورد فعال، 3 مورد در حال تشخیص و 167 مورد غیر فعال است.
خلیقی با بیان اینکه بیشترین واحدهای معدنی غیر فعال است بیشتر سنگ لاشه هستند که با توجه به راه اندازی نهضت مسکن، واحدهای غیر فعال هم فعال سازی می شوند، ادامه داد: میزان اشتغالزایی حوزه معدن در استان کردستان 5 هزار و 88 نفر اعلام کرد.

منبع: شاتا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.