جستجو

تخریب محیط ‌زیست و راه‌های حل این چالش رو به رشد، بحث‌های داغ دنیای امروز در سراسر جهان است و صنعت فولاد به عنوان یکی از آلاینده ترین صنایع، فشار زیادی برای پاکسازی متحمل شده است. همه کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد خام در حال افزایش ظرفیت تولید فولاد سبز خود هستند. اتحادیه اروپا هم مستثنی نیست و در تلاش است تا به طور فزاینده ای به تولید فولاد از طریق کوره های قوس الکتریکی روی آورد. به طوری که، طبق برخی گزارش‌ها، اتحادیه اروپا ممکن است به زودی از یک صادرکننده خالص قراضه به واردکننده آن تبدیل شود.
داده ها نشان می دهد که درصد تولید فولاد کوره های بلند در اتحادیه اروپا از 59.6 درصد در سال 2019 به 56.3 درصد در سال 2020 و به 56.1 درصد در سال 2021 کاهش یافته است. از سوی دیگر، تولید کوره های قوس الکتریکی از 40.4 درصد در سال 2019 به 43.7 درصد در سال 2020 و 43.9 درصد در سال های 2022-2021 افزایش یافته و این تغییر مسیر طبعا مصرف قراضه را بالا برده است. نکته مهم این است که در دسترس بودن ضایعات با کیفیت بالا و با خلوص بیشتر در حال حاضر محدود است و اتحادیه اروپا را به اتخاذ موضع حمایت گرایانه سوق می دهد. کارخانه های فولاد اتحادیه اروپا به قراضه ای نیاز دارند که آلاینده های کمی از جمله مس داشته باشند.
در واقع گزارشات اخیر معتقدند طی 5 سال آینده اروپا قراضه تولیدی را در بازار داخلی مصرف می کند. در سال های اخیر، اتحادیه اروپا سالانه حدود 18 میلیون تن قراضه صادر کرده است. تولیدکنندگان فولاد اروپا با این اقدام مخالفت کرده‌اند و با هزینه‌های زیادی تلاش کرده‌اند تا ممنوعیت کامل آن را اعمال کنند، اما بر اساس گزارش‌ها تاکنون فقط تا حدی موفق بوده‌اند. اتحادیه اروپا با 17.60 میلیون تن، بزرگترین صادرکننده قراضه آهن در سال 2022 بود که البته 9 درصد افت سالانه هم داشت. از طرفی واردات هم سال گذشته افت شدید 26 درصدی داشته 3.9 میلیون تن ثبت شد که نشانگر کمبود عرضه جهانی قراضه است.
انتظار می رود سیاست صادرات قراضه اروپا تا سال آینده مورد بازنگری قرار گرفته مقررات جدیدی اجرایی شود که صادرات قراضه اروپا را محدود تر سازد. در حالی که برخی از کشورهای اروپای از صادرات کمتر حمایت می کنند، برخی دیگر نیز با آن مخالفند و باید دید تصمیم نهایی تا سال آینده چه خواهد بود.

منبع: ایفنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.