جستجو

یک فعال فولادی گفت: با توجه به قطعی برق در ماه‌های آینده و کاهش عرضه، موجودی انبارها برای تولید محصولات از سوی فعالان این صنف افزایش می‌یابد و علاوه بر این، ریسک شرکت‌های پایین دست این شرکت‌ها نیز کاهش خواهد یافت.


محمدصادق مدرسی با اشاره به وضعیت برق فولادی‌ها با گرم شدن هوا اظهار کرد: در چند سال اخیر محدودیت‌های برق صنایع براساس برنامه زمان‌بندی کاهش پیدا کرده است.
وی گفت: شرکت‌های فولادی موظف هستند تولید خود را در فصول گرم سال، حداقل به مدت یک ماه متوقف و در ماه‌های دیگر ظرفیت تولید را کاهش دهند.
این فعال فولادی افزود: البته این تعطیلی در صنایعی مانند سیمان و مس اجباری نیست. به طور کلی می‌توان گفت، محدودیت‌های برق، تولید صنایع فولاد را حدود ۴ تا ۵ درصد کاهش داده درحالی‌که این مسائل بر صنایعی چون مس، آلومینیوم و سیمان تاثیرگذار نیست.
وی معتقد است: از آنجا که نرخ برق برای شرکت‌های فولادی حدود ۴ درصد افزایش داشته، رشد دوباره نرخ‌ها سود این شرکت‌ها را نیز به تناسب کاهش می‌دهد.
مدرسی تصریح کرد: هرچند با افزایش ۱۲ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌ها این مشکل در بازه زمانی حداکثر سه ساله حل می‌شود اما قطعی برق این صنایع اجحافی در حق سهامداران این شرکت‌ها خواهد بود، این گفته‌ها در حالی است که این صنایع به علت حضور در استان‌های خشک، در فصول گرم سال شرایط نامساعدی خواهند داشت.
وی با اشاره به تأثیر عوارض صادراتی در سودآوری فولادسازان، اظهارداشت: موضوع عوارض صادراتی شرکت‌های فولادی در تضاد با منافع سهامداران است. با این وجود، اگر برآوردها محقق شود، با افزایش ظرفیت نیروگاهی مشکلات صنایع حل خواهد شد اما تولید آنها حدود ۴ تا ۵ درصد کاهش می‌یابد.
مدرسی در پایان با بیان اینکه با توجه به قطعی برق در ماه‌های آینده و کاهش عرضه، موجودی انبارها برای تولید محصولات از سوی فعالان این صنف افزایش می‌یابد و ریسک شرکت‌های پایین دست این شرکت‌ها نیز کاهش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: قطعی برق به جز صنعت فولاد، ریسک خاصی را متوجه صنایع سیمان و آلومینیوم نخواهد کرد اما با افزایش نرخ‌ها، حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد فروش سیمانی‌ها به هزینه برق اضافه خواهد شد که از این جهت باعث کاهش سودآوری صنایع می‌شود.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.