جستجو

از آنجایی که معادن زغال‌سنگ با سرعت بیشتری در حال از کار افتادن هستند، دولت‌ها در سراسر جهان در حال بررسی نحوه استفاده از این مکان‌ها برای سایر عملیات‌های انرژی هستند. هنگامی که معادن زغال سنگ تعطیل می شوند، صدها کارگر در منطقه به ناچار شغل خود را از دست می دهند و این امر تأثیر منفی بر اقتصاد محلی دارد. با این حال، اگر دولت ها و شرکت های خصوصی بتوانند راهی برای استفاده مجدد از این سایت ها برای پروژه های انرژی سبز بیابند، فرصت قابل توجهی برای آموزش مجدد کارگران در مشاغل جدید، استفاده از سایت های انرژی موجود برای تولید برق و حمایت از انتقال سبز وجود خواهد داشت.
تغییر کاربری زیرساخت‌های زغال‌سنگ در سال‌های اخیر، پس از تلاش بزرگ برای از بین بردن معادن زغال‌سنگ در سراسر جهان، بسیار مورد بحث قرار گرفته است. با برچسب زدن زغال سنگ به عنوان “کثیف ترین سوخت فسیلی” و جایگزین هایی مانند نفت، گاز طبیعی و انرژی های تجدید پذیر که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، بسیاری از معادن زغال سنگ منسوخ شده اند و کارگران در سراسر جهان شغل خود را با بسته شدن درهای معادن از دست می دهند. این معمولاً تأثیر شدیدی بر جامعه یا منطقه معدن زغال سنگ دارد، زیرا معیشت و درآمد از بین می رود. اما اگر بتوان از این معادن زغال‌سنگ به‌طور پایدارتری استفاده کرد، می‌توانند به جوامع کمک کرد تا از تغییر سوخت‌های فسیلی به جایگزین‌های تجدیدپذیر برسند.
در چین و رومانی، برنامه هایی برای تولید انرژی هسته ای در سایت های فعلی تولید زغال سنگ در دست اجراست. چین در سال 2021 اعلام کرد که قصد دارد در 15 سال آینده حداقل 150 راکتور جدید بسازد. دولت قصد دارد تا سال 2060 تقریباً تمام 2990 ژنراتور زغال سنگ خود را با انرژی پاک جایگزین کند. یکی از راه هایی که می توان از طریق آن به این امر دست یافت، تبدیل سایت های زغال سنگ موجود به نیروگاه های هسته ای است.
ابتکار مشابهی در ایالات متحده در سپتامبر 2022 در حال بررسی است، وزارت انرژی (DoE) گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه می توان 300 نیروگاه زغال سنگ از کار افتاده را به تاسیسات هسته ای تبدیل کرد.
با وجود بسیاری از زیرساخت‌های لازم، مانند خطوط انتقال، برج‌های خنک‌کننده، ساختمان‌های اداری و جاده‌ها، این امر می‌تواند توسعه پروژه را ارزان‌تر کند و همچنین برای جامعه‌ای از کارگرانی که تجربه در صنعت انرژی دارند، شغل ایجاد کند.
در استرالیا، دولت در حال بررسی جایگزینی نیروگاه های زغال سنگ با تاسیسات ذخیره باتری است. استرالیا قصد دارد در سال های آینده ظرفیت ذخیره سازی باتری خود را، مطابق با مزارع بادی بزرگ و سایر تحولات انرژی های تجدید پذیر، به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در همین حال، در بریتانیا، برنامه‌هایی برای توسعه عملیات انرژی زمین گرمایی در سایت‌های چندین نیروگاه زغال‌سنگ از کار افتاده در حال انجام است.
در حالی که صحبت های زیادی در مورد پتانسیل استفاده از معادن زغال سنگ برای تولید انرژی زمین گرمایی در بریتانیا وجود داشته است، این موضوع تا این اواخر به طور گسترده در سایر نقاط جهان مورد بحث قرار نگرفته است. اما اکنون، وزارت انرژی در حال بررسی پتانسیل تبدیل نیروگاه ها در سراسر ایالات متحده است. قانون کاهش تورم 2022 (IRA) دولت بایدن بودجه مورد نیاز برای توسعه ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر کشور و همچنین برای کشف پتانسیل های نادیده گرفته شده فراهم می کند.
دولت‌ها اکنون پتانسیل توسعه مجدد معادن زغال‌سنگ را برای عملیات انرژی سبز، ایجاد شغل و ثروت برای جوامع محلی و حمایت از انتقال سبز جهانی می‌بینند.

منبع: ایفنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.