جستجو

با توجه به کاهش تقاضا برای محصولات فولادی، قیمت قراضه فولادی در برخی کشورها از جمله ترکیه، ایالات متحده امریکا و چین کاهش یافته است.


قیمت قراضه جهانی در هفته منتهی به روز دوشنبه (۸ می) به دلیل تقاضای ضعیف فولاد و عدم اطمینان نسبت به چشم انداز اقتصادی آینده به کاهش ادامه داد. بررسی ها نشان می دهد با توجه به اینکه تقاضا برای فولاد کاهش یافته، شرکت های فولادی اهمیت کمی در تکمیل موجودی مواد خام می بینند و همچنان به فشار بر قیمت های قراضه فولادی ادامه می دهند.
فعالان بازار در روز سه شنبه (۹ می) گزارش دادند در بیشتر بازارهای قراضه فولادی جهان، قیمت مواد اولیه به دلیل کاهش تقاضا برای فولاد در حال کاهش می باشد.
به نقل از چندین منبع خبری، قیمت قراضه فولادی نوع HMS 1/2 در ترکیه برای هفته 1 تا ۸ می ۲۰۲۳ به محدوده ۳۷۵ تا ۳۸۵ دلار در هر تن رسید. این در حالی است که قیمت قراضه فولادی در این کشور در هفته منتهی به روز دوشنبه (۸ می) حدود ۴.۵ درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافت.
در این میان معامله گران در روز سه شنبه (۹ می) اعلام کردند قیمت قراضه فولادی در هفته گذشته در ترکیه تحت فشار بیشتری قرار دارد زیرا خریداران علاقه ای به خرید مواد خام نشان نمی دهند. در همین حال باید توجه داشت که تامین کنندگان حداقل یک یا چند محموله قراضه فولادی برای فروش دارند.
به نقل از برخی تاجران، میانگین پیشنهادات فروشندگان از اتحادیه اروپا، بالتیک و سایر مناطق برای قراضه فولادی حدود ۳۸۰ دلار در تن است، اما برخی از آنها مایل به فروش با قیمت های پایین تر هستند زیرا به جریان نقدی نیاز دارند و قادر به مبارزه با مصرف کنندگان بر سر قیمت نیستند.
همچنین تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۹ می) گزارش دادند اکثر فعالان بازار در حال حاضر معتقدند که سطح قیمت بازار در چنین شرایطی برای قراضه فولادی بالاتر از ۳۷۵ دلار در هر تن نیست. بررسی ها نشان می دهد برخی از فولادسازان ترکیه متقاعد شده اند که قیمت ها در آینده نزدیک به ۳۵۰ دلار در هر تن کاهش می یابد.
با این حال معامله گران اعلام کردند حتی در این سطح از قیمت ‌ها برای قراضه فولادی ترکیه، هیچ اطمینانی وجود ندارد که فولادسازان به خرید بازگردند، زیرا وضعیت در بازارهای جهانی کاملاً ناامیدکننده است به طوری که تقاضا به طور مداوم کاهش می ‌یابد، قیمت فولاد در حال کاهش است و رقابت سخت ‌تر می‌ گردد. باید توجه داشت که عدم اطمینان در فروش محصولات فولادی نهایی، دوباره پر کردن مواد خام را محدود می کند.
فعالان بازار در روز سه شنبه (۹ می) گزارش دادند برخی از فعالان بازار انتظار دارند که وضعیت پس از انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه شفاف تر شود، اما اکثر آنها این احتمال را زیر سوال می برند و پیش بینی می کنند که تجارت زودتر از سپتامبر ۲۰۲۳ از سر گرفته خواهد شد.
بررسی ها نشان می دهد بازار قراضه فولادی چین نیز هفته گذشته شاهد روند نزولی بوده و قیمت این محصول در هفته منتهی به روز سه شنبه (۹ می) به ۳۹۵.۵۷ دلار در هر تن رسید. این در حالی است که قیمت قراضه فولادی چین در هفته گذشته کاهش ۲.۱ درصدی را نسبت به هفته قبل تجربه کرده است. باید توجه داشت که قیمت قراضه فولادی چین اوایل هفته منتهی به روز سه شنبه (۹ می) ثابت بود، اما با از سرگیری تجارت پس از تعطیلات روز کارگر، به شدت کاهش یافت.
در این میان معامله گران در روز سه شنبه (۹ می) اعلام کردند در هفته ۱ تا ۸ می ۲۰۲۳، سطح استفاده از ظرفیت نیروگاه‌ های فعال دارای کوره‌ های قوس الکتریکی با ۱۰.۲ درصد کاهش به ۵۲ درصد رسید. این در حالی است که میانگین تحویل روزانه قراضه فولادی به واحدهای فولادی کشور چین به ۲۰۷ هزار تن رسید که نسبت به هفته قبل با کاهش ۲۱.۶ درصدی همراه بوده است.
به نقل از چندین منبع خبری، متوسط مصرف روزانه قراضه فولادی در چین در هفته ۱ تا ۸ می ۲۰۲۳ به ۲۶۱ هزار تن رسیده است. این در حالی است که میزان مصرف روزانه قراضه فولادی در چین در هفته منتهی به روز دوشنبه (۸ می) با کاهش ۹.۴ درصدی نسبت به هفته قبل همراه بوده است.
همچنین تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۹ می) گزارش دادند کاهش قیمت قراضه فولادی به طور قابل توجهی سود صنعت معدن چین را کاهش می دهد. بررسی ها نشان می دهد افرادی که جمع آوری قراضه فولادی را انجام می دهند، مجبور به کاهش عرضه مواد اولیه در بازار هستند. باید توجه داشت که چنین اقدامی می تواند به طور موقت از قیمت ها حمایت کند، اما در صورت کاهش مداوم تولید فولاد، نمی توان روی یک اثر بلند مدت حساب کرد.
به نقل از برخی منابع خبری، وضعیت منفی بازار ترکیه همچنان بر قیمت قراضه فولادی در ایالات متحده آمریکا تأثیر می گذارد. بررسی ها نشان می دهد قیمت قراضه فولادی در بازار ایالات متحده برای هفته ۲۸ آوریل تا ۵ می ۲۰۲۳ به ۳۷۴ تا ۳۷۸ دلار در هر تن رسید. این در حالی است که قیمت قراضه فولادی در بازار ایالات متحده در هفته منتهی به روز جمعه ( می) با کاهش ۳.۱ درصدی نسبت به هفته قبل همراه بوده است.
در این میان معامله گران در روز سه شنبه (۹ می) اعلام کردند با توجه به عدم تقاضا از سوی فولادسازان ترکیه و کاهش قیمت فولاد، بازار قراضه فولادی ایالات متحده آمریکا انتظار ندارد قیمت کالاها در کوتاه مدت افزایش یابد.
همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، حجم جمع آوری قراضه فولادی در اوکراین در مارس ۲۰۲۳ به ۷۰.۴ هزار تن رسید. این در حالی است که حجم قراضه فولادی جمع آوری شده در اوکراین در مارس ۲۰۲۳ حدود ۲۳.۲ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت.
فعالان بازار در روز سه شنبه (۹ می) گزارش دادند میزان صادرات قراضه فولادی در مارس ۲۰۲۳ از اوکراین بالغ بر ۱۵.۵ هزار تن بوده است. این در حالی است که میزان صادرات قراضه فولادی در مارس ۲۰۲۳ از اوکراین حدود ۶.۱ درصد کمتر از ماه قبل بوده است.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.